To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Sprawiedliwość i sposoby jej interpretowania. John Rawls „Teoria sprawiedliwości”:
powiązanie sprawiedliwości z problemami współczesnej demokracji;
niezbędność przestrzegania podstawowych wolności człowieka jako wyraz sprawiedliwości;
nie jest sprzeczny ze sprawiedliwością nierówny podział wartości społecznych; każdy czł. ma oparte na sprawiedliwości prawo do nietykalności;
zdecydowana większość dzisiejszych uczonych:
równe prawa obywatelskie mają być nienaruszalne;
dyskusyjne rozdzielenie dobra i sprawiedliwości - filozofowie chrześcijańscy utożsamiają sprawiedliwość z dobrem, a w innych systemach jest rozdział sprawiedliwości (wartość prawa stanowionego) i dobra (sfera moralności);
sprawiedliwość jest daleka od miłosierdzia i nie ma nic wspólnego ze współczuciem,
każdy oczekuje by prawo stanowione odpowiadało poczuciu sprawiedliwości - to jest konkretyzowane na drodze intuicyjnej i nabiera bądź zabarwienia uczuciowego, bądź intelektualnego; nie wykluczone, że jest w nas bardziej pierwotne niż poczucie dobra, które wzbudza w nas wychowanie;
nikt nie kwestionuje sprawiedliwości jako wartości, a także przekonania o niezbędności jej przestrzegania;
sprawiedliwość jako pojęcie:
* relatywne - powiązanie sprawiedliwości z prawem stanowionym (to nie to samo co spraw. społeczna czy polityczna)
* absolutne - niezmienna treść sprawiedliwości
winna być wyrazem oczekiwań całego społeczeństwa, lecz w rzeczywistości bywa przejawem własnego interesu grupy sprawującej rządy;
wartością szczególnie cenioną w warunkach biedy materialnej, lecz wiąże się nie tylko z dystrybucją dóbr materialnych ale także wymiarem kary;
wiąże się najściślej z podziałem przywilejów społecznych;
- traktowana:
* jako wieczna i niezmienna- w teoriach prawnonaturalnych
* jako rezultat umowy - w teoriach nowożytnych
* w XIX w pojawiło się pojęcie sprawiedliwości społecznej- odwoływali się personaliści chrześcijańscy, marksiści, prądy socjaldemokratyczne;
sprawiedliwość:
* wiąże się z równością;
* ≠ z równością: tak też np. Sokrates, a współcześnie wyróżnia się:
⇒ s. formalna - to tradycyjna zasada równości wobec prawa;
⇒ s. materialna - konieczność roztoczenia pieczy nad grupami społecznymi, które znajdują się w trudniejszej sytuacji niż inne
agnostycyzm: nie wiadomo czym jest sprawiedliwość;
nihilizm - brak wartości, w tym i sprawiedliwości;
Ⴗ Neokantyści - sprawiedliwość jako ideał prawa; rozwój duchowy ludzkości zw. ze wzrostem znaczenia idei, w tym i sprawiedliwości; jej wyrazem byłby pokój światowy; pr. pozyt. jest usiłowaniem zbliżenia się ku prawu sprawiedliwemu. Naruszone poczucie sprawiedliwości (ma charakter indywidualny tak jak poczucie piękna) wywołuje protest.
(…)
…, w tym i sprawiedliwości; jej wyrazem byłby pokój światowy; pr. pozyt. jest usiłowaniem zbliżenia się ku prawu sprawiedliwemu. Naruszone poczucie sprawiedliwości (ma charakter indywidualny tak jak poczucie piękna) wywołuje protest.
Ⴗ Hobbes: prawo pozytywne jedyną miarą tego, co sprawiedliwe;
Ⴗ Grocjusz: sprawiedliwe to, co zgodne z naturą społeczeństwa; powiązanie z immoralnym prawem natury;
Ⴗ Arystoteles wyróżniał sprawiedliwość pozytywną i prawnonaturalną (ta dla zwolenników prawa natury jest wyższa). Rozróżniał też sprawiedliwość rozdzielczą (bierze pod uwagę wkład człowieka w życie zbiorowe - ci, którzy czynią wiele dla innych powinni otrzymywać więcej od państwa; nie ma nic wspólnego z zasadą równości, bierze pod uwagę także hierarchię społeczną człowieka) i wymienną (oparta jest o zasadę równości, dochodzi np…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)