Telepraca-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1197
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Telepraca-opracowanie - strona 1 Telepraca-opracowanie - strona 2 Telepraca-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Telepraca
Telepraca jest formą organizacji pracy przedsiębiorstw. Jej cechą charakterystyczną jest to, że wykonywane przez pracownika zadania odbywają się poza siedzibą przedsiębiorcy z wykorzystaniem środków elektronicznych tj. telefon, czy komputer. W telepracy liczy się przede wszystkim solidność, efektywność i terminowość wykonywanych zadań.
Telepracownikiem jest osoba zatrudniona, wykonująca pracę poza zakładem pracy, przekazująca pracodawcy wyniki swojej pracy, w szczególności za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Przykładami zawodów, które można wykonywać w formie telepracy są: telemarketerzy, administratorzy sieci, programiści, dziennikarze, tłumacze, a także osoby świadczące usługi księgowe.
Stosunek pracy w formie telepracy charakteryzuje się trzeba cechami:
jest wykonywana poza zakładem pracy (w innym miejscu niż siedziba pracodawcy),
jest wykonywana w sposób regularny,
jest wykonywana za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Poprzez regularność należy rozumieć wykonywanie czynności w sposób powtarzający się, w określonych warunkach i terminach wskazanych przez pracodawcę.
Pojęcie środków komunikacji elektronicznej uregulowane jest w Ustawie z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W myśl ustawy poprzez środki komunikacji elektronicznej należy rozumieć wszelkiego rodzaju rozwiązania techniczne, w tym narzędzia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną (art.2 pkt.5).
Wśród najpopularniejszych narzędzi komunikacji elektronicznej swoje miejsce znalazł przede wszystkim internet, który stał się szczególnym osiągnięciem umożliwiającym mobilną komunikację i telepracę, a także telefon komórkowy, poczta elektroniczna, czy laptop będący często głównym narzędziem pracy telepracownika.
Warunki świadczenia telepracy
Warunki świadczenia telepracy ustala pracodawca:
w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a w przypadku, gdy u przedsiębiorcy działa większa liczba zakładowych organizacji związkowych - w porozumieniu z tymi organizacjami,
samodzielnie - jeżeli nie działa u niego żadna organizacja związkowa, określając warunki telepracy w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników.
Warunki świadczenia telepracy opierają się również na wzajemnym porozumieniu pracownika i pracodawcy. Zgodnie z art. 67(7)§1 stosunek pracy w formie telepracy może powstać w dwojaki sposób:
1. Przy zawarciu umowy o pracę.
Pracodawca w tym przypadku jest zobowiązany dodatkowo umieścić w umowie warunki wykonywania pracy, wskazujące właściwe miejsce świadczenia usług znajdujące się poza siedzibą pracodawcy oraz niezbędne środki komunikacji elektronicznej.

(…)

… poza siedzibą pracodawcy tj. łącze internetowe, komputer, drukarka, materiały biurowe są przychodem wynikającym ze stosunku pracy. Przychód ten będzie jednak mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Podstawową dokumentacją potwierdzającą wysokość wydatków poniesionych przez pracodawcę na rzecz pracownika jest faktura zakupu materiałów, urządzeń, a także wydruk połączeń telefonicznych pracownika…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz