Sposób kreowania Rady Ministrów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 525
Wyświetleń: 2513
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sposób kreowania Rady Ministrów - strona 1 Sposób kreowania Rady Ministrów - strona 2 Sposób kreowania Rady Ministrów - strona 3

Fragment notatki:

SPOSÓB KREOWANIA RADY MINISTRÓW: JEDNOETAPOWE l ETAP- Prezydent powołuje Premiera a na jego wniosek Ministrów, w ciągu 14 dni ubiega się o wotum zaufania, po wygłoszeniu expose premiera. Sejm bezwzględną większością głosów decyduje. Jeżeli nie udzieli wotum to 1 tryb awaryjny
I TRYB AWARYJNY- Sejm formułuje rząd ( 14 dni ). Kandydaturę na Premiera zgłasza 46 posłów w głosowaniu imiennym. Sejm wybiera Prezesa RM, po wyborze Premier: expose proponowany skład RM. Sejm wtedy decyduje łącznie ( bezwzględną większością) Jeżeli otrzyma rząd wotum zaufania to rola prezydenta ogranicza się do zaakceptowania rządu. Jeżeli rząd nie otrzyma wotum to 2 tryb awaryjny.
II TRYB AWARYJNY- 14 dni prezydent ma na powołanie rządu i odebranie przysięgi. Sejm ma 14 dni na udzielenie votum zaufania
( zwykła większość głosów ). Jeżeli brak votum to Prezydent rozwiązuje Sejm i przyjmuje dymisje rządu. 80. SKŁAD RADY MINISTRÓW: Organ kolegialny, skład: Prezes, ministrowie, wiceprezesi, wiceprzewodniczący określonych w ustawie komitetów. Nie mogą oni prowadzić działalności nie mogącej się pogodzić ze sprawowaniem ich urzędów, muszą złożyć oświadczenie o działalności gospodarczej małżonka, swoim stanie majątkowych, zgłaszać się do tzw. Rejestru Korzyści. Nieokreślona jest liczba składu rządu. PREMIER: pierwszoplanowa rola w rządzie, przewodniczący RM.. Kieruje RM i inspiruje jej działalność. Opracowuje program polityki państwa w expose. Przedstawia wniosek zawierający skład rządu. Reprezentuje RM. Organizuje prace rządu. Zwołuje jego posiedzenia (porządek dzienny). Koordynuje i kontroluje prace poszczególnych ministrów: a) zwierzchnik służbowy wszystkich pracowników adm. rządowej, b) faktyczny dysponent tek ministerialnych i innych rządowych stanowisk. Na jego wniosek Prezydent dokonuje zmiany w składzie rządu. Tylko on składa dymisje na ręce Prezydenta. Kreacja niektórych wyższych urzędników państwowych ( sekretarze i podsekreatrze stanu ). Uprawnienia wykonawcze : a)powoływanie i odwoływanie kierowników urzędów centralnych, wojewodów, b)nadawanie urzędom centralnym statutów. c)Nadzór nad organami adm. rządowej. d)Wydawanie rozporządzeń.
WICEPREMIEZRY- Konstytucja nie wyodrębnia ich kompetencji. Działają wyłącznie w imieniu premiera, na podst. udzielonego im przez Premiera upoważnienia. Jeżeli nie zostaną powołani Premier powierza ich obowiązki innemu ministrowi. Premier może zgłosić wniosek do Prezydenta o zmianę wicepremiera. Odpowiadają i przysięgają przed Sejmem. MINISTROWIE ( resortowi )- Skład rządu. Sprawują samodzielnie stanowiska kierowników resortów. Rozporządzenia i zarządzenia do ustaw. Rząd na wniosek Premiera może je uchylić. Mają do pomocy sekretarzy i podsekretarzy stanu.

(…)

… Społeczno Polityczny RM, d). Komitet Spraw Obronnych RM. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów: duża rola w funkcjonowaniu rządu. Urząd zapewniający merytoryczną, organizację. prawną, techniczną i kancelaryjne - biurową obsługę RM. Szef kancelarii powoływany i odwoływany przez Premiera. (też sekretarze i podsekretarze).
81. AKTY PRAWNE RZĄDU: Rząd ma prawo: Inicjatywy ustawodawczej, a w jej ramach monopol…
….
83. ZAGADNIENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI RZĄDU I JEGO CZŁONKÓW: Konstytucyjna ( prawna ) - gdy członek rządu dopuszcza się umyślnie w związku ze sprawowaną funkcją naruszenia konstytucji lub ustawy.
Polityczna ( parlamentarna )-jest to odpowiedzialność przed parlamentem ( solidarna lub indywidualna ). Dwie formy stosowania tej odpowiedzialności przez Sejm: -konstruktywne wotum nieufności, -wotum zaufania. Wotum zaufania- w chwili tworzenia rządu lub gdy w trakcie funkcjonowania rząd zechcą z jakiś powodów związać swą politykę, pracę, konkretne przedsięwzięcia związać z wnioskiem o zaufanie Sejmu. O wotum decyduje bezwzględna większość głosów Sejmu w pierwszym przypadków, w drugim zwykła. Konstruktywne wotum nieufności- określa niezadowolenie z działalności gabinetów, obalenie rządu ze wskazaniem nowego…
…. Naród,
b). innych osób- przez Prezydenta, komisję śledczą ( 2\3 głosów jej członków ) lub 115 posłów.
Marszałek Sejmu przesyła wniosek do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej Sejmu. Po przeprowadzeniu dochodzenia uchwala przekazanie wniosku do ZN ( Prezydent) lub Sejm (inne osoby). Wnioskuje o podjęcie dochodzenia lub umorzenia. Gdy ZN lub Sejm da zgodę na podjęcie oskarżenia, sprawa przechodzi…
… Sił Zbrojnych, też posłowie i senatorowie. ( gdy prowadzą działalność gospodarcza z wykorzystaniem mienia państwa lub nabycie zakazanego majątku ). -Prezydent, RM- odp. konstytucyjna za naruszenie konst. lub ustaw, a także za przestępstwa popełnione w związku z zajmowanym stanowiskiem.
Reszta-jedynie odpowiada za tzw. delikt konstytucyjny, a za przestępstwa w związku ze stanowiskiem przed sądami…
… określonej przez prawo naczelnej instytucji publicznej, a nawet osoba sprawująca urząd wyższej rangi dopuszcza się umyślnie w związku ze sprawowaniem funkcji ( lub rządu ) naruszenia konstytucji lub ustawy. Geneza: impeachment w Anglii.
Odpowiedzialność ponoszą:
-Prezydent, Premier, członkowie RM, Prezes NBP, NIK, członkowie KRRiTV, osoby, którym Premier powierzył kierowanie ministerstwem. Naczelny Dowódca…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz