Styl oddany (instruktażowy) Charakterystyka : • Wysoki poziom czynnego zaangażowania się kierownika w pracę podległego zespołu • Kierownik w istotnym zakresie ingeruje w przebieg działań podwładnych – ustala zadania dla zespołu, dzieli je miedzy poszczególnych członków zespołu • Wpływa na sposób ich wykonania udzielając licznych wskazówek i instrukcji • Bez udziału podwładnych ustala terminy realizacji zadań, ściśle kontroluje przebieg ich wykonania, korygując kierunki i sposoby ich realizacji. AUTOKRATA (nieefektywny) • Skoncentrowany na zadania, mało na ludzi, wymaga posłuszeństwa • „przykręca śrubę” ,ale nie zawsze wtedy kiedy trzeba,prowadzi go to do niepowodzeń • Nieprzyjemny dla podwładnych i dlatego nie lubiany • Uważa, że ludzie go nie rozumieją, nie wiedzą ile dobrego robi dla firmy i dla nich – zrozumieją gdy przyjdą efekty • Podwładni uważają go za człowieka nieufnego, nieuprzejmego, zainteresowanego jedynie natychmiastowym wykonaniem zadań. Życzliwy Autokrata (efektywny) • Wie czego chce i potrafi dobrać odpowiednie metody działania bez zrażania siebie ludzi, toteż osiąga dobre wyniki • Przejawia nacisk na zadania przy słabym zainteresowaniu podwładnymi wtdy gdy jest to usprawiedliwione sytuacją – „trzymam was krótko dla waszego dobra” Styl zintegrowany (konsultatywny) Charakterystyka : • Kierownik dąży do włączenia podwładnych w proces organizowania ich pracy przy zachowaniu prawa przełożonego do ostatecznego decydowania sposobie, miejscu i czasie realizacji przez ich zadań • Kierownik „kupuje” od podwładnych ich pomysły, które uznaje za wartościowe i stara się „sprzedać” im swoje projekty. KOMPROMISTA (nieefektywny) • Szuka kompromisu nie tam gdzie trzeba i kiedy trzeba, nie umie wybrać właściwej metody w konkretnej sytuacji, w związku z tym osiąga słabe efekty mimo dużego wkładu własnej pracy • Uważany jest za człowieka chwiejnego, podlegającego różnym naciskom, patrzącego krótkowzrocznie POSTĘPOWIEC (efektowny) • Mocno nastawiony i nadludzi i na zadania, umie właściwie wybierać metody postepowania i stąd zwykle osiaga dobre wyniki • W określonych warunkachumie kojarzyć interesy ludzi interesami firmy • Stawia wysokiewymagania podwładnym, których traktuje w sposób zróżnicowany • Organizuj raczej działania zespołowe niż indywidualne. Styl towarzyski : (partycypacyjny) • Wysoki poziom zaangażowania się kierownika w sprawy zespołu – niejest to jednak czynna interwencja w tok działań członków zespołu, lecz
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)