To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Skarga na bezczynność
Jaka jest funkcja skargi na bezczynność i w jaki sposób wpływa ona na zakres skargi? Skarga na bezczynność służy kontroli legalności zaniechania działania przez Unię, umożliwia stwierdzenie istnienia bezprawnego zaniechania instytucji, organu, jednostki organizacyjnej Unii. Jej celem jest wymuszenie na organie działania. Jest skargą komplementarną w stosunku do skargi o unieważnienie już wydanego przez Unię aktu prawnego, określonej w art.264 TFUE Jakie znaczenie dla procedury ma komplementarny charakter skarg, w ramach których TSUE kontroluje legalność aktów prawnych? Skarga o unieważnienie i skarga na bezczynność z punktu widzenia teoretycznego stanowią dwa aspekty tego samego środka ochrony prawnej. Warunki i ograniczenia mające zastosowanie do tego samego środka ochrony prawnej muszą być takie same w jednym i drugim postępowaniu z wyjątkiem tych, które wynikają z różnic między działaniem i zaniechaniem, oraz odmiennych funkcji obu skarg. Koncepcja aktu prawnego podlegającego zaskarżenia jest w przypadku skargi o stwierdzenie nieważności i skargi na bezczynność identyczna, gdyż obie odnoszą się do tej samej metody postępowania. Chodzi o zaniechanie wydania wszelkich aktów prawnych podlegających kontroli legalności w trybie art. 263 TFUE. Dopuszczenie możliwości skarżenia aktów przygotowawczych, wydawanych zanim zostanie wydany akt końcowy. Jakie warunki musi spełniać „bezczynność” by mogła ją było zaskarżyć? Musi: * być bezprawna/ zawiniona - trzeba udowodnić, że organ miał obowiązek działania, * polegać na niewydaniu aktu prawnego Dlaczego w skardze na bezczynność TSUE posługuje się również tzw. „testem Plaumanna”? Stosuje je, ponieważ zasada jedności oraz ewolucja orzecznictwa Trybunału dotyczącego kontroli legalności rozporządzeń w ramach skargi o stwierdzenie nieważności wymusiły zmianę stanowiska TSUE. Kryteria są takie same w przypadku skargi na bezczynność i skargi o stwierdzenie nieważności aktu, dlatego TSUE stosuje także test Plaumanna. Dopuszcza skargę jednostki na bezczynność instytucji, jeżeli dopuściłby skargę tej samej jednostki o stwierdzenie nieważności spornego aktu, gdyby został on wydany. Czy możliwe jest złożenie skargi w trybie art.265 TFUE z powodu zaniechania wydania rozporządzenia? Możliwe jest złożenie skargi. Podmioty uprzywilejowane mogą wnieść skargę na każdą bezprawną bezczynność innej instytucji, organu bądź jednostki organizacyjnej Unii. Osoby fizyczne lub prawne, czyli podmioty nieuprzywilejowane będą musiały wykazać, że mają czynną legitymację procesową, że organ Unii zaniechał wydania aktu skierowanego do nich, innego niż zalecenie lub opinia. Jakie znaczenie ma procedura wezwania organu do działania? Jest ono warunkiem dopuszczalności skargi.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)