Sartori dwa progi relewancji-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 826
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sartori dwa progi relewancji-opracowanie - strona 1 Sartori dwa progi relewancji-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Sartori dwa progi relewancji (testy relewancji)
Określenie potencjału koalicyjnego
Potencjał szantażu politycznego
Potencjał koalicyjny partii
Partia nierelewantna nigdy nie uczestniczyła lub nie była brana pod uwagę jako potencjalny partner w procesie przetargów koalicyjnych
Partia relewantna to taka która znajduje się w pozycji umożliwiającej jej wpływanie na kształt jednej z możliwych koalicji gabinetowych - bez względu na swój rozmiar Zasada ta dotyczy tylko partii pro-systemowych i z punktu widzenia ideologii możliwych do zaakceptowania przez innych uczestników koalicji
Potencjał użycia szantażu politycznego
Statusu relewancji nabierają teraz partie antysystemowe
Jeśli tylko ich istnienie lub zachowanie wpływa na taktyki rywalizacyjne partii prosystemowych, zmieniając ich charakter
Partia antysystemowa może zmieniać program partii stycznych, pobudzać do ich inkorporacji przez partie systemowe
W praktyce muszą to więc być partie „duże”
G. Smith przyjmuje, że partia relewantna dysponuje i potencjałem koalicyjnym i potencjałem użycia szantażu politycznego
Partie relewantne
Ugrupowania inicjujące - spełniają w mniejszym lub większym stopniu rolę dyktatora w procesie przetargów koalicyjnych
Ugrupowania dopełniające - potencjał koalicyjny pozostaje słabszy niż inicjujących
Liczy się faktyczna zdolność wpływania na kształt formowanych gabinetów koalicyjnych
Partie małe i duże mogą dysponować nadwyżką relewancji - wynika to z ich bliskich związków z organizacjami sponsorującymi
Nobilituje to partię w przetargach koalicyjnych i podczas rywalizacji wyborczej
Partie małe eksploatują nadwyżkę relewancji, partie duże unikają akcentowania obecności organizacji sponsorującej
Partie małe dysponują potencjałem mobilizacyjnym na dwóch płaszczyznach
Mogą brać udział nie w procesie politycznym (władczym) a w procesie ogólnospołecznym - negocjowania/renegocjowania norm i zasad gry politycznej Proponują nowe idee/kwestie programowe zdobywające akceptację społeczeństwa
Partie małe traktuje się jako instrumenty pozwalające testować granice i zakres kultury politycznej elit rządzących
Partie duże wykorzystują hasła/idee partii małych często radykalnych
Partie małe destabilizują system by ustabilizować go na nowym poziomie - są relewantne w płaszczyźnie wyborczej i społecznej
Partie małe funkcjonują poza formalnym układem rywalizacji politycznej - są zaworem bezpieczeństwa dla systemu politycznego
Kanalizują nastroje protestu i/lub niezadowolenia
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz