Teoretyczne podstawy wychowania w pigułce

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1855
Wyświetleń: 4242
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoretyczne podstawy wychowania w pigułce - strona 1 Teoretyczne podstawy wychowania w pigułce - strona 2 Teoretyczne podstawy wychowania w pigułce - strona 3

Fragment notatki:

WYCHOWANIE - to całość zamierzonych oddziaływań środowiska społecznego, przyrodniczego na jednostkę, trwające całe życie. W zakres pojęcia wchodzi: * wychowanie naturalne pod wpływem środowiska w którym jednostka funkcjonuje   rodzina , kontakty społeczne, obyczaje, religia * wychowanie instytucjonalne ? celowe, planowe oddziaływanie instytucji wychowujących takich jak: przedszkola, szkoły, internaty, domy dziecka * samowychowanie Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości wolnej, która kierując się własną wolą, dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami oraz funkcjonować w środowisku, którego jest ogniwem. TEORIA WYCHOWANIA -jako odrębna dyscyplina pedagogiczna pojawiła się w Polsce w okresie powojennym. Zajmuje się ona  wychowaniem , tj. kształtowaniem postaw i cech osobowości uczniów oraz stwarzaniem warunków do samowychowania. Odgrywa rolę służebną w stosunku do praktyki pedagogicznej, rozwiązując problemy rodziców, wychowawców, nauczycieli. Zadania teorii wychowania -formułowanie celów wychowania; -projektowanie działalności wychowawczej; -analiza czynników psychospołecznych PODSTAOWE POJECIA TO : stosunek wychowawczy, środow wychow, wychowanie KOMU I DO CZEGO JEST POTRZEBNA TEORIA WYCHOWANIA - szczególne znaczenia ma dla pedagogów i specjalistów z różnych dziedzin naukowych zainteresowanych podnoszeniem poziomu intelektualnego i społeczno-moralnego dzieci i młodzieży ale także osób dorosłych. Jest przydatna do celowego wywołania zmian w osobowości wychowanka, prowadzi do rozwoju jednostki i oddziałowuje na rozwój moralny, społ i kulturalny i fizyczny dzieci i młodzieży. FUNKCJE TEORII WYCHOWANIA: OCENIAJĄCA- zebrany materiał poddawany jest ocenie i analizuje się go pod kątem pewnych wartości PROGNOSTYCZNA -odp na pyt co zrobić aby tą rzeczywistość doprowadzić do pewnego ideału określonego POZNAWCZA- gł diagnozowanie rzeczywistości wych, ustala warunki funkcjonowania wychowanków OBSZARY BADAŃ T.W: -rodzina jako nat środ wych -klasa szkolna jako gr społ -szkoła jako intencjonalne środ wychow ETAPY ROZWOJU TEORI WYCH W POLSCE LATA 1945-1948- korzystanie i powoływanie się na dorobek pe dag międzywojennej, a także poddanie jej krytyce niektórych jej założeń zwłaszcza pajdocentryzmu. Zaczęto przyznawać większą wagę do wiodącej roli wychowanków i nauczycieli w proces wychow. LATA 1949-1956- teoria wych stała się jawnym obiektem ideologicznego nacisku i ubezwłasnowolnienia ze str różnych instancji władz państwowych i politycznych. Polski pe dag wolno było głosić wyłącznie takie poglądy dotyczące wych, jakie miała wtedy do zaoferowania pe dag radziecka. LATA 1956-1989- zmiany związane są z syt w naszym kraju. Teoria wych wkroczyła w nowy bardziej dynamiczny okres rozwoju. Nawiązano kontakty z pe dag państw zachodnioeuropejskich i Ameryki Pół. Stawała się coraz bardziej dyscypliną o charakterze empiryczno-indukcyjnym. Nie cieszyła się zbyt wys. Prestiżem ponieważ: bezmyślnie służyła różnym instytucją państwowym, politycznym czy oświatowym oraz podporządkowała się ideologii marksistowskiej.

(…)

… uwagę na następstwo jakie mogło wywołać jego postępowanie
KULTURA TYPU INSTANT symbolem jest fast food, fast sex, fast car.. natychmiastowości, tym iż CECHY KULTURY instant:  -1)natychmiastowość * fast food - odnosi się do kuchenki mikrofalowej, rozpuszczalnej kawy, gorącego kubka, Mc Donalds- natychmiastowa forma skondensowanej przyjemności  * fast sex - natychmiastowa satysfakcja seksualna, VIAGRA…
… kontakt; -rozwija i pogłębia wśród wychowanków umiejętność współżycia i współdziałania;
-działa dyskretnie-nie wykorzystuje perswazji,nakazów,lecz poprzez stworzenie odpowiednich warunków motywuje do działania;dzięki temu nie wzbudza w wychowanku buntu ani innych reakcji obronnych
ZASADA CZYSTEJ GRY Fair play (z ang. czysta gra) - norma wartości w sporcie. Jest wyrazem postawy reprezentowanej na boisku, gdzie zwycięstwo nie jest celem, który należy osiągnąć za wszelką cenę. Postawa ta cechuje się przestrzeganiem przepisów gry i odrzuceniem korzyści wynikających z błędów sędziego oraz różnego rodzaju oszustw sportowych. Sportowca przestrzegającego zasad fair play można poznać po godnym zachowaniu zarówno w wypadku zwycięstwa jak i porażki. REGUŁY: a) reguła równości zewnętrznych warunków walki w chwili…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz