Środowisko i przetwarzanie-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 910
Wyświetleń: 1687
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Środowisko i przetwarzanie-opracowanie - strona 1 Środowisko i przetwarzanie-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

ŚRODOWISKO I PRZETWARZANIE
Środowisko-(Radlińska) zespół warunków wśród których bytuje jednostka i czynników kształtujących jej osobowość, oddziaływujących stale lub przez czas dłuższy. (Znaniecki) ś. to ogół grup i jednostek, z którymi w ciągu życia osobnik styka się prywatnie lub publicznie, bezpośrednio lub pośrednio, przelotnie lub trwale, osobiście lub rzeczowo.
(Kamiński) ś. to te elementy otaczającej struktury przyrodniczej, społ. i kulturalnej, które działają na jednostkę stale lub przez czas dłuższy, albo krótko, lecz ze znaczną siłą, jako samorzutny lub zorganizowany system kształtujących się podniet.
Środowisko lokalne - teren przestrzennie wydzielony, w skład którego wchodzą prócz mieszkań, wszelkie urządzenia usługowe, socjalne, kulturowe, uzależnione od potrzeb i struktury społeczno-demograficznej mieszkańców; to gromada ludzi zamieszkująca ograniczone i względnie izolowane terytorium, posiadających i ceniących wspólne wartości, tradycję, symbole, instytucje usługowe i kulturowe, świadomych jedności i odrębności i gotowych do wspólnotowego działania, żyjących w poczuciu przynależności i wewnętrznego bezpieczeństwa. Otoczenie - obejmująca nas struktura szersza; zarówno stała, jak i zmienna, oddziałująca i nie działająca na jednostkę. Środowisko jest tą częścią otoczenia, która oddziałuje na jednostkę. 3 punkty widzenia na rolę środowiska w życiu jednostki:
Determinizm H. Spencera-wedle którego istoty ludzkie w całej swej osobowości, jak wszystko co żyje, kształtowane są przez środowisko przyrodnicze
Idealizm pedagogiczny F.Foerstera-jednostka sama kształtuje swój charakter, jest w stanie przezwyciężyć wpływ środowiska.
Dialektyzm-punkt widzenia przyjęty przez ped.społ., zakładający wzajemne oddziaływanie na siebie jednostki o środowiska. Typologie środowisk (Radlińska)
- bezpośrednie i szersze
- obiektywne (to, po co jednostka może sięgnąć, instytucje pomocy z których dotąd nie korzystała) i subiektywne (to, którego wpływ odczuwamy)
- materialne i niematerialne
Zasada stosunku wychowawczego Radlińskiej: „aby skutecznie dawać, trzeba umieć czerpać siły z otoczenia. Jeśli chcemy przetwarzać stosunki, musimy sięgnąć po pomoc jakiś żywych sił, które tkwią w tym właśnie środowisku. Nie możemy zmieniać życia ludzi inaczej, niż w imię ideału, ale siłami człowieka.”
Na siły społeczne składają się”
- siły jednostkowe - przywódcy opinii społecznej w środowisku, realizatorzy pragnień zbiorowych, przodownicy w aktywności zbiorowej, promotorzy nowo powstających potrzeb, chętniej od innych asymilujący wartości kultury, aktywizujący otoczenie. - siły zbiorowe- ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz