Szkoła tradycyjna a aktywna - omówienie(sem. I)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 3164
Wyświetleń: 5740
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoła tradycyjna a aktywna  - omówienie(sem. I) - strona 1 Szkoła tradycyjna a aktywna  - omówienie(sem. I) - strona 2

Fragment notatki:

Krystyna Kusiak, Teoretyczne podstawy kształcenia, Szkoła tradycyjna a aktywna
CEL :
TREŚCI :
PROCES KSZTAŁCENIA :
NAUCZYCIEL :
UCZEŃ :
METODY : FORMY ORGANIZACJI PRACY UCZNIE NA LEKCJI : ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
BAZA MATERIALNA :
ZASADY : SZKOŁA TRADYCYJNA
♦ Ukształtowanie silnie moralnej jednostki, potrafiącej podporządkować się normom społecznym. ♦ Wyposażenie ucznia w jak najbogatszy zasób wiedzy z różnych dyscyplin na całe życie.
♦ Układ treści jest systematyczny i ma charakter przedmiotowy - związany z dyscyplinami akademickimi.
♦ Jednolite dla wszystkich uczniów.
♦ Opracowane przez nadrzędne wobec szkoły instytucje i umieszczone w programie.
♦ Źródłem treści dla ucznia są wykłady i podręczniki. ♦ Oparty na systemie klasowo-lekcyjnym. ♦ Metodykę pracy wyznaczają: nauczanie wychowujące, karność, pielęgnowanie. ♦ Tok podający oparty na stopniach formalnych lekcji.
♦ Dominujący, autorytet zarówno w kwestii podawanej wiedzy, jak i ustanowionych reguł postępowania. ♦ Wzór wiedzy i moralności. ♦ Podporządkowany instytucjom nadrzędnym, wytycznym programu oraz organizacji nauczania wg stopni formalnych.
♦ Uczniowie jako członkowie większej zbiorowości są traktowani równym frontem.
♦ Ich aktywność polega przede wszystkim na przyswajaniu, powtarzaniu i odtwarzaniu podawanych wiadomości. ♦ Dominuje uczenie się pamięciowe i zewnętrzne motywy pracy (system kontroli i oceny). ♦ Podające : werbalne (pogadanka, opis, opowiadanie, wykład, praca z książką), oraz oglądowe (pokaz). ♦ Zbiorowa, indywidualna.
♦ Podręczniki szkolne. ♦ Środki poglądowe o charaterze ilustratywnym.

(…)

… (uczniowie mają wpływ na opracowanie programu ). ♦ Źródłem treści jest życie (oczywistość społeczna, przyrodnicza, techniczna) i wynikające z niego potrzeby.
♦ Oparty na pełnym akcie myślenia w czacie rozwiązywania problemów.
♦ Uelastyczniony, realizowany najczęściej w systemie laboratoryjnym i warstwowym. ♦ Obserwator i pomocnik nastawiony na potrzeby ucznia.
♦ Doradca kierujący aktywnością ucznia.
♦ Osoba…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz