To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dr. Magdalena Rosińska - Bukowska
Marketing Międzynarodowy
Wykład II – Struktura rynku
Rynek – całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunki w jakich one przebiegają
Transakcja – główna jednostka sprzedaży
1. Potocznie pojęcie rynku:
podmiotowa – zbiór osób (producentów, kupców, konsumentów)
przedmiot transakcji i sprzedaży (np. rynek samochodowy)
miejsce dokonywania kupna i sprzedaży (rynek lokalny, krajowy, międzynarodowy)
forma i mechanizm bezpośredniego uzgadniania (określają ceny i ilość dóbr)
proces w ramach którego kupujący i sprzedający określają ceny i ilość dóbr)
weryfikator trafności produkcji oferowanych do sprzedaży towarów i usług
2. Kategorie rynku:
kategoria historyczna – miejsce gdzie nabywcy i sprzedający spotykają się w celu dokonywania wymiany
towarów.
kategoria przestrzenna – obejmuje obszar o zbliżonych warunkach dokonywania zakupu i sprzedaży.
kategoria ekonomiczna – strumień przepływu środków pieniężnych pomiędzy kupującym a
sprzedającym.
3. Podstawowe kwalifikacje rynków:
kryterium zasięgu terytorialnego (lokalny, regionalny, krajowy, zagraniczny)
kryterium przedmiotu wymiany (finansowy, pracy, dóbr i usług)
kryterium dominacji podmiotu rynku (sprzedawcy, nabywcy)
4. Podział rynku dóbr i usług:
Rynek dóbr i usług konsumpcyjnych:
rynek dóbr nietrwałych
rynek dóbr trwałego użytku
rynek usług konsumpcyjnych
Rynek dóbr i usług produkcyjnych:
rynek surowców i materiałów
rynek dóbr inwestycyjnych
rynek usług produkcyjnych
5. Rynki według stopnia standaryzacji produktu:
Rynek homogeniczny – (np. ropy, pszenicy) produkt jest jednorodny i dzięki temu łatwy do standaryzacji.
Rynek heterogeniczny – (np. rynek pracy) cechuje go duże zróżnicowanie produktów w ramach jednorodnej
kategorii, co sprawia że standaryzacja jest utrudniona.
6. Rynki według stopnia wyrównywania się cen:
Rynek doskonały – ceny ustalane są w wyniku gry popytu i podaży
Rynek niedoskonały – na kształtowanie się cen wpływa zachowanie określonych podmiotów np. państwa,
wielkich koncernów, monopoli
Dr. Magdalena Rosińska - Bukowska
Marketing Międzynarodowy
Wykład II – Struktura rynku
7. Rynek przedsiębiorstw (B2B) a konsumencki (B2C):
dużo mniejsza liczba nabywców
znacznie większe wolumen sprzedaży
bliższa współpraca między klientem a nabywcą
bardziej złożony proces zakupu
większe skupienie geograficzne klientów
złożoność produktów i usług przemysłowych
popyt zależy od sytuacji na rynku konsumenckim
8. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania rynku:
Makrootoczenie – zewnętrzne:
czynniki socjologiczne
czynniki technologiczne
czynniki przyrodnicze
czynniki edukacyjne
czynniki społeczno – kulturowe
czynniki ekonomiczne
czynniki polityczne
czynniki prawne
czynniki demograficzne
Mikrootoczenie – wewnętrzne:
przedsiębiorstwo
pośrednicy
konkurenci
nabywcy
dostawcy
9. Identyfikowanie i reagowanie na główne czynniki makrootoczenie:
Rodzaj decyzji: wejście na rynek
szanse które stwarzają rynki zagraniczne dla powodzenia produktów firmy
porównanie szans na rynku krajowym z rynkami międzynarodowymi
konkurencyjność na tle konkurentów lokalnych i międzynarodowych
Decyzja o wyborze konkretnych rynków zagranicznych:
ranking rynków wg. potencjału rynkowego, poszczególnych państw, regionów
lokalni konkurenci
ryzyko polityczne
bariery w handlu zagranicznym
Decyzja dotycząca strategii wejścia na rynki zagraniczne:
cechy produktu
wielkość rynku
charakterystyka kanałów dystrybucji
regulacje prawne
Tworzenie programu marketingowego:
zachowania nabywców
praktyki konkurentów
dostępność kanałów dystrybucji
środki i media produkcji
Dr. Magdalena Rosińska - Bukowska
Marketing Międzynarodowy
Wykład II – Struktura rynku
Wdrażanie i kontrolowanie programu marketingowego:
style negocjacji w różnych kulturach
udziały w rynku
koszty marketingowe
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)