Fragment notatki:
Słownik terminów administracyjnych i pojęć używanych
w administracji samorządowej.
Mamy przyjemność przedłożyć Państwu słownik, który mam nadzieję ułatwi zrozumienie
zasad funkcjonowania samorządu i przekaże wiedzę o instytucjach ustrojowych
i finansowych naszego miasta.
Absolutorium – jest formą kontroli i oceny przez radę gminy burmistrza za wykonanie
budżetu oraz wykonania powierzonych mu w jego ramach zadań. Rada udziela lub nie udziela
absolutorium w formie uchwały. Uchwała w sprawie absolutorium musi ściśle odnosić się do
wykonania przez burmistrza budżetu i nie może być efektem oceny przez radę całokształtu
działalności burmistrza. Uchwała udzielająca burmistrzowi absolutorium nie zwalnia
kierowników jednostek organizacyjnych gminy od odpowiedzialności, jeżeli działania
realizowane przez te osoby były niezgodne z zasadami prawidłowej gospodarki budżetowej i
spowodowały szkodę dla gminy.
Z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium występuje do rady gminy komisja
rewizyjna. Wniosek jest wynikiem oceny wykonania budżetu sformułowanym w oparciu o
przeprowadzane w trakcie roku kontrole oraz analizę sprawozdania z wykonania budżetu.
Wniosek komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium podlega następnie zaopiniowaniu przez
regionalną izbę obrachunkową.
Rada rozpatrując sprawę absolutorium bierze pod uwagę:
- sprawozdanie burmistrza z wykonania budżetu,
- opinię komisji rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu,
- opinię regionalnej izby obrachunkowej dotycząca wniosku komisji rewizyjnej
- opinię regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu (zwłaszcza w
przypadku negatywnej opinii).
Uchwałę w sprawie absolutorium rada podejmuje bezwzględną większością ustawowego
składu rady w głosowaniu jawnym. Rada powinna podjąć decyzję w sprawie absolutorium w
terminie do 30 kwietnia następującego po roku sprawozdawczym.
Administracja samorządowa - jest to część administracji publicznej. Działa ona na zasadzie
pełnego zespolenia na wszystkich stopniach zasadniczego podziału terytorialnego kraju w gminie, powiecie, województwie i wykonuje przypisaną ustawą część zadań publicznych
Akty prawa miejscowego - gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa
miejscowego, które obowiązują na jej terenie. Podejmowane są one w formie uchwał lub
zarządzeń.
Budżet gminy - jest rocznym planem finansowym uchwalanym w formie uchwały
budżetowej. Obejmuje po jednej stronie dochody z wyszczególnieniem źródeł pochodzenia,
a po drugiej wydatki z podziałem na zadania.
Konstrukcja treści budżetu jest wyznaczona przez uregulowania ustawowe.
Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwalonego budżetu,
który jest podstawą realizacji zadań przez tę jednostkę w ciągu roku. Gospodarka finansowa
gminy jest jawna; Burmistrz ma obowiązek informowania mieszkańców o założeniach
projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz źródłach gromadzenia
zasobów pieniężnych i sposobie ich wydatkowania.
Budżet gminy powinien zostać uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy,
jednak nie jest to wymóg bezwzględnie obowiązujący, bo z art. 122 ustawy o finansach
publicznych mówi równocześnie, że uchwałę budżetową Rada uchwala przed rozpoczęciem
1
roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca
roku budżetowego
Na Burmistrzu spoczywa obowiązek zachowania równowagi budżetowej.
Wydatkami gminy są środki przekazywane z tego budżetu n
(…)
… oraz inne zadania zlecone ustawami,
finansowanie lub dofinansowanie zadań określonych w odrębnych przepisach
Gmina sama też może z swego budżetu udzielać dotacji ( podmiotowe, przedmiotowe
i celowe).
Dla jednostek organizacyjnych działających w formie zakładu budżetowego, gospodarstwa
pomocniczego jednostki budżetowej mogą być udzielane dotacje przedmiotowe.
Zakłady budżetowe mogą otrzymywać dotację podmiotową lub celową na dofinansowanie
kosztów realizacji inwestycji. Kwotę i zakres tych dotacji określa uchwała budżetowa.
Podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia
zysku mogą otrzymywać z budżetu gminy dotacje podmiotowe na cele publiczne związane
z realizacją zadań tej jednostki zgodnie z uchwałą określająca tryb postępowania o udzielenie
dotacji oraz sposób jej rozliczenia i kontroli wykonywania zleconego zadania, zapewniając
jawność postępowania. Podmioty te są wyłaniane w drodze przetargu- konkursu.
Ponadto dotacje podmiotowe otrzymują instytucje kultury, zgodnie z zasadami określonymi
radę.
Finanse publiczne - pod pojęciem tym należy rozumieć działania związane z gromadzeniem
środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem.
Fundusz celowy - jest wyodrębnioną formą…
….
Funkcjonariusz publiczny - jest to osoba wykonująca funkcje publiczne (np. urzędnik,
radny) i z tego tytułu podlegająca szczególnej ochronie prawnej. Szczególna ochrona wyraża
się między innymi jako zaostrzona odpowiedzialność karna za czynną napaść na
funkcjonariusza w związku z wykonywaniem przez niego zadań, za użycie przemocy lub
groźby w celu zmuszenia go do zaniechania wykonania czynności, zadań, za znieważenie
podczas lub w związku z wykonywaniem jego funkcji. Równocześnie szczególna ochrona
wyraża się w odpowiedzialnością gminy wobec osób trzecich za szkodę wyrządzoną przez
funkcjonariusza przy wykonywaniu czynności służbowych. Szczególna ochrona jest ściśle
związana z wykonywaniem przez funkcjonariusza publicznego (urzędnika, radnego)
obowiązków służbowych lub mandatu i nie przysługuje wówczas…
… radnego.
Referendum gminne - jest to najdalej idąca forma demokracji bezpośredniej odwołująca się
do głosowania powszechnego wszystkich uprawnionych mieszkańców gminy,. W drodze
referendum mieszkańcy wyrażają swoją wolę, co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy
dotyczącej ich wspólnoty, a mieszczącej się w zakresie kompetencji gminy. Ponadto
5
odwołanie burmistrza lub rady gminy przed upływem kadencji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)