To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Składowanie drewna W składach lądowych stosuje się następujące sposoby składowania drewna okrągłego: • mokry - drewno układa się maksymalnie uszczelnione bez przekładek w celu zachowania w nim wilgoci; w ciepłej porze roku przeprowadza się sztuczne zawilgocenie drewna wodą; • wilgotny - ścięte drzewo układa się szczelnie bez okorowania, co daje moż liwość zachowania w nim wilgoci; • suchy - drewno układa się nieszczelnie (z przekładkami), tak aby wewnątrz stosów i naokoło zachodziła cyrkulacja powietrza. W portach stosuje się tylko sposób suchy. Do suchego sposobu składowania wybiera się place z głębokim zaleganiem wód gruntowych. Należy co pewien czas przeprowadzać dezynfekcję składów, ponieważ na drewnie łatwo rozwijają się drobnoustroje powodujące zgniliznę i siniznę, które łatwo przedostają się do gruntu składu. Przewóz drewna drogą morską Przed rozpoczęciem załadunku drewna na podstawie listy ładunkowej i specyfikacji drewna sporządza się plan sztauerski, wyliczając, ile drewna i które partie będzie można załadować do poszczególnych pomieszczeń pod pokładem, a ile na pokład. Należy przy tym kierować się zasadą, że drewno cięższe winno być sztauowane na spodzie, a lżejsze na wierzchu. Należy również brać pod uwagę stopień zawilgocenia ładunku. Drewno bardziej zawilgocone nieprzesezonowane, świeże, mokre ładuje się na spód, a mniej wilgotne, przesezonowane, suche - na wierzch. Pakiety drewna pełne powinny być sztauowane na spodzie ładowni i na pokładzie, a półpełne lub transportowe w ładowni, jako zewnętrzne warstwy. Ważne są również kształty i rozmiary sztuk drewna. Ładunek z mniejszymi stratami sztauerskimi w miarę możliwości sztauje się na spodzie ładowni, a z większymi stratami sztauerskimi na wierzchu. Masa ładunku pokładowego powinna być rozłożona równomiernie. Ze względu na to, że ładunki drewna są stosunkowo lekkie, nawet po całkowitym wypełnieniu ładowni nośność statku jest wykorzystywana w 60-70%. Pozostały zapas nośności wykorzystuje się przez załadowanie drewnem pokładu. Objętość drewna przewożonego na pokładzie może wynosić 50-60% ogólnej ilości drewna załadowanego do ładowni. W celu uniknięcia awarii i zatonięcia statku wskutek nadmiernego
(…)
… pozostaną ślady zabrudzenia lub
zaoliwienia, można posypać je czystymi i suchymi trocinami. Drewno układa się wzdłuż
statku, płasko, zaczynając od burty, do której powinno dokładnie przylegać.
Przed sztauowaniem drewna na pokładzie należy sprawdzić, czy przewody wentylacyjne i
rury odpowietrzające są zabezpieczone przed uszkodzeniem przez ładunek. Należy również
zapewnić nieprzerwany i bezpieczny dostęp…
… do zabezpieczenia. Wysokość ładunku pokładowego zależy od
dopuszczalnego obciążenia pokryw łukowych i pokładu oraz od strefy pływania.
Prawie wszystkie czartery drewna zawierają zastrzeżenia, że załadowca powinien
dostarczyć nie mniej niż 2% ogólnej ilości ładunku w postaci krócia-ków i obrzynków.
Drewno takie służy do umocowania i wypełnienia tarcicy w ładowni.
Najczęściej transportowanymi drogą morską rodzajami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)