kolokwium teoretyczne podstawy kształcenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 3171
Wyświetleń: 8834
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
kolokwium teoretyczne podstawy kształcenia - strona 1 kolokwium teoretyczne podstawy kształcenia - strona 2 kolokwium teoretyczne podstawy kształcenia - strona 3

Fragment notatki:

Notka składa się z sześciu stron. Częściowo skopiowana.
"Charakterystyka szkoły tradycyjnej (Jan Fryderyk Herbart przełom XVIII i XIX w):
Cele:
- ukształtowanie jednostki silnej moralnie
- przekazywanie uczniom jak największej ilości wiedzy na całe życie
Treści:
- wiadomości teoretyczne
- proces nauczania dominuje nad procesem uczenia się
- duże ilości wiedzy z różnych dyscyplin przeważnie humanistycznych
- podział treści nauczania na przedmioty
Nauczyciel: - konserwatywny, rutyniarz, podporządkowany władzom zwierzchnim, systematyczny
Uczeń: - bierny"
"Kryzys oświatowy: rozpoczął się w końcu lat 60tych XX wieku, Upada przekonanie o wartości kształcenia. Występuje selekcja w doborze uczniów z różnych grup i warstw społecznych oraz przerost funkcji kształcenia nad funkcją opiekuńczo-wychowawczą  co powoduje dysproporcje w osiągnięciach edukacyjnych. Natomiast w latach 70-tych dojrzewa decyzja o konieczności reformy szkolnictwa. Zauważono: rozbieżność między założeniami, a rzeczywistością, negatywne skutki zbyt wczesnej specjalizacji , niskie efekty dydaktyczne szkoły ( odpad, odsiew, drugoroczność ), zły plan i program nauczania oraz realizacja ( pośpiech, nastawienie na wiedzę faktograficzną, werbalizm- dominacja pogadanki tzn. jedna osoba mówi pozostałe milczą, uniformizm – każdemu to samo)."

Kształcenie - to zarówno proces nauczania jak i uczenia się, czyli całość poczynaj umożliwiających jednostce uzyskanie wiedzy o przyrodzie, kulturze, społeczeństwie a także osiągnięcie wszechstronnego rozwoju osobowości, rozwijanie umiejętności, zainteresowań, ogólnej sprawności umysłowej i fizycznej. Kształcenie może odbywać się w instytucjach i przybierać formę samokształcenia. Wynikiem samokształcenia jest wykształcenie. Nauczanie - oznacza działalność nauczyciela, o charakterze planowej, celowej pracy, ukierunkowanej na wyposażenie uczniów w wiadomości, umiejętności i nawyki oraz rozwijanie ich zdolności. Nauczanie związane jest z uczeniem się, obydwa pojęcia tworzą pojęcie kształcenia. Nauczanie jest przedmiotem badań dydaktyki.
Wychowanie to całość zamierzonych oddziaływań środowiska społecznego, przyrodniczego, na jednostkę trwające całe życie.
Edukacja - ogół oddziaływań służących formowaniu się(zmienianiu, rozwijaniu) zdolności życiowych człowieka.
Ogół oddziaływań oznacza oddziaływania zarówno instytucjonalne jak i indywidualne, świadome i nieświadome
Uczenie się - jest procesem nabywania względnie trwałych zmian w szeroko rozumianym zachowaniu(wiadomości, umiejętności, nawyki, postawy) w toku bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości(doświadczenia i ćwiczenia) Szkoła tradycyjna tzw. szkoła herbartowska: nauczyciel pracuje z cała klasą - nie podchodzi indywidualnie do ucznia, uczniowie byli pasywni, bierni i nie mogli decydować o doborze treści nauczania, system kar i nagród, nauka na pamięć, uporządkowany system nauczania, duża waga przywiązana do korzystania z pomocy naukowych, częsta kontrola wyników nauczania, System "Nowego wychowania" stworzony przez Deweya czyli tzw. szkoła progresywistyczna: uczniowie samodzielnie zdobywali wiedzę, nauczyciele pełnili role obserwatorów, duży nacisk na samokontrolę (niezbyt częsta kontrola wyników nauczania), szkoła była głównym ale nie jednym miejscem w którym uczeń zdobywał wiedzę i uczył się
Elementy dydaktyki
Dydaktyka behawiorystyczna
Dydaktyka konstruktywistyczna
Przedmiot uczenia się
Pojęcia i instrukcje
Znaczenie, zidentyfikowanie reprezentacje i strategie

(…)

… uporządkowana, usystematyzowana - uporządkowana struktura lekcji - trwałość wiedzy (powtarzanie) - dyscyplina - małe koszty utrzymania szkoły Wady: - przekaz wiedzy przez nauczyciela - przekazywane są jedynie wiadomości teoretyczne - wiedza encyklopedyczna - program nauczania nie uwzględnia postępu technicznego - uczniowie nie decydują o doborze treści nauczania - odizolowanie treści i procesu kształcenia
…. -          samowiedza  ucznia, osobiste przemyślenia, świadomość duchowa są wprzęgnięte  w realizacje projektów edukacyjnych -          ważne jest dążenie do zapobiegania konfliktów - społeczno -politycznych, rasowych, ról płciowych itd.
1.Styl zamknięty: określany także jako frontalny lub formalny. Polega na: -wyraźnym określeniu bliższych i dalszych celów nauczania z naciskiem na cele operacyjne -formułowaniu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz