To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Telepraca
Telepraca jest formą organizacji pracy przedsiębiorstw. Jej cechą charakterystyczną jest to, że wykonywane przez pracownika zadania odbywają się poza siedzibą przedsiębiorcy z wykorzystaniem środków elektronicznych tj. telefon, czy komputer. W telepracy liczy się przede wszystkim solidność, efektywność i terminowość wykonywanych zadań.
Telepracownikiem jest osoba zatrudniona, wykonująca pracę poza zakładem pracy, przekazująca pracodawcy wyniki swojej pracy, w szczególności za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Przykładami zawodów, które można wykonywać w formie telepracy są: telemarketerzy, administratorzy sieci, programiści, dziennikarze, tłumacze, a także osoby świadczące usługi księgowe.
Stosunek pracy w formie telepracy charakteryzuje się trzeba cechami:
jest wykonywana poza zakładem pracy (w innym miejscu niż siedziba pracodawcy),
jest wykonywana w sposób regularny,
jest wykonywana za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Poprzez regularność należy rozumieć wykonywanie czynności w sposób powtarzający się, w określonych warunkach i terminach wskazanych przez pracodawcę.
Pojęcie środków komunikacji elektronicznej uregulowane jest w Ustawie z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W myśl ustawy poprzez środki komunikacji elektronicznej należy rozumieć wszelkiego rodzaju rozwiązania techniczne, w tym narzędzia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną (art.2 pkt.5).
Wśród najpopularniejszych narzędzi komunikacji elektronicznej swoje miejsce znalazł przede wszystkim internet, który stał się szczególnym osiągnięciem umożliwiającym mobilną komunikację i telepracę, a także telefon komórkowy, poczta elektroniczna, czy laptop będący często głównym narzędziem pracy telepracownika.
Warunki świadczenia telepracy
Warunki świadczenia telepracy ustala pracodawca:
w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a w przypadku, gdy u przedsiębiorcy działa większa liczba zakładowych organizacji związkowych - w porozumieniu z tymi organizacjami,
samodzielnie - jeżeli nie działa u niego żadna organizacja związkowa, określając warunki telepracy w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników.
Warunki świadczenia telepracy opierają się również na wzajemnym porozumieniu pracownika i pracodawcy. Zgodnie z art. 67(7)§1 stosunek pracy w formie telepracy może powstać w dwojaki sposób:
1. Przy zawarciu umowy o pracę.
Pracodawca w tym przypadku jest zobowiązany dodatkowo umieścić w umowie warunki wykonywania pracy, wskazujące właściwe miejsce świadczenia usług znajdujące się poza siedzibą pracodawcy oraz niezbędne środki komunikacji elektronicznej.
(…)
… poza siedzibą pracodawcy tj. łącze internetowe, komputer, drukarka, materiały biurowe są przychodem wynikającym ze stosunku pracy. Przychód ten będzie jednak mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Podstawową dokumentacją potwierdzającą wysokość wydatków poniesionych przez pracodawcę na rzecz pracownika jest faktura zakupu materiałów, urządzeń, a także wydruk połączeń telefonicznych pracownika…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)