Składowanie drewna, przewóz drogą morską - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 637
Wyświetleń: 3255
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Składowanie drewna, przewóz drogą morską - wykład - strona 1 Składowanie drewna, przewóz drogą morską - wykład - strona 2

Fragment notatki:

  Składowanie drewna   W składach lądowych stosuje się następujące sposoby składowania drewna okrągłego:  •  mokry - drewno układa się maksymalnie uszczelnione bez przekładek   w celu zachowania w nim wilgoci; w ciepłej porze roku przeprowadza się  sztuczne zawilgocenie drewna wodą;  •  wilgotny - ścięte drzewo układa się szczelnie bez okorowania, co daje moż  liwość zachowania w nim wilgoci;  •  suchy - drewno układa się nieszczelnie (z przekładkami), tak aby wewnątrz  stosów i naokoło zachodziła cyrkulacja powietrza.  W  portach  stosuje  się  tylko  sposób  suchy.  Do  suchego  sposobu  składowania  wybiera  się  place  z  głębokim  zaleganiem  wód  gruntowych.  Należy  co  pewien  czas  przeprowadzać  dezynfekcję  składów,  ponieważ  na  drewnie  łatwo  rozwijają  się  drobnoustroje  powodujące  zgniliznę i siniznę, które łatwo przedostają się do gruntu składu.    Przewóz drewna drogą morską   Przed rozpoczęciem załadunku drewna na podstawie listy ładunkowej i specyfikacji  drewna sporządza się plan sztauerski, wyliczając, ile drewna  i które partie będzie można  załadować do poszczególnych pomieszczeń pod pokładem, a ile na pokład. Należy przy tym  kierować  się  zasadą,  że  drewno  cięższe  winno  być  sztauowane  na  spodzie,  a  lżejsze  na  wierzchu. Należy również brać pod uwagę stopień zawilgocenia ładunku. Drewno bardziej  zawilgocone  nieprzesezonowane,  świeże,  mokre  ładuje  się  na  spód,  a  mniej  wilgotne,  przesezonowane,  suche  -  na  wierzch.  Pakiety  drewna  pełne  powinny  być  sztauowane  na  spodzie  ładowni  i  na  pokładzie,  a  półpełne  lub  transportowe  w  ładowni,  jako  zewnętrzne  warstwy.  Ważne  są  również  kształty  i  rozmiary  sztuk  drewna.  Ładunek  z  mniejszymi  stratami  sztauerskimi  w  miarę  możliwości  sztauje  się  na  spodzie  ładowni,  a  z  większymi  stratami  sztauerskimi  na  wierzchu.  Masa  ładunku  pokładowego  powinna  być  rozłożona  równomiernie.  Ze  względu  na  to,  że  ładunki  drewna  są  stosunkowo  lekkie,  nawet  po  całkowitym  wypełnieniu  ładowni  nośność  statku  jest  wykorzystywana  w  60-70%.  Pozostały  zapas  nośności  wykorzystuje  się  przez  załadowanie  drewnem  pokładu.  Objętość  drewna  przewożonego na pokładzie może wynosić 50-60% ogólnej ilości drewna załadowanego  do  ładowni.  W  celu  uniknięcia  awarii  i  zatonięcia  statku  wskutek  nadmiernego 

(…)

… pozostaną ślady zabrudzenia lub
zaoliwienia, można posypać je czystymi i suchymi trocinami. Drewno układa się wzdłuż
statku, płasko, zaczynając od burty, do której powinno dokładnie przylegać.
Przed sztauowaniem drewna na pokładzie należy sprawdzić, czy przewody wentylacyjne i
rury odpowietrzające są zabezpieczone przed uszkodzeniem przez ładunek. Należy również
zapewnić nieprzerwany i bezpieczny dostęp…
… do zabezpieczenia. Wysokość ładunku pokładowego zależy od
dopuszczalnego obciążenia pokryw łukowych i pokładu oraz od strefy pływania.
Prawie wszystkie czartery drewna zawierają zastrzeżenia, że załadowca powinien
dostarczyć nie mniej niż 2% ogólnej ilości ładunku w postaci krócia-ków i obrzynków.
Drewno takie służy do umocowania i wypełnienia tarcicy w ładowni.
Najczęściej transportowanymi drogą morską rodzajami…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz