To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rada gminy - skład i charakter prawny organu. 48. Rada gminy - skład i charakter prawny
Kadencja rady rozpoczyna się w dniu wyborów i trwa przez 4 lata. Wraz z upływem kadencji rady wygasają mandaty radnych oraz uprawnienia do działania organu rady gminy czyli organów wewnętrznych rady.
Ustawa o samorządzie gminnym przewiduje możliwość częściowej lub całkowitej zmiany rady w czasie trwania kadencji przy czym taka zmiana nie wpływa na obliczanie kadencji.
W sposób szczególny uregulowano okres kadencji radnych i rady wybranych w wyborach uzupełniających, przedterminowych lub ponownych.
Kadencja takich nowo wybranych radnych, jak i nowo wybranej rady upływa z dniem w którym upłynąłby okres kadencji radnych lub rady wybranych w wyborach odbywających się co 4 lata czyli nowo wybrana rada będzie kończyła tą w szczelniej wybraną kadencje i radni podobnie. Przy takim rozwiązaniu uzyskujemy ten efekt, że wybory samorządowe będą odbywały się tego samego dnia w skali całego kraju.
Pojęcie ustawowego składu rady występuje w wielu przepisach ustawy o samorządzie gminnym szczególnie tam gdzie mamy do czynienia z określeniem wyboru podjęcia poszczególnych rozstrzygnięć przez radę.
W skład rady wchodzą radni w liczbie :
15 w gminach do 20 000 mieszkańców
21 w gminach do 50 000 mieszkańców
23 w gminach do 100 000 mieszk.
25 w gminach do 200 000 ieszk.oraz 3 na każde następne 100 000 mieszkańców nie więcej jednak niż 45 radnych.
55.Rada gminy - kompetencje. 49.Rada gminy - kompetencje
Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy o ile ustawy nie stanowią inaczej. Istnieje też domniemanie kompetencji na rzecz tego organu w sprawach pozostających w zakresie działania gminy. Ustalenie, że dana sprawa jest objęta kompetencją rady gminy wymaga analizy charakteru działania, jakie musi być podjęte dla zrealizowania określonej sprawy.
Jeżeli działania będą miały charakter stanowiący czy kontrolny to wtedy zdecydowanie należy przyjąć, że właściwą będzie tutaj rada gminy.
Jeżeli będą miały charakter wykonawczy to właściwym w tych sprawach będzie wójt, burmistrz czy prezydent miasta. Oczywiście ustalenia i odnoszenie się do kompetencji rady gminy będzie miało znaczenie tylko w przypadkach, gdy przepisy nie będą jasno określały, który z organów samorządu gminnego jest właściwy do załatwienia danej sprawy czyli ten podstawowy element weryfikacji kompetencji rady i wójta będzie występował w przepisach materialnego prawa administracyjnego.
W granicach ustalonych ustawą o samorządzie gminnym oraz innymi ustawami rada gminy może rozdzielić przysługujące jej kompetencje pomiędzy organy gminy. Może także wydawać tzw. akty kierownictwa wewnętrznego, które obowiązują wyłącznie podległe jej podmioty, nie może natomiast w ten sposób regulować praw i obowiązków podmiotów zewnętrznych ponieważ to są akty o charakterze wewnętrznym. Podkreśla to w zakresie swojego orzecznictwa Naczelny Sąd Administracyjny. Wyłączna właściwość rady gminy oznacza, że z kompetencji nie mogą korzystać inne ograny gminy.
(…)
… kompetencji przekazanych danej jednostce
2. sprawy planistyczne : -Uchwalenie studium uwarunkowań w kierunku zagospodarowania przestrzennego gminy
-uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
- uchwalanie planów gospodarczych - wyłącznie w statucie gminy
Ten program ma formę aktu o charakterze wewnętrznym.
3.sprawy finansowo-majątkowe
- uchwalanie budżetu gminy - w gruncie rzeczy mamy tutaj na myśli przyjęcie uchwały budżetowej, której podstawowym elementem jest budżet gminy, budżet rozumiany jako roczny plan finansowy gminy, - ustalenie zasad przekazywania jednostkom pomocniczym składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach
- określenie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania - podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów - podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu.
sprawy osobowe:
- ustalanie wynagrodzenia wójta,
- powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy oraz sekretarza gminy na wniosek wójta
sprawy kierowniczo-kontrolne: - stanowienie o kierunkach działania wójta oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności
- rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu
- podejmowanie uchwał w sprawie u dzielenie lub nieudzielanie absolutorium z tego tytułu
sprawy reprezentacyjne - podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników , a także nadawanie honorowego obywatelstwa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)