Emocje i uczucia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 441
Wyświetleń: 2233
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Emocje i uczucia - strona 1 Emocje i uczucia - strona 2

Fragment notatki:

Emocje - są to zespoły zmian obejmujące wzbudzenie fizjologiczne, mechanizmy mózgowe, doznawane uczucia, ocenę poznawczą naszych reakcji fizycznych oraz wyrażenie tego co czujemy, za pomocą mięśni twarzy, postawy, czy ruchów ciała, które informują innych o naszych uczuciach. Prościej: emocje to ustosunkowanie się przedmiotu do czegoś, człowieka do otoczenia, ocena tego co się dzieje wokół nas z punktu widzenia jednostki
Funkcje emocji:
Motywacyjna - pobudza nas do podjęcia działania dotyczącego jakiegoś doświadczonego lub wyobrażonego zdarzenia.
Ukierunkowują i podtrzymują takie nasze działania wobec określonych celów,które są dla nas korzystne.
Pomagają w organizowaniu naszych doświadczeń, gdyż od nich zależy na co zwracamy uwagę, wpływają na nasz sposób spostrzegania siebie i innych.
Emocje intensyfikując wybrane doświadczenia życiowe sygnalizują, że dana reakcja jest szczególnie ważna.
Regulują interakcje społeczne: jako pozytywne wiążą nas z innymi ludźmi, jako negatywny środek pozwalają nam zachować dystans wobec innych.
Pobudzają do zachowań prospołecznych.
Komunikacyjna funkcja demaskuje nasze próby ukrycia przed innymi tego, co czujemy i zamierzamy.
Cechy emocji człowieka.
Każdy proces emocjonalny zawiera trzy cechy:
a. znak emocji
b. intensywność problemów emocjonalnych
c. treść emocji
Ad. a) - znak emocji - emocje dodatnie są wtedy gdy jednostka osiąga zamierzony cel, emocje ujemne - są wtedy, gdy procesy regulacyjne ulegają zakłóceniom : wszystko co utrudnia lub uniemożliwia zaspokojenie potrzeb jednostki wzbudza emocje i uczucia negatywne. Uczucia negatywne wywoływane są także przez sytuacje zagrożenia ( gniew powoduje atak, lęk - ucieczkę ).
Ad. b) - intensywność przeżywania emocji wynika z określonego pobudzenia ośrodkowego układu nerwowego, czyli aktywacji. Od skrajnego podniecenia emocjonalnego, którego przejawami są np. napad wściekłości, panika do zupełnego braku podniecenia, np. stan śpiączki czy też sen. Wysoki czy też niski stan aktywności nie zawsze uzewnętrznia się w zachowaniu, wzrost podniecenia może prowadzić do wzmożonej ruchliwości, może także wywoływać stan pozornej obojętności i spokoju.
Ad. c) - treść emocji - w toku nabywania doświadczenia indywidualnego jednostka uczy się świadomego odzwierciedlania przeżyć emocjonalnych, uczy się kojarzyć szczegóły z uruchomieniem określonych mechanizmów regulacyjnych. Tym samym uczy się różnicować emocje w aspekcie treściowym. Wraz z rozwojem doświadczenia człowiek uczy się uświadamiać sobie i odzwierciedlać procesy wywołane ludzkimi potrzebami takimi jak miłość, szacunek, władza, sukces. Procesy emocjonalne wpływają na aktywność człowieka.


(…)

… nasz głód lub wywołują ból)
- bodźce powstające w wyniku wahań w równowadze biologicznej organizmu bodźcem jest na przykład nadczynność tarczycy powodujący nadmierną pobudliwość
środki odurzające - narkotyk, alkohol
leki - nadmierne przyjmowanie leków
- oddziaływania wychowawcze - uczenie się reakcji emocjonalnych
Nośnikiem emocji są słowa. Ekspresja procesów emocji:
- uwidaczniane w wyrazie twarzy
- ruchy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz