SZKOLENIE I DOSKONALENIE KADRY KIEROWNICZEJ
Celem podjęcia decyzji o przeprowadzeniu jakiegokolwiek szkolenia dla kierowników jest zmiana zachowania , sposobów działania , podejścia . Nie można mówić o zmianie umiejętności np. sprzedaży w momencie zakończenia czytania książki lub sesji szkoleniowej na ten temat . O zmianie mówimy wtedy, kiedy dana osoba przyjmie nowe sposoby działania jako swoje i będzie je stosowała - z sukcesem - w naturalny sposób .
Jeżeli szkolenie ma docelowo zakończyć się zmianą , czyli osiągnąć zamierzony rezultat , to znaczy , że jest procesem i zajmuje czas . Rozróżnia się trzy etapy efektywnego procesu szkoleniowego . Przez wszystkie trzy etapy trzeba przejść , żeby osiągnąć założony rezultat . Są to:
INSPIRACJA zachęcająca do rozwoju ; jej celem jest wzbudzenie w uczestnikach entuzjazmu i pełnego zaangażowania .
IMPLEMENTACJA przekazująca praktyczne narzędzia , za pomocą których można skutecznie wprowadzać w życie przedstawione na szkoleniach koncepcje i przejść od teorii do działania dającego wymierne rezultaty .
INTEGRACJA przyswajająca nową wiedzę i umiejętności , tak aby mogły być z łatwością stosowane w codziennym życiu i stały się narzędziami osiągania trwałego sukcesu .
Punktem wyjścia do nauczenia się czegoś nowego jest chęć , motywacja , aby to zrobić - inspiracja . Jest ona pierwszym etapem procesu szkoleniowego . Oprócz wzbudzenia zaangażowania i chęci , pełni ona jeszcze jedną bardzo ważną rolę , a mianowicie kreuje wspólną platformę , podstawę dla trenera i uczestników szkolenia do dalszej pracy . Zmiana podejścia , przekonuje do czegoś , wzbudzenie chęci u uczestników wymaga odpowiedniego sposobu przekazu i osoby reprezentującej idee , do których sama przekonuje . Zainspirowany i zmotywowany człowiek potrzebuje w miarę szybko narzędzi pomagających osiągnąć określony cel . Implementacja jest fazą dostarczania konkretnej praktycznej wiedzy i narzędzi do jej wprowadzania w życie . Jest to szkolenie właściwe z wszelkimi przewodnikami , listami sprawdzającymi , zalecanymi drogami działania , ćwiczeniami indywidualnymi i grupowymi . Trzecim etapem procesu szkoleniowego jest integracja . W fazie tej efekt zamierzony zostaje w 100% osiągnięty , nie jest już czymś nowym , nie jest celem , ale staje się narzędziem spontanicznie i naturalnie używanym do osiągania innych celów .
Chcielibyśmy zauważyć , że waga inspiracji jest często nie doceniana . Prosząc firmę szkoleniową o trening dotyczący jakiejś dziedziny zakładamy , że wszyscy jego uczestnicy chcą i czują potrzebę by zmienić się w danym obszarze. Konieczne jest zatem poświęcenie czasu i w umiejętny sposób wzbudzenie chęci , a zarazem stworzenie wspólnej wizji szkolenia i jego rezultatów . Chęć jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia właściwego procesu uczenia się . Bez inspiracji , niezależnie od tego , jak dobre jest szkolenie , nie ma czynności przyjmowania i absorbowania wiedzy .
(…)
… sobie rywali . W rzeczywistości zaś to kierownik może wiele zyskać wychowując podwładnych , gdyż często jego awans jest uzależniony od tego , czy istnieje następca , który mógłby przejąć jego stanowisko . Wiele firm , zwłaszcza stosujących zarządzanie przez cele , uczy swoich kierowników trudniej sztuki wychowania . Skrupulatni kierownicy często prowadzą kartotekę doskonalenia każdego podwładnego…
… i wynikające stąd szanse i zagrożenia . Dobra orientacja w ekonomicznym , społecznym , politycznym i prawnym otoczeniu przedsiębiorstwa wymaga z kolei szerokich horyzontów i stale aktualizowanej , choć z konieczności elektycznej , wiedzy z wielu różnych dziedzin : polityki , prawa , ekonomii , finansów , historii , kultury i innych.Taki zestaw informacji można znaleźć w najczęściej czytanych przez kierowników…
… sposoby szkolenia. Najczęściej stosuje się szkolenie na stanowisku pracy . Należą do niego : rotacja stanowisk , w której pracownik przez pewien okres pracuje na rożnych stanowiskach , ucząc się w ten sposób rożnych umiejętności ; staż , w trakcie którego szkolenie w pracy łączy się z nauczaniem w sali wykładowej ; oraz terminowanie , w którym pracownik uczy się pod kierunkiem bardzo wprawnego kolegi…
… , że należałoby ostrzej postawić sprawę wobec tego dostawcy? ” ) oraz określić obszary dalszego doskonalenia pracownika .
2. Rotacja stanowisk polega na przenoszeniu kierowników ze stanowiska na stanowisko po to , aby zdobyli większe doświadczenie i zapoznali się z rozmaitymi aspektami funkcjonowania firmy .
3. Stanowiska szkoleniowe stanowią trzecią metodę doskonalenia kierowników . Szkolonych powołuje…
… koncepcji firmy w mniej i bardziej dalekiej przyszłości , czyli na formułowaniu alternatywnych odpowiedzi na pytania : „Co chcemy osiągnąć ? ” , „ Kim chcemy być dla naszych klientów? ” . Z tymi ogólnymi koncepcjami prowadzi się pewne eksperymenty myślowe . Polegają one na symulowaniu przyszłości , czyli badaniu , jakie są szanse i zagrożenia realizacji każdej z tych ogólnych koncepcji w różnych sytuacjach…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)