To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Temat: Style kierowania. Plan: Rodzaje stylów kierowania Diagnozowanie stylów kierowania Czynniki kształtujące style kierowania Obszary przydatności poszczególnych stylów kierowania Bariery w komunikacji i sposoby ich pokonywania PRZYWÓDZTWO - zdolność do wpływania na zachowania innych tak, aby osiągnąć zamierzony cel. Polega na wywoływaniu wśród członków zespołu takich stanów emocjonalnych, które skłonią ich do zaangażowanego współdziałania przy tworzeniu i realizowaniu wspólnych misji, celów i zadań. Przywódca jest zdolny do powodowania pożądanego przez siebie zachowania kogoś innego, kto ulega mu z powodu więzi jaka ich łączy, z powodu szacunku społecznego jaki zachodzi między nimi. Przywódca to osoba, która potrafi oddziaływać na zachowania innych bez potrzeby użycia siły. Wymiary przywództwa: - Wspieranie - Ułatwianie współdziałania - Wzbudzanie entuzjazmu pracy - Ułatwianie działań Potencjalny styl kierowania - indywidualny pogląd kierującego na to jakimi metodami powinien oddziaływać na podwładnych Rzeczywisty styl kierowania - jest skorygowanym stylem potencjalnym, pod wpływem aktualnych celów postawionych kierownikowi oraz warunków, w których przyszło mu je realizować Styl autorytarny despotyczny (kierownik zakłada, że ludzie nie lubią pracować i trzeba ich kontrolować, aby włożyli w pracę dostateczny wysiłek, czynnie angażuje się w realizację zadań, wydaje instrukcje, koncentruje się na realizacji zadań) - kierownik dyktuje co ma być zrobione i oczekuje natychmiastowego wykonania - nie akceptowanie nowych pomysłów członków grupy - wyraźnie określony system nagród i kar - klimat, w którym członkowie grupy nie komunikują się swobodnie Styl autorytarny życzliwy (to samo co kierownik despotyczny ale postawy tej nie okazuje, gra rolę „ojca i matki”, uważa że jeśli pracownicy są zadowoleni to są efektywni) - inaczej styl paternistyczny - kierownik próbuje być dobrym kolegą - nie dąży do współpracy i partnerstwa z podwładnymi - interesuje się sprawami podwładnych, bo sądzi że tak powinien - nie interesuje go co ludzie myślą i czują w związku z wydawanymi przez niego poleceniami - wydaje polecenia zgodnie z własnymi życzeniami, ale w taki sposób, żeby stworzyć wrażenie wysłuchania podwładnych Styl konsultatywny - kierownik rzeczywiście zainteresowany zdaniem podwładnych - konsultuje się z pracownikami, słucha opinii i bierze je pod uwagę w podejmowaniu decyzji
(…)
… odpowiedzialności wszystkich członków zespołu za wyniki pracy ( paternalizm spowoduje, że pracownicy będą czuć się traktowani przedmiotowo)
Styl partycypacyjny
- kierownik określa obszary działania podwładnych i formy ponoszenia przez nich odpowiedzialności, współuczestniczy w formułowaniu celów pracy zespołu, sposobów realizacji i wewnętrznego podziału zadań
- wysoki poziom zaangażowania się kierownika w sprawy…
… zaostrza dyscyplinę formalną.
Kara to cofanie przekazywanych uprawnień. Uważa, że nie powinno się ulegać emocjom, bo prowadzą do działań nieracjonalnych.
Pisemna forma komunikacji z podwładnymi
KIEDY STOSOWAĆ?
Nadzorujący: - gdy zespół funkcjonuje w warunkach wysokiej formalizacji (działania zdeterminowane techniką lub technologią - taśma produkcyjna, obsługa aparatury, energetyka, metalurgia)
Delegujący…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)