Przewozy morskie - praktyki

Nasza ocena:

3
Pobrań: 413
Wyświetleń: 1925
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przewozy morskie - praktyki - strona 1

Fragment notatki:

SPRAWOZDANIE Z PRAKTYKI PRZEWOZY MORSKIE  GDYNIA 1999 SPIS TREŚCI Informacje ogólne  1. Statkowe urządzenia przeładunkowe ,sprzęt ładunkowy, klapy, ładownia,   przystosowanie do innych grup ładunkowych. 2. Sztauplan 3. Przygotowanie przestrzeni ładunkowych. 4. Troska o ładunek podczas podróży morskiej  5.  Przykłady obliczeń ładunkowych wykonywanych na statku. 6.  Zasady wentylacji pomieszczeń ładunkowych 7. Organizacja operacji przeładunkowych. 8. Obowiązki oficerów pokładowych w zakresie dotyczącym transportu i przeładunków.  9. Dokumentacja ładunkowa , korespondencja ładunkowa, raport o uszkodzeniach. 10.  Zasady bezpiecznego transportu ładunków morskich. 11. Mocowanie kontenerów 12. Warunki przeprowadzani Draught survey 13.Gospodarka materiałami separacyjno – sztauerskimi  14. Prowadzenie biura pokładowego.   1.  Statkowe urządzenia przeładunkowe ,sprzęt ładunkowy, klapy, ładownia,  przystosowanie do innych grup ładunkowych. Statek na którym odbyłem praktykę był statkiem chłodnicowym przystosowanym do przewozu  owoców w paletach , kartonach, wszelkich mrożonek jak również  kontenerów ,oczywiście mógł  również przewozić wszelkiego rodzaju ładunki drobnicowe i samochody. Statek jest wyposażony w 4 dźwigi przeładunkowe, co stawia go w dobrej sytuacji, gdyż może on   praktycznie przeładowywać ładunek samodzielnie bez pomocy dźwigów portowych. Każdy z nich   miał nośność 10t. co zdecydowanie wystarczało do ładowania palet z owocami, bo takie najczęściej  woziliśmy.   Dźwigi   te   były   obsługiwane   przez   pracowników   portowych   ,   tylko   do   otwierania  tweendeck’ów używali je starsi marynarze.   Klapy główne ładowni (McGregor) były wyposażone w gniazda do mocowania kontenerów na które  można stawiać kontenery z ładunkiem. Sprzęt ładunkowy był typowy dla statku chłodnicowego tzn. airbags’ y ,slingi, stropy stalowe itp.     Materiały   ładunkowe   to   playwood   ,kantówki   ,kliny   ,trociny,   siatki   separacyjne,   brezenty,   siatki  ładunkowe. Konstrukcja ładowni. Na statku było 4 ładownie te z kolei były podzielone  na tzw. międzypokłady i tak ładownia nr 1 na 4,  nr 2 i 3 na 5 i ładownia nr 4 na 4.  Pokłady   wyposażone   były   w   gniazda   do   twistlocków   ,   conlocków,   oraz   uchwyty   mocujące   do  lashingu, na wszystkich międzypokładach leżały gretingi drewniane o wytrzymałości do 5t/m2. Była  możliwość zdjęci ich i wtedy statek mógł przewozić kontenery. Był on również przystosowany do  przewozu w  tej  samej  ładowni  ale  na  innych  międzypokładach  mrożonek  i  np.:  bananów,  dzięki 

(…)

… w konosamencie powinien zgodnie z artykułem 3 Konwencji Brukselskiej podać opis
przyjętego ładunku ,który powinien być zgodny z deklaracją załadowcy (pisemną) oraz z
rzeczywistym wyglądem i stanem ładunku. Prawo lokalne może te obowiązki rozszerzyć o dodatkowe
warunki. Kodeks Morski(art.127 ,§ 1) precyzuje zawartość konosamentu :
• określenie przewoźnika ,załadowcy oraz odbiorcy(jeśli konosament jest wystawiony…
… i czasów, uwagi o
jakości wykonywanych prac oraz zastrzeżenia.
6. Oficer wachtowy zapewnia przestrzeganie ogólnych zasad porządkowych na statku a mianowicie:
- zamykanie luków po zakończeniu operacji ładunkowych;
- zakrywanie luków ładunkowych w przypadku opadów atmosferycznych;
- czystość na pokładach oraz utrzymanie swobodnych przejść;
- podniesienia/opuszczenia niezbędnych flag i znaków;
- zapalenie…
… zasadą jest sztauowanie ładunku. Na statku ma na celu jak najbardziej optymalne
ułożenie go w pomieszczeniach ładowni. Ładunki muszą być rozmieszczone i zamocowane tak aby
nie ulegały uszkodzeniu lub zniszczeniu w trakcie podróży. W tym celu podjęte działania powinny
zapewnić aby:
- woda morska i opady atmosferyczne nie uszkodziły ładunku,
- jeden ładunek nie zniszczył lub nie uszkodził drugiego…
…)
statek. Istotne jest niwelowanie przechyłów statku poprzez umiejętne rozłożenie ładunku w ładowni.
Trzeba również mieć na uwadze wszystkie ładunki, które przyjmujemy na statek i zdejmujemy z niego
- balasty , paliwo , woda słodka. Przed końcem załadunku robi dość dokładne obliczenia masowe w
celu ustanowienia ilości przyjętego ładunku na statek. Po załadunku
ustawia się ramiona dźwigów statkowych…
… formalności związanych z przeładunkiem. W ich interesie leży poprawne
załadowanie ładunku, bez uwag w konosamencie co może obniżyć wartość przewożonego ładunku. Z
kolei przewoźnikowi, którego przedstawicielem jest kapitan statku zależy na odnotowaniu wszelkiego
rodzaju uszkodzeń ładunku (oczywiście jeśli takie występują) aby ubezpieczyć się na wypadek
pretensji odbiorcy w porcie docelowym. Zadaniem…
… (twistlock , conlock ) unieruchamiają przed przesuwaniem i odrywaniem
d) uchwyty mocujące
− palcowy,
− oczkowy,
− „stopa słonia”,
− płytowy.
e) łączniki mostkowe (bridge fitting)
− śrubowy,
− śrubowy łączący strony o różnym skoku,
− zatrzaskowy.
f) uchwyty specjalne
− hak kontenerowy,
odciągi linowe - container wire lashing,
− odciągi prętowe sztywne - container lashing rolt,
− odciągi prętowe sprężyste…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz