Socjalizacja - wg pedagogiki jest to dostosowanie, adaptacja. Socjologia- przygotowywanie do zmiany, do tego co jest i co może nastąpid. Trzy etapy socjalizacji: (podz. wg Bergera i Lukmana) 1)Socjalizacja pierwotna- w domu rodzinnnym człowiek uczy się norm, tzw. kręgosłupa moralnego, 2) Socjalizacja wtórna- wpływ innych instytucji tuż przed szkołą a potem szkoła, 3) Socj. krytyczna- posiadanie kompetencji społecznych. Etapy rozwoju moralnego wg Labrance i Kolhberga: 1) poziom rozwoju moralnego prekonwencjonalny- anomia, 2) poziom rozw. moral. konwencjonalnego- heteronomia, 3) poziom rozw. mor. postkonwencjonalnego- autonomia. Etapy rozwoju tożsamości człowieka: 1. Tożsamośd naturalna, 2. Tożs. roli, 3. Tożs. „ja”. Kompetencje społeczne: - kompetencja instrumentalna (zdobywana w szkole czyli wiedza). Izonomia rozwojowa- przeniesienie odpowiedzialności na inną osobę (rodzi postawy roszczeniowe- „mnie się należy”); - kompetencja komunikacyjna- umiejętności przekazu wiedzy którą uzyskaliśmy, umiejętnośd mówienia we własnym języku jest źle postrzegane przez n-la; - kompetencja emancypacyjna czyli odwaga, to umiejętnośd radzenia sobie w syt. trudnych. System społeczny- zespół elementów powiązanych ze sobą strukturalnie ludzi. System społ. szkoły posiada podsystemy:- uczniowie, nauczyciele, rodzice, administracja, społecznośd lokalna. Celem jest ukształtowanie człowieka społecznie użytecznego. Szkoła powinna uczestniczyd w kształtowaniu osobowości które przejdą na etap socjalizacji krytycznej. Szkoła nie wspomaga jednostki tylko system. Postawy: - post. transformatywna- post. twórcza; post. akomodacyjna- komformistyczna; post. bierna; post. agresywna. Program ukryty może byd w organizacji przestrzeni, w architekturze, w programie nauczania, w podręcznikach, w oczekiwaniach n-la, w egzaminowaniu. Ambiwalencja- różny stosunek do tej samej sytuacji ludzi i rzeczy np. szanujemy n-la bo się go boimy. Organizacja przestrzeni wymusza określone zachowanie człowieka. Program ukryty w zachowaniu n-li: Dominacja n-la: Przemoc: bezpośrednia, pośrednia (symboliczna, strukturalna); fizyczna i opresja psychiczna. Habitus- pochodzenie, dziedzictwo kulturowe. Habitus pierwotny (od rodziny) i wtórny (od instytucji). Habitus – są to mechanizmy interpretacyjne, symbolika, pojęcia, tradycja, obyczaje. Przemoc symboliczna polega na tym że habitus pierwotny wpływa na to jakie szanse życiowe mamy w przyszłości. Status rodziny wpływa na nasze szanse rodziny. Przemoc strukturalna (autor pojęcia ks. J.Galtung)- w szkole polega na tym że szkoła
(…)
…; - podporządkowanie: optymistyczne
(występuje na starcie) i instrumentalne (gdy mamy określony
cel); - rytualizm- pozytywne ustosunkowanie się do środków i
metod stosowanych w szkole, obojętnośd wobec celu dlaczego
to się robi; - oportunizm- obojętnośd wobec celów, środków,
zasad, reguł obowiąz. w szkole połączone z
podporządkowaniem; - wycofywanie się- połączone z
obojętnością, z odrzuceniem celów i środków…
…
poprzez swój upór (np. ubiór) demonstrują że są inni niż
dorośli, których nie akceptują, - naznaczanie też powoduje
powst. tożs. negatywnej. Fazy rozwojowe w cyklu życia
człowieka: I faza (stadium, wiek)- niemowlęctwo; (centralny
konflikt)- Ufnośd/nieufnośd; (gł. implikacje dla optymalnego
rozwoju)- Rozwój ogólnego poczucia bezpieczeostwa,
optymizmu i zaufania do innych ( na podst. spójnych
doświadczeo…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)