Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 791
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - strona 1 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - strona 2 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - strona 3

Fragment notatki:

Art. 260 TFUE 1. Jeśli Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdza, że Państwo Członkowskie uchybiło jednemu z zobowiązań, które na nim ciążą na mocy Traktatów, Państwo to jest zobowiązane podjąć środki, które zapewnią wykonanie wyroku Trybunału. 2. Jeżeli Komisja uzna, że dane Państwo Członkowskie nie podjęło środków zapewniających wykonanie wyroku Trybunału, może ona wnieść sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, po umożliwieniu temu Państwu przedstawienia uwag. Wskazuje ona wysokość ryczałtu lub okresowej kary pieniężnej do zapłacenia przez dane Państwo Członkowskie, jaką uzna za odpowiednią do okoliczności.
Jeżeli Trybunał stwierdza, że dane Państwo Członkowskie nie zastosowało się do jego wyroku, może na nie nałożyć ryczałt lub okresową karę pieniężną.
Procedura ta nie narusza artykułu 259. 3. Jeżeli Komisja wniesie skargę do Trybunału zgodnie z artykułem 258, uznając, że dane Państwo Członkowskie uchybiło obowiązkowi poinformowania o środkach podjętych w celu transpozycji dyrektywy przyjętej zgodnie z procedurą ustawodawczą, Komisja może, o ile uzna to za właściwe, wskazać kwotę ryczałtu lub okresowej kary pieniężnej do zapłacenia przez dane Państwo, jaką uzna za odpowiednią do okoliczności.
Jeżeli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie prawa, może nałożyć na dane Państwo Członkowskie ryczałt lub okresową karę pieniężną w wysokości nie przekraczającej kwoty wskazanej przez Komisję. Zobowiązanie do zapłaty staje się skuteczne w terminie określonym w wyroku Trybunału.
W przypadku gdy zostaje wydany wyrok stwierdzający naruszenie zobowiązania wynikającego z praw Unii przez państwo członkowskie (nie ma znaczenia, czy wyrok zapadł w skutek skargi Komisji złożonej w trybie art. 258 TFUE, czy skargi państwa złożonej w trybie art. 259 TFUE), państwo członkowskie, którego wyrok dotyczy, powinno podjąć środki, które zapewnią wykonywanie wyroku TS. Postępowanie na podstawie art. 260 ust. 2 TFUE rozpoczyna procedura wstępna (nieformalna) . W przypadku gdy państwo członkowskie, w stosunku do którego Trybunał wydał orzeczenie stwierdzające naruszenie prawa UE (w procedurze z art. 258 lub 259 TFUE), nie podejmie natychmiast i nie ukończy w najkrótszym możliwym terminie działań skutkujących usunięciem owego naruszenia i tym samym zastosowaniem się do orzeczenia Trybunału, Komisja może (nie musi) podjąć najpierw nieformalne konsultacje mające na celu skłonienie państwa do usunięcia naruszenia. Drugi etap postępowania to etap formalny , którego pierwszą fazą jest postępowanie administracyjne (przedsądowe). Brak odpowiednich działań ze strony wspomnianego państwa powoduje, że Komisja może (nie musi) skierować do niego formalne ostrzeżenie, charakteryzujące rodzaj i rozmiar naruszenia obowiązku zastosowania się do orzeczenia Trybunału. Ostrzeżenie to wskazuje termin, w którym państwo jest zobowiązane zaprzestać naruszenia.

(…)

… do rozstrzygania i regulowania danej materii. W takich sytuacjach następuje odrzucenie skargi z wskazaniem na kompetencję państwa członkowskiego i jurysdykcję jego sądów krajowych.
Traktat wprowadza także możliwość kontroli środków przyjmowanych przez Europejski Bank Inwestycyjny. Skarga taka ma jednak charakter wyjątkowy i przysługuje:
- w przypadku środków przyjętych przez Radę Gubernatorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego - jedynie państwom członkowskim, Komisji i Radzie Dyrektorów Banku ( na warunkach określonych w art. 263 TFUE)
- w przypadku środków przyjętych przez Radę Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego - jedynie państwom członkowskim i Komisji (na warunkach określonych w art. 263 TFUE z tym zastrzeżeniem, że podstawą stwierdzenia nieważności może być jedynie naruszenie enumeratywnie wyliczonych przepisów proceduralnych Statutu EBI).
Ograniczenie dostępu do skargi wynika w tym przypadku z technicznego i ekonomicznego charakteru regulacji prawnych wydawanych przez Europejski Bank Inwestycyjny.
1.) Zakres podmiotowy skargi - legitymacja bierna:
Pozwanym w sprawie jest podmiot, który wydał akt, a więc Rada, Komisja, Parlament Europejski, Rada Europejska, Europejski Bank Centralny, Rada łącznie…
… wymogów proceduralnych, naruszenia Traktatów lub jakiejkolwiek reguły prawnej związanej z ich stosowaniem lub nadużycia władzy. Trybunał jest właściwy, na tych samych warunkach, do orzekania w zakresie skarg wniesionych przez Trybunał Obrachunkowy, Europejski Bank Centralny i Komitet Regionów, zmierzających do zapewnienia ochrony ich prerogatyw. Każda osoba fizyczna lub prawna może wnieść, na warunkach…
… i przez kogo (kryterium substratu zaskarżenia oraz czynnej legitymacji procesowej powoda). Celem skargi z art. 263 TFUE jest usunięcie wadliwego aktu z obrotu prawnego, co następuje wskutek obalenia domniemania ważności (legalności) przysługującego każdemu aktowi prawnemu UE, niezależnie od jego ewentualnie dostrzegalnej wadliwości. Skarga z art. 263 TFUE ma także charakter samodzielny (autonomiczny…
…, że w rzadkim przypadku, gdy skarżącym jest podmiot nienależący do żadnej z trzech wymienionych kategorii, sąd odrzuci skargę z braku zdolności procesowej powoda. Nastąpi to wtedy, gdy skargę złożył podmiot pozbawiony osobowości prawnej i niebędący osobą fizyczną. Ad. a) „Uprzywilejowanie” podmiotów należących do pierwszej grupy (państw członkowskich, rady, Komisji i Parlamentu Europejskiego) polega na braku…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz