To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ROZWÓJ EMOCJONALNY
Emocje - odzwierciedlają stosunek człowieka do rzeczywistości.
Mają wpływ na przetwarzanie informacji, opinie.
Zmiany somatyczne (bicie serca, wzrost ciśnienia, bóle Ŝołądka)
Emocje dzielimy na:
o Dodatnie i ujemne
o Proste i złoŜone
Mimika jest cechą wrodzoną, ale takŜe nabytą, towarzyszącą emocjom.
Uczucia - są pochodną emocji:
Powstają, gdy mózg przeprowadzi analizę procesów fizjologicznych w organizmie.
Dowiadujemy się z relacji przedmiotu, proces indywidualny.
Emocje mają wpływ na myślenie, podejmowanie decyzji, opinii.
Procesy poznawcze i emocje opierają się na wspólnych podstawach. RóŜne emocje kształtują
odmienne style przetwarzania informacji. Emocje negatywne wzbudzają nastawienie
psychiczne, prowadzą do znacznie mniejszego rozwiązania problemów.
Niedojrzałość emocjonalna - przejawy: (i) Przedszkole Mała samodzielność
Płaczliwość
Częste obraŜanie się (ii) Szkoła Egocentryzm
Nietrwałość uczuć (iii) Dorastanie Znaczna sugestywność
DuŜa podatność na wykolejenie (iv) Stara młodzie Ŝ
Symbiotyczna więź z matką
Wymaganie kierowanie sobą
Bojaźń przed osamotnieniem
Utrwalana postawa konsumpcyjna
Poczucie niŜszości (brak odwagi)
Egocentryzm uczuciowy (wymaganie od innych częstych deklaracji uczuciowych
Rozwój emocji
(i) Dzieciństwo - okres krytyczny, człowiek rozwija się emocjonalnie od dzieciństwa do
dorosłości
(ii) W okresie dojrzewania urozmaicają się waŜne połączenia nerwowe, mające
decydujące znaczenia dla Ŝycia emocjonalnego
(iii) Intensywność emocji wzrasta z wiekiem przedszkolnym
Pierwsze przejawy uczuć
Reakcje emocjonalne (doraźne)
(iv) Dojrzewanie uczuć polega na:
Opanowaniu emocji
Rozwijaniu się uczuć wyŜszych
(v) Młodszy wiek szkolny
Emocje ulegają stopniowej intelektualizacji i wpływ myślenia na reakcje
emocjonalne
Pozytywny nastrój ma związek z zaspokojeniem jego potrzeb rozwojowych
WaŜne by była równowaga między pozytywnymi a negatywnymi emocjami.
Reakcje emocjonalne zaczynają być podporządkowane doświadczeniem
(vi) Wiek dorastania
Charakterystyczne zmiany
WzmoŜona emocjonalność - zwiększona pobudliwość
Napięcie emocjonalne, nadwraŜliwość - konflikt pokoleń
śycie emocjonalne charakteryzuje się:
(…)
…, które
prowokują podmiot do reagowania. Skutkiem tego są zmiany w otoczeniu.
Człowiek jest bierny
Uczenie się niekoniecznie jest świadome, bo niemowlęta uczą się samowolnie.
(ii) Psychologia poznawcza - jak jednostka interpretuje co się wokół niej dzieje
(doświadczenia):
Interpretujemy poprzez pojęcia
Wykorzystujemy wspomnienia
KaŜdy tworzy sobie koncepcję rzeczywistości
Jednostka jest aktywna…
… trzeba ćwiczyć na materiale dotyczącym danej dziedziny
(ii) MoŜliwości emocjonalne:
Emocje nakładają się z zaangaŜowaniem ucznia do danego przedmiotu
DuŜy wpływ na sposób wychowania. Np. Niektóre dzieci nie potrafią sobie radzić z
problemami.
(iii) MoŜliwości merytoryczne
Wiedza posiadana przez dziecko
(iv) MoŜliwości fizyczne
Wydolność fizyczna
MoŜe wpływać na szybkość uczenia się
Sposoby uczenia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)