Teorie komunikowania społecznego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1624
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie komunikowania społecznego - strona 1 Teorie komunikowania społecznego - strona 2

Fragment notatki:


Teorie komunikowania społecznego - wykład I - 18 II 2005 Sposoby komunikowania : Interpersonalne, bezpośrednie - komunikowanie jako proces przekazywania i odbierania informacji między dwoma osobami lub małą grupą osób, które wywołuje określone skutki - sprzężenie zwrotne, ma charakter dwustronny, wymiana rolami między nadawcą i odbiorcą. Komunikowanie interpersonalne ma również miejsce kiedy komunikacja przybiera formę monologu. Komunikaty niewerbalne mają takie samo znaczenie jak i werbalne. Poziomy komunikowania interpersonalnego: fatyczny - gdy komunikowanie ma charakter swobodnej rozmowy i nie zmierza do wywarcia jakiegokolwiek wpływu na partnera komunikacji, koncentruje się na relacji, na byciu ze sobą, nie ma dodatkowych skutków ubocznych. Jest to wymiana wrażeń, tworzenie atmosfery, a nie tylko wymiana informacji czy przekazywanie idei. Opiera się na podtrzymywaniu kontaktu
i nstrumentalny - intencją jest wywarcie wpływu na interlobutora, przez którąś ze stron. Ma charakter zawierania porozumienia, sztuki negocjacji. Z założenia dąży do zmiany postawy lub zachowania czy opinii afektywny - dotyczy uczuć i emocji, celem jest wzajemne poznanie i zrozumienie komunikujących się ze sobą osób Komunikowanie interpersonalne może mieć charakter: formalny - typowy dla instytucji, z góry przypisane role nadawcy i odbiorcy w komunikowaniu nieformalny - gdy styczności między uczestikami komunikacji są luźne, niezobowiązujące
KOMUNIKOWANIE MEDIALNE - specyficzna forma komunikowania interpersonalnego, uczestnicy kom. pozbawieni możliwości fizycznego spotkania zmuszeni są do korzystania z medium - pośrednika (telefon, fax, chat, internet, wideotelefon) masowe - pośrednie, komunikowanie masowe jest cechą społeczeństw, które osiągnęły pewien pułap ekonomiczny. Społeczeństwo masowe rodzi komunikowanie masowe i odwrotnie. Pośrednikiem w komunikacji są media masowe - urządzenia techniczne niezbędne do reprodukcji pisma (media drukowane), reprodukcji głosu (radio), reprodukcji obrazu (telewizja), multimedia - internet. Narzędzia służą do emisji komunikatów od nadawcy medialnego do publiczności. Cechy komunikacji masowej: masowość odbioru - komunikowwanie skierowane do licznej, zróżnicowanej publiczności, ma charakter impersonalny - nieosobowy. Publiczność cechuje anonimowość, nie ma możliwości zasygnalizowania reakcji. Komunikowanie masowe nie jest skierowane do konkretnego człowieka, próbuje odnaleźć uniwersalny komunikat czytelny dla jak największej liczby odbiorców Typy (style) komunikowania masowego: paternalistyczne podejście do odbiorców - nadawca przewodnikiem i wychowawcą publiczności, nie rozróżnia się odmienności wśród odbiorców, ludzie masą, do której kieruje się komunikat, poucza się i steruje. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz