Szkoły i kierunki w nauce prawa karnego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1337
Wyświetleń: 3570
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoły i kierunki w nauce prawa karnego - strona 1 Szkoły i kierunki w nauce prawa karnego - strona 2 Szkoły i kierunki w nauce prawa karnego - strona 3

Fragment notatki:

Szkoły i kierunki w nauce prawa karnego. Szkoła klasyczna prawa karnego - wyrasta z Oświecenia i wyznaje jej podstawowe zasady (nullum crimen, nulla poena sine lege). Szkoła klasyczna opiera się na analizie formalno - dogmatycznej, charakteryzuje się czysto jurydycznym podejściem do przestępstwa. Zasady odpowiedzialności karnej opierają się na: czynie, winie, karze jako sprawiedliwej odpłacie za czyn przestępczy. Wpływ poglądów filozoficznych Comte'a i Hegla: - odwet sprawiedliwy jest celem kary (K) - kara jest odwetem dialektycznym, jest negacją negacji(H) Pisarze szkoły klasycznej: Rossi, Bentham, Feuerbach, Krzymuski, Brodziński Szkoła klasyczna kładła nacisk na zwalczanie przestępstw przy pomocy prewencji generalnej, stworzenie efektu społecznego odstraszania od dokonywania przestępstw ( kierunek formalno - dogmatyczny ) : — każdy czyn człowieka jest wyrazem wolnej woli ( indeterminizm ), przestępstwo jako przejaw złej woli zasługuje na moralną naganę; — odpowiedzialność należy oprzeć na subiektywnej winie, przy czym kara powinna być proporcjonalna do stopnia i ciężkości czynu i winy; — kara jest sprawiedliwą odpłatą za popełniony czyn ; — do istotnych funkcji kary należy także prewencyjne oddziaływanie , decydujące znaczenie wg Feurebacha ma tu prewencja ogólna, stwarzające przymus psychologiczny wobec ogółu w kierunku nie popełniania przestępstw, podczas gdy Bentham za użyteczniejszą uznawał szczególnie - prewencyjną funkcję kary — prawo karne powinno opierać się na ścisłym przestrzeganiu zasad nullum crimen sine lege i nulla poena sine lege, a przpisy dokładnie powinny określać czyny zabronione i grożące za nie kary. Odegrała wielką rolę tworząc podstawy praworządności karania, wada - abstrakcyjne traktowanie czynu i jego sprawcy, pomijanie przyczyn przestępczości. W II poł. XIX w. pod wpływem filozofii Augusta Comte`a i Johna Stuarta Milla powstała SZKOŁA POZYTYWNA ( antropologiczna ). Szkoła ta opierała się na postulacie włączenia wiedzy, nauki i samego człowieka do nauki prawa karnego. Przedmiotem badań powinny być tylko te zjawiska, które dają się postrzegać, a najlepszą metodą naukową jest empiryzm. 1. najbardziej radykalny wyraz - szkoła antropologiczna ( Cesare Lombroso - ojciec kryminologii ) - teza o istnieniu typu urodzonego przestępcy jako morfologicznego odchylenia od normalnego człowieka, zachowującej atawistyczne cechy człowieka pierwotnego, o braku uczuć moralnych, jest skazana na popełnianie przestępstw ( skrajny determinizm ); nawoływał do zastąpienia klasycznych zasad odpowiedzialności karnej środkami zabezpieczenia społecznego. Sprawców należy izolować, a w skrajnych wypadkach uśmiercać ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz