To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SIŁY SPOŁ., ICH POSZUKIWANIE I WSPOMAGANIE (WSPARCIE SPOŁ.) Na siły społeczne składają się:
- siły jednostkowe - przywódcy opinii społecznej w środowisku, realizatorzy pragnień zbiorowych, przodownicy w aktywności zbiorowej, promotorzy nowo powstających potrzeb, chętniej od innych asymilujący wartości kultury, aktywizujący otoczenie. - siły zbiorowe- dynamiczne grupy społeczne, wzorcowe urządzenia i placówki, instytucje i ruchy społeczne. Podczas aktywności społ-wych. zwraca się uwagę na
- wachlarz potrzeb indyw. i społ. (warunkujących harmonijny rozwój jednostki), szukanie i wzmacnianie pozytywnych cech środowiska, (nie tylko naprawianie negatywnych) co jest podstawową zasadą pracy socjalnej
Siły społ. (Radlińska) -czynniki działające w środowisku w postaci uzdolnień jednostkowych i zbiorowych wyrażających się w działaniu. Wychowawca pożytkuje siły społ. środ. i opiera na nich swoją działalność - rośnie efektywność wychowawcza.
Dyrektywy pedagogiki społecznej zalecają:
-wspomagać siły istniejące
-uruchamiać narastające
-budzić utajone
Def. PRACA OPIEKUŃCZA (Swithun, Bowers)
sztuka w której wiedza życiowa i nauka o człowieku i środowisku, a także umiej. obcowania z ludźmi są użyteczne w celu zmobilizowania sił w jednostce i odpowiedniej pomocy w społ. dla ulepszenia wzajemnego przystosowania się jednostki i jej środowiska. Należy mobilizować siły jednostki, aby w miarę możliwości zapragnęła wziąć sprawy w swoje ręce, motywować ją do wychodzenia z trudnej sytuacji. Nie ma jednostek bez „sił”. Są tylko trudności w ich rozpoznaniu i doborze motywacji uruchamiającej je. Zadaniem lustracji społ. jest wykrycie zinstytucjonalizowanych oraz przejawiających się w dynamizmie jednostek sił i czynników naprawy (są to zarówno siły czynne i utajone). Wg p.s. jest to podstawowe zadanie które polega na realistycznym planowaniu przeobrażeń tego co jest i wprowadzaniu nowych placówek i urządzeń. naturalnymi skupiskami sił społ. są zwykle szkoły (szczególnie w typie szkól osiedlowych, ogniskujących społeczność lokalną, dzielnicowe domy kultury, większe zakłady pracy w ich funkcji socjalnej i kulturalno-oświatowej.
Wg. Radlińskiej siły społeczne to:
-istnienie jawnych bądź ukrytych wartości jednostek, grup, instytucji, które mogą być przydatne pedagogowi społ. w procesie aktywizacji wychowawczej środowiska Próbowała powiązać siły społ. z:
-funkcją kompensacyjną wychowania - wykrywanie potencjalnych możliwości, niwelowanie braków środ., życia wychowanków, wspomaganie ich rozwoju, gdy są w niekorzystnej syt. społ.-wych. -f. animacyjną -spełniania jest przez jednostki i grupy szczególnie aktywne i zaangażowane w realizację prospołecznych idei
(…)
… wychowawczych środowiska. Są to naturalne lub formalne systemy społeczno-kulturowe, których istnienie i funkcjonowanie związane jest z zaspokajaniem potrzeb jednostek i grup w kolejnych fazach ich rozwoju. Komponenty: - instytucje wychowania naturalnego (rodzina, grupa rówieśnicza) - instytucje wychowania bezpośredniego (szkoła, klub, świetlica)
-instytucje wychowania pośredniego (zakład pracy, kino, TV…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)