Skarga o stwierdzenie nieważności - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 581
Wyświetleń: 1645
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Skarga o stwierdzenie nieważności - omówienie - strona 1 Skarga o stwierdzenie nieważności - omówienie - strona 2 Skarga o stwierdzenie nieważności - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Skarga o stwierdzenie nieważności
Jaka jest funkcja skargi o stwierdzenie nieważności?
Skarga o stwierdzenie nieważności ma na celu usunięcie z obrotu prawnego aktów, które zostały przyjęte z naruszeniem prawa.
Jakie skutki prawne wywołuje wyrok TSUE stwierdzający nieważność aktu?
W wyniku wyroku akt taki traci moc wiążącą i jest traktowany jakby nigdy nie został podjęty.
Jakie akty Unii podlegają kontroli w trybie skargi o stwierdzenie nieważności?
Artykuł 263 TFUE ma zastosowanie do trzech kategorii aktów:
aktów ustawodawczych,
aktów Rady, Komisji i Europejskiego Banku Centralnego „innych niż zalecenia i opinie”,
aktów Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej „zmierzających do wywarcia skutków prawnych wobec podmiotów trzecich”.
Aktami podlegającymi kontroli sądowej są rozporządzenia, dyrektywy i decyzje oraz inne swoiste akty prawne (akty sui generis). Kontroli podlegają „środki wywołujące skutki prawne takiego rodzaju, że naruszają interesy prawne skarżącego poprzez wyraźne zmianę jego sytuacji prawnej”.
Czy kontrola legalności obejmuje akty przygotowawcze?
W kontroli sądowej zawsze chodzi jednak o ostateczne skutki prawne danego środka. Jeśli opracowanie aktu prawnego, np. decyzji, odbywa się w kilku etapach, w szczególności w ramach procedury wewnętrznej, zaskarżeniu podlegają jedynie te środki, które w sposób ostateczny określają stanowisko instytucji w momencie zakończenia owej procedury, co wyklucza akty pośrednie (przygotowawcze), których celem jest przygotowanie ostatecznej decyzji.
Jakie podmioty nazywane są podmiotami uprzywilejowanymi i dlaczego?
Podmioty uprzywilejowane to państwa członkowskie, Rada, Komisja i od reformy nicejskiej także Parlament Europejski. Podmioty te nazywane są uprzywilejowanymi, gdyż mogą zaskarżyć każdy akt prawny, który podlega kontroli legalności, nie muszą wykazywać, że zaskarżony akt ma jakikolwiek wpływ na ich pozycję prawną.
Jakie testy stosuje TSUE w celu stwierdzenia, czy akt dotyczy jednostki w sposób indywidualny?
Test Plaumanna:
Trybunał przyjął, że osoby inne niż te, do których decyzja jest skierowana, mogą twierdzić, że dotyczy ich ona indywidualnie tylko wtedy, gdy dotyczy ich z powodu pewnych cech, które są dla nich charakterystyczne, lub ze względu na okoliczności, w których te osoby są odróżniane od wszystkich innych osób i z powodu tych czynników wyróżnia ich indywidualnie - tak jak osoby, do których decyzja została skierowana.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz