Fragment notatki:
SPRAWOZDANIE Z PRAKTYKI PRZEWOZY MORSKIE GDYNIA 1999 SPIS TREŚCI Informacje ogólne 1. Statkowe urządzenia przeładunkowe ,sprzęt ładunkowy, klapy, ładownia, przystosowanie do innych grup ładunkowych. 2. Sztauplan 3. Przygotowanie przestrzeni ładunkowych. 4. Troska o ładunek podczas podróży morskiej 5. Przykłady obliczeń ładunkowych wykonywanych na statku. 6. Zasady wentylacji pomieszczeń ładunkowych 7. Organizacja operacji przeładunkowych. 8. Obowiązki oficerów pokładowych w zakresie dotyczącym transportu i przeładunków. 9. Dokumentacja ładunkowa , korespondencja ładunkowa, raport o uszkodzeniach. 10. Zasady bezpiecznego transportu ładunków morskich. 11. Mocowanie kontenerów 12. Warunki przeprowadzani Draught survey 13.Gospodarka materiałami separacyjno – sztauerskimi 14. Prowadzenie biura pokładowego. 1. Statkowe urządzenia przeładunkowe ,sprzęt ładunkowy, klapy, ładownia, przystosowanie do innych grup ładunkowych. Statek na którym odbyłem praktykę był statkiem chłodnicowym przystosowanym do przewozu owoców w paletach , kartonach, wszelkich mrożonek jak również kontenerów ,oczywiście mógł również przewozić wszelkiego rodzaju ładunki drobnicowe i samochody. Statek jest wyposażony w 4 dźwigi przeładunkowe, co stawia go w dobrej sytuacji, gdyż może on praktycznie przeładowywać ładunek samodzielnie bez pomocy dźwigów portowych. Każdy z nich miał nośność 10t. co zdecydowanie wystarczało do ładowania palet z owocami, bo takie najczęściej woziliśmy. Dźwigi te były obsługiwane przez pracowników portowych , tylko do otwierania tweendeck’ów używali je starsi marynarze. Klapy główne ładowni (McGregor) były wyposażone w gniazda do mocowania kontenerów na które można stawiać kontenery z ładunkiem. Sprzęt ładunkowy był typowy dla statku chłodnicowego tzn. airbags’ y ,slingi, stropy stalowe itp. Materiały ładunkowe to playwood ,kantówki ,kliny ,trociny, siatki separacyjne, brezenty, siatki ładunkowe. Konstrukcja ładowni. Na statku było 4 ładownie te z kolei były podzielone na tzw. międzypokłady i tak ładownia nr 1 na 4, nr 2 i 3 na 5 i ładownia nr 4 na 4. Pokłady wyposażone były w gniazda do twistlocków , conlocków, oraz uchwyty mocujące do lashingu, na wszystkich międzypokładach leżały gretingi drewniane o wytrzymałości do 5t/m2. Była możliwość zdjęci ich i wtedy statek mógł przewozić kontenery. Był on również przystosowany do przewozu w tej samej ładowni ale na innych międzypokładach mrożonek i np.: bananów, dzięki
(…)
… w konosamencie powinien zgodnie z artykułem 3 Konwencji Brukselskiej podać opis
przyjętego ładunku ,który powinien być zgodny z deklaracją załadowcy (pisemną) oraz z
rzeczywistym wyglądem i stanem ładunku. Prawo lokalne może te obowiązki rozszerzyć o dodatkowe
warunki. Kodeks Morski(art.127 ,§ 1) precyzuje zawartość konosamentu :
• określenie przewoźnika ,załadowcy oraz odbiorcy(jeśli konosament jest wystawiony…
… i czasów, uwagi o
jakości wykonywanych prac oraz zastrzeżenia.
6. Oficer wachtowy zapewnia przestrzeganie ogólnych zasad porządkowych na statku a mianowicie:
- zamykanie luków po zakończeniu operacji ładunkowych;
- zakrywanie luków ładunkowych w przypadku opadów atmosferycznych;
- czystość na pokładach oraz utrzymanie swobodnych przejść;
- podniesienia/opuszczenia niezbędnych flag i znaków;
- zapalenie…
… zasadą jest sztauowanie ładunku. Na statku ma na celu jak najbardziej optymalne
ułożenie go w pomieszczeniach ładowni. Ładunki muszą być rozmieszczone i zamocowane tak aby
nie ulegały uszkodzeniu lub zniszczeniu w trakcie podróży. W tym celu podjęte działania powinny
zapewnić aby:
- woda morska i opady atmosferyczne nie uszkodziły ładunku,
- jeden ładunek nie zniszczył lub nie uszkodził drugiego…
…)
statek. Istotne jest niwelowanie przechyłów statku poprzez umiejętne rozłożenie ładunku w ładowni.
Trzeba również mieć na uwadze wszystkie ładunki, które przyjmujemy na statek i zdejmujemy z niego
- balasty , paliwo , woda słodka. Przed końcem załadunku robi dość dokładne obliczenia masowe w
celu ustanowienia ilości przyjętego ładunku na statek. Po załadunku
ustawia się ramiona dźwigów statkowych…
… formalności związanych z przeładunkiem. W ich interesie leży poprawne
załadowanie ładunku, bez uwag w konosamencie co może obniżyć wartość przewożonego ładunku. Z
kolei przewoźnikowi, którego przedstawicielem jest kapitan statku zależy na odnotowaniu wszelkiego
rodzaju uszkodzeń ładunku (oczywiście jeśli takie występują) aby ubezpieczyć się na wypadek
pretensji odbiorcy w porcie docelowym. Zadaniem…
… (twistlock , conlock ) unieruchamiają przed przesuwaniem i odrywaniem
d) uchwyty mocujące
− palcowy,
− oczkowy,
− „stopa słonia”,
− płytowy.
e) łączniki mostkowe (bridge fitting)
− śrubowy,
− śrubowy łączący strony o różnym skoku,
− zatrzaskowy.
f) uchwyty specjalne
− hak kontenerowy,
− odciągi linowe - container wire lashing,
− odciągi prętowe sztywne - container lashing rolt,
− odciągi prętowe sprężyste…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)