To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Segmentacja rynku
Segmentacja rynku - podział na grupy, które mają jakieś wspólne cechy,
Oznakowanie i ocena:
W przeciwieństwie do klasycznej strategii „rynków masowych” w segmentacji następuje podział całego rynku na specyficzne, jednolite w sobie grupy nabywców,
Każdy z tych „segmentów rynku” nie powinien być podobny do innych w interesie możliwie jasnego odgraniczania i indywidualizacji.
Oferty są dopasowane do szczególnych grup nabywców (specjalne zaspokajanie potrzeb), które są atrakcyjne dla przedsiębiorstwa (wielkość segmentu rynku, siła nabywcza),
Koncepcje polityki segmentacji rynku:
Bierna segmentacja rynku, Aktywna segmentacja rynku,
- wyłącznie jeden segment,
- niewiele segmentów (strategia niż rynkowych),
- więcej segmentów jednego rynku (papierosy),
Wady biernej segmentacji:
nie można sterować działaniami marketingowymi, łatwość przenikania konkurencji, trudność we wprowadzaniu produktu na rynek,
Aktywna segmentacja - firma wybiera sobie jeden segment, firma szuka tzw. niż rynkowych np. firma Subaru - nie sprzedaje samochodów niższych klas,
Zalety segmentacji:
poznanie i wykorzystanie identyfikacji rynku, lepszych możliwości i luk na rynku, dokładne powiązanie problemów w poszczególnych segmentach, dobre możliwości sterowania (reklama bezpośrednia do odbiorców), wypracowanie ponadprzeciętnej przestrzeni cenowej, skuteczniejsze wykorzystanie nakładów na marketing,
Wady segmentacji:
większe zapotrzebowanie na know-how w zakresie marketingu, większa kompleksowość (i podrożenie) instrumentów polityki marketingowej, niebezpieczeństwo „przesegmentowania”, krótszy „cykl życia” wyrobu np. samochody, rezygnacja z produkcji masowej oraz korzyści z obniżki kosztów,
Strategie rynku docelowego:
Produkt |
Rynek -
masowy
częściowy
powszechny
powszechności
segmentacji
specjalny
dyferencjacja
Specjalna (playboy)
Tworzenie grup celów:
Producent musi ustalić, wg., jakich kryteriów ma nastąpić podział całego rynku na grupy celów, które są jednoznacznie odgraniczone i które należałoby określić dla specyficznej polityki marketingowej.
Przy tym należy rozróżnić marketing dóbr konsumpcyjnych i inwestycyjnych.
(…)
… SPOŁECZNE
(estetyka, bezpieczeństwo, hobby)
Strategie kształtujące:
problem innowacyjności produktu
Produkt naśladowany nawiązuje do produktu już obecnego (np. laptop, komórka). …
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)