Styl oddany (poświęcający się, instruktażowy): Charakterystyka stylu: -czynne zaangażowanie kierownika w pracę zespołu, -kierownik ingeruje w przebieg zadań podwładnych- ustala i dzieli zadania, -udziela wskazówek i instrukcji, -ustala terminy realizacji działań, kontroluje ich wykonanie, koryguje realizacje. Charakterystyka kierownika: -kierownik „oddany”, uwagę poświęca głównie zadaniom, -odczucia i postawy ludzi interesują go jedynie w zakresie realizacji działań (traktuje ich jak przedmiot), -nie liczy na twórczość i pomysły pracowników, -do osiągnięcia sprawności działania wystarczy posłuszeństwo, dyspozycyjność, biegłość wykonawcza i czynne zaangażowanie podwładnych, -często stosuje zagrożenie karą, -konflikty rozwiązuje samodzielnie, -na zakłócenia reaguje wzmożonych zaangażowaniem w prace. Warunki do stosowania stylu: -niski poziom dojrzałości instytucji oraz podwładnych, -gdy kirownik nie potrafi wypracować emocjonalnego zaangażowania się podwładnych do pracy (nie jest przywódcą), -gdy zespół jest młody (np. tuż po szkole) i istnieje konieczność nauki realizacji działań, -gdy kierownik posiada silną przewagę nad podwładnymi: *dysponuje silnymi bodźcami, tworzącymi sytuacje przymusowe, *przewyższa kwalifikacjami podwładnych AUTOKRATA (nieefektywny) -skoncentrowany na zadania, mało na ludzi, -wymaga posłuszeństwa, -„przykręca śrube” (nie zawsze kiedy tego trzeba), - nieprzyjemny, dlatego nielubiany, -uważa, że ludzie go nie rozumieją, nie wiedzą ile dobrego robi, -uważany na człowieka nieufnego, nieuprzejmego, skupionym tylko na natychmiastowym wykonaniu zadania ŻYCZLIWY AUTOKRATA (efektywny) -wie czego chce, -nie zraża do siebie ludzi, przez dobór odpowiednich metod działania, -stawia nacisk na działania, słabe zainteresowanie podwładnymi („trzymam was krótko dla waszego dobra”). Styl zintegrowany (konsultatywny): Charakterystyka stylu: -kierownik „kupuje” pomysły od podwładnych, stara się „sprzedać” im swoje, -podwładni biorą udział w organizowaniu ich pracy, ostateczna decyzja o sposobie, miejscu i czasie realizacji należy do kierownika. Charakterystyka kierownika: -jego założeniem niezbędna integracja interesów instytucji z interesami członków zespołu, -wykorzystuje wiedzę i umiejętności podwładnych- konsultuje z nimi decyzje, ale ostatecznie podejmuje ją samodzielnie, -rozwój osobowości podwładnych traktuje jako środek służący osiągnięciu strategicznego celu, -skłonny do dopuszczenia okresowego osłabienia zadowolenia podwładnych z pracy, jednak gdy to konieczne stosuje metody i środki kierowania, ale tak by
(…)
… podwładnych.
Charakterystyka kierownika:
-nastawienie towarzyskie, traktuje miejsce pracy jako narzędzie dostarczania satysfakcji,
-dba o rozwój podwładnych widząc w tym drogę do realizacji celów strategicznych,
-jego działania mają na celu ukształtowanie wysokiego morale podwładnych, wzrostu poczucia integracji z instytucją,
-nie jest zdolny do poświecenia ludzi dla osiągnięcia doraźnych celów organizacji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)