To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
STATYSTYCZNA ANALIZA DANYCH 1. Analizowanie danych następ. poprzez wykaz mierników statyst. w postaci: Miar tendencji centralnej średnia arytmetyczna, kwartale, mediana, dominanta) Miary rozproszenia o Obszar zmienności o Odchylenie standardowe 2. Instrumenty pomiarowe Dzielą się na 2 grupy: Naturalne (organoleptyczne) Wzrok, słuch, smak, węch, dotyk Sztuczne Konwencjonalne (kwestionariusze, testy, dzienniki, scenariusze, modele) Mechaniczne /sztuczne/ - komputer, skaner, kamera, rzutnik, wariograf) 3. Podstawowym instrumentem pomiarowym w badaniu marketingowym jest kwestionariusz. Jeśli można go zastosować do różnych form pomiaru. Kwestionariusz to zbiór pytań zapisanych w określonych sposób na kartkach papieru lub w innej formie, w celu wywołania żądanych odpowiedzi. Najczęściej w praktyce wykorzystuje się kwestionariusze wywiadu i kwestionariusze ankietowe. W badaniach ankietowych pytania zawarte w kwestionariuszu odczytuje i odpowiada na nie respondent – instrument wzywany w tej formie pomiaru nazywa się kwestionariuszem ankietowym. Podczas wywiadu pytania zawarte w kwestionariuszu odczytuje prowadzący wywiad, czyli badacz. Instrument używany w tej formie nazywa się kwestionariuszem wywiadu. W badaniach marketingu kwestionariuszy używa się do pomiaru cech: psychicznych, fizycznych, demograficznych, ekonomicznych oraz postaw nabywców. Oznacza to, że zadawane pytania w kwestionariuszu bezpośrednio ingerują w świadomość respondenta, pobudzając go do wypowiedzi. Projektor kwestionariusza wymaga zwrócenia uwagi na następujące kwestie: Określenie potrzeb informacyjnych Wybór metody zbierania danych Ustalenie celu pytań 4. Najczęściej popełniane błędy w trakcie badań: Błędy związane z doborem próby o Błędy wytypowania niewłaściwej populacji generalnej o Błędy losowego doboru próby o Błędy nielosowego doboru próby o Niewłaściwego stosowania rejestru próby Pozostałe błędy w badaniu: o Błędy problemu badawczego o Błędy pomiaru o Błędy zbierania danych o Błędy redukcji danych o Błędy analizy i interpretacji danych o Błędy prezentacji i oceny wyników badania 5. Pierwotne źródła informacji Wywiady Eksperymenty Sondaże Obserwacje
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)