TŁUSZCE I OLEJE ROŚLINNE Ze względu na konsystencje w temp pokojowej • tłuszcze stałe • półstałe (czyli maziste) • płynne (oleje) Podział tłuszczów w zależności od ich zdolności schnięcia na powietrzu • oleje schnące (olej lniany, konopny) • półschnące (rzepakowy, sojowy) • nieschnące (bawełniany, kukurydziany) Tłuszcze i oleje roślinne sa palne, same jednak nie stanowią ładunków niebezpiecznych. Szmaty, juta, wełna przesycone olejami roślinnymi, zwłaszcza schnącymi mogą ulec samo zagrzewaniu co może spowodować zapłon. Tłuszcze i oleje są ładunkami wrażliwymi, należy je chronić przed działaniem światła, powietrza i wody, a przede wszystkim przed zanieczyszczeniami. Wysokie temp. przyśpieszają jełczenie, czasem prowadza do polimeryzacji i zestalenia się tłuszczu. Bardzo wysokie temp. mogą powodować rozkład tłuszczu z wydzieleniem substancji toksycznych. Niskie temp. mogą prowadzić do rozwarstwienia się tłuszczu poprzez wytrącenie się niektórych składników olejów roślinnych np.: stearyn. Chronić ładunek przed światłem, niepożądanymi temp. ,i wilgocią. Opakowanie: beczki, bębny, puszki, skrzynki, dla tłuszczów stałych lu luzem. Wówczas jest wymagane dokładne oczyszczenie zbiorników (zbiorniki czyste, suche, pozbawione zapachów). Usunięta rdza ze zbiorników. Przygotowanie powinno być potwierdzone atestem przez eksperta. Ładunek powinien być dostarczony z instrukcja odnośnie zalecanych temperatur przewozu, które temp. należy bezwzględnie przestrzegać. Zbiorniki z olejami powinny być w zasadzie wypełnione całkowicie, oprócz wolnej przestrzeni stanowiącej 2% pojemności całkowitej zbiorników. Jest ona konieczna ze względu na zmianę objętości oleju pod wpływem ciepła. Sztauowanie: beczki i bębny sztauowac na stojąco z otworami wlewowymi ku górze. Każda warstwę przekładać deskami. Nie sztauować nad ładunkami które wskutek wycieku mogą ulec zniszczeniu. NASIONA OLEISTE. ORZECHY ZIEMNE Zawartość tłuszczów w jądrze orzechów ziemnych wynosi ok. 50%. Zawartość wody max. 10%. Łatwo ulęgają jełczeniu i są wrażliwe na infekcje przenoszone przez owady. Świeże zbiory są bardzo podatne na samozagrzewanie pod wpływem wilgoci i gorąca. Opakowanie; worki tkaninowe lub luzem. Sztauowanie: miejsca suche, chłodne i dobrze wietrzone. Z dala od źródeł ciepła i wilgoci. Ładownie powinny być wyłożone deskami, matami tak aby ładunek nie dotykał stalowych części statku (burty,
(…)
…
Drewno twarde,średnio ciężkie, trudno łupliwe, łupliwe giętkie łatwe w obróbce skrawaniem. Drewno to
wykorzystywane jest do wyrobu mebli, sprzętu sportowego
BRZOZA
Niezbyt twarde, trudno łupliwe, łatwo zapalne, średnia kurczliwość. Wykorzystanie:okleiny, sklejki,
instrumenty,narty,boazeria.
OLCHA
Miękkie ,lekkie bardzo łtawo łupliwe, kruche, łatwo zapalne. Zastosowanie: budownictwo wodne(w wodzie…
… zawierają glukozę i fruktozę.
- ŁUPINOWE jądra otoczone sa twarda niejadalną łupina np.;orzechy laskowe,włoskie
4
5
O słodkim smaku owoców decyduje rodzaj zawartych cukrów oraz ilościowy stosunek do kwasów.
WARZYWA
Skład chemiczny podobny do owoców. Warzywa szczególnie świeże, transportowane na statkach wymagają
pomieszczeń chłodnych i przewiewnych. Temp.w pomieszczeniach chłodniczych powinna oscylować…
… międzypokładach tak aby powstawały kanały went. wzdłuż statku.
MORELE
Barwa skórki jasno-żółta do pom.-czerw. Temp. przewozu ok. 1°C. Czułe3 na wilgoć i zmiany temp.
JAGODY
Dzikie jagody (czarna jagoda, dzika róża ,dziki bez, jałowiec, jarzębina)
Szlachetne jagody (agrest jeżyny, maliny, porzeczki, poziomki, truskawki).
Transport w temp.1°C.
OWOCE CYTRUSOWE
Do transportu morskiego przeznacza się owoce o tzw…
… zapachy.
DREWNO
Rodzaje drewna spotykane w transp. morskim
- KLOCE (kłody,belki) drewno nie obrobione najwyżej skorowane lub z grubsza ociosane
- TARCICA jest to drewno tarte. W transp. spotykane przeważnie w postaci bali i desek. Układana na
pokładzie i w ładowniach. Należy je ładować za pomocą stropów z lin włóknistych gdyż liny stalowe
uszkadzają bele i deski
- KOPALNIAKI okrągłe kloce przeważnie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)