Socjologia Edukacji - wykłady i ćwiczenia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1120
Wyświetleń: 5985
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia Edukacji - wykłady i ćwiczenia - strona 1 Socjologia Edukacji - wykłady i ćwiczenia - strona 2 Socjologia Edukacji - wykłady i ćwiczenia - strona 3

Fragment notatki:



... Socjologia edukacji w Polsce

1) Twórca – Florian Znaniecki . W latach 1928-1930 wydał dwutomowy podręcznik akademicki „Socjologia wychowania” . Klasyczna pozycja dla polskiej socjologii , aczkolwiek na dzisiejsze czasy trochę archaiczna.
2) Józef Chałasiński – Współpracował ze Znanieckim. W 1928 roku wydał „Wychowanie w domu obcym – studium z socjologii wychowania” . Było to wychowanie w sensie historycznym. Dawniej wychowanie było skuteczne , jeśli dziecko oddawano pod opiekę do obcego domu ( kowal, szewc) i tam uczyło się nie tylko zawodu , ale tez i obycia, ogłady. Wydał również „Tło socjologiczne pracy oświatowej” (1935). Wg tego dzieła – szczególny nacisk kładziono na dziecko , osoba nauczyciela jest marginalizowana
3) Jan Bystroń . Jego dzieła to : „Szkoła i społeczeństwo” (1930) , oraz „Społeczeństwo” (1939). Aspekt demograficzno-zdrowotny uczniów i nauczycieli.
4) Zbysław Mysłakowski –Kładł nacisk na aspekt patriotyczny , narodowościowy.

*Socjologia edukacji w Europie ( anglosaska )

1) Herbert Spencer – w 1861 r wydał pracę „Jaka wiedza jest najbardziej wartościowa”. Wg Niego , najważniejszym zadaniem jednego człowieka jest dobrze wychować drugiego. Był twórca społecznego darwinizmu (dzieci chore , ułomne, porzucone należy eliminować przez zaniedbanie. Uważał , że państwa nie stać na utrzymywanie domów dziecka , przytułków , poprawczaków.
2) John Deway – Pedagog i socjolog amerykański. Autor pracy „Szkoła i społeczeństwo”...

...Kościół Anglikański ). W tej kwestii poróżnił się z Tomaszem Morusem , który nie chciał uznać nowej religii. Został za to uwięziony , a następnie ścięty w 1535r.

Morus miał 3 córki ( z których jedną wyjątkowo faworyzował ) i syna. Twierdził , że wychowanie wymaga czasu , cierpliwości i zaangażowania. Nie da się wychować dziecka „przy okazji” robienia kariery. Sam wielokrotnie pytał swoje dzieci , czy nie czują się zaniedbywane , był gotów w każdej chwili porzucić pracę i imię rodziny. Tomasz Morus jest autorem książki pt. „Utopia” , wydanej po łacinie w 1516r , a w 1556r również po angielsku. Utopia jest synonimem szczęśliwego miejsca , którego nie ma. Książka jest reakcją na biedę, nieszczęścia , nierówność społeczną tamtych czasów. Państwo sprawuje opiekę i kontrolę nad obywatelami i jest w pełni odpowiedzialne za ich wychowanie. Zapewniało ono równy , sprawiedliwy podział dóbr. Państwo gwarantuje wszystkim dzieciom bezpłatną opiekę medyczną. Wszyscy są równi pod względem ilości posiadania. Każdy ma obowiązek pracować co najmniej 6 godzin dziennie , dodatkowo każdy obywatel powinien przepracować 2 lata na roli , gdyż praca rolnika jest wyjątkowa , ciężka ,
mozolna. Każde dziecko ma prawo do bezpłatnej edukacji ( również dziewczęta ). Morus dopuszczał w
swoim doskonałym państwie ( utopii ) eutanazję , znosił celibat księży , dopuszczał rozwody za obopólną zgodą.

Podobieństwo Morusa i Platona – Państwo ponosi całkowitą odpowiedzialność za wychowanie i edukację obywateli. Dzieci od młodości uświadamiano politycznie
Różnice w poglądach Morusa i Platona...

...Chłopcy idą do Hitlerjugend. Jeżeli chłopiec nie zapisze się do żadnej organizacji wówczas system szuka powodów żeby ukarać rodzinę. Były złe relacje między matką a synem. Uczył się, że jest panem, żądał od matki posłuszeństwa. Chłopcom wbijano do głowy, że są najważniejsi. Wyjeżdżali na obozy wiosną, a wracali w pierwsze przymrozki. W rodzinach dochodzi do degeneracji życia rodzinnego. Kobi

(…)

… miała być podstawową funkcją rodziny. Prokreacja jest funkcją najważniejszą.
Rodzina jest podstaw3ową i jedyną komórką społeczną, która nie przyjmuje członków z
zewnątrz, a sama je daje. Jeżeli pojawią się zaniedbania w przyroście naturalnym to trzeba
będzie niwelować je przez dwa pokolenia- depopulacja.
W systemie totalitarnym Niemiec postawiono na prokreację, czyli rozrodczość. Są to lata
dwudzieste XX w.
Trzy podstawowe bodźce zachęcające do rozrodczości:
 pożyczki małżeńskie
 zasiłki dla dzieci
 dodatki rodzinne
Nowożeńcy otrzymywali 1000 marek kredytu- 5 średnich pensji. Wydanie na świat kolejnego
dziecka umarzało kredyt o 20 %. Zasiłki na dzieci były pokaźne w subsydia pieniężne, które
podlegały kontroli. Pieniądze nie mogły być przeznaczone na rzeczy zbędne. Rodzina musiała
przedstawić…
… rodzinnego. Kobieta w okresie płodnym jest nazywana
maszyną do rodzenia dzieci. Himmler zaleca bigamię- trzyosobowe małżeństwo: rolnik+
bezpłodna żona+ służąca w ciąży.
„Lebensborn”- źródło życia 1936.
Było 6 ośrodków, w których do końca wojny urodziło się 11 tyś. Dzieci. Największą tragedią
nie jest śmierć, ale nie pozostawienie potomka. Do lebensbornu zgłaszały się samotne
kobiety, które miały urodzić…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz