To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 7
Małe grupy
Spójność grupy - podejścia
Suma wzajemnej atrakcyjności członków grupy (Lott i Lott 1965) - lubienie się jako spoiwo grupy
Pomiar socjometryczny
Ale czy w grupach zadaniowych wszyscy lubią wszystkich?
Takie podejście redukuje grupę do sumy jednostek (Hogg 1992)
Lubienie się nawzajem zakłada to, że się znamy - a przecież w dużych grupach poszczególni członkowie nie znają się
Hogg (1992)
Spójność grupy wynika nie z lubienia się wzajemnie jej członków, ale z atrakcyjności społecznej każdego członka grupy jako członka grupy, bez względu na to jaki on jest jako jednostka
Spójność grupy - badania
Atrakcyjność interpersonalna wynika często z:
bliskości fizycznej - mieszkańcy akademików (Festinger 1950, Ebbesen 1976)
Podobieństwa postaw (Zander 1960)
W grupach zadaniowych - łatwość osiągnięcia celu a nie podobieństwo wartości (Anderson 1975)
Zakończona powodzeniem współpraca (Czy chciałbyś pozostać w tej grupie i rozwiązywać kolejny problem?) (Anderson 1975)
Spójność większa w sytuacji konfliktów międzygrupowych - mobilizacja wewnątrz grupy trwająca dłużej niż sam konflikt (Sheriff 1966, „obóz letni”)
Sukces - zwykle, ale nie u dzieci w wieku w którym rozwojowo grupa jest najważniejsza (pięciolatki - Yee i Brown 1992)
Konsekwencje spójności
Teoretycznie spójność powinna przynosić same pozytywne efekty - skoro ludzie się lubią to powinno być bosko
Spójność = wysokie wykonanie ?
Muller i Copper 1994 - metanaliza 49 badań
Lubienie się jest ważne w drużynach sportowych ale już w grupach pracowniczych i laboratoryjnych nie. Ważniejsza jest spójność oparta na zaangażowaniu a nie na lubieniu się
Zależność jest prawdopodobnie odwrotna - to nie spójność prowadzi do wysokiego wykonania (Bakeman i Helmriech 1975 - badaniach nurków morskich
Spójność a normy grupowe
Berkowitz 1954, Schachter 1951 - spójność grupy zwiększa tendencję członków do zachowywania się zgodnie z normami grupowymi. Jeśli normy faworyzują produktywność to poziom wykonania rośnie
Tak więc normy grupowe stanowią moderator relacji między produktywnością a spójnością
Badanie Schachtera
Norma wysokiego wykonania „Czas ucieka, musimy zasuwać”, niskiego wykonania „Nie napinaj się, jestem zmęczony”
Normy grupowe
Badania Newcomba 1961
Bennington College - uczelnia o bardzo liberalnym patosie ale przyjmowała studentów z konserwatywnych rodzin
Badania podłużne wykazały, że ich poglądy polityczne ulegają stopniowej modyfikacji i liberalizują się
(…)
… zabawy a przyjmują już istniejące (Putallaz i Gottman 1981)
Funkcje norm
Indywidualne - interpretacja świata, planowanie własnego zachowania, ułatwiają wybór właściwego zachowania w sytuacjach znanych, w sytuacjach nowych lepiej robić to co inni
Norma jako drogowskaz - badania Sheriffa (1936) nad efektem autokinetycznym
1 warunek szacowanie indywidualne o ile przemieścił się punkcik światła (100 prób)
2 warunek oszacowania w małych grupach stawały się szybko dość zbieżne
Społeczne
Regulacja społecznego zachowania się - koordynacja aktywności członków grupy
Normy pozwalają realizować cel
Cel grupowy - jak najmniej się napracowac Coch i French (1948) wydajny pracownik przeniesiony do mniej wydajnej grupy zostaje zmuszony do obniżenia swojej wydajności
Wspieranie i utrzymywanie tożsamości społecznej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)