Rozpatrywanie projektu ustawy przez Sejm i Senat

Nasza ocena:

5
Pobrań: 189
Wyświetleń: 910
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozpatrywanie projektu ustawy przez Sejm i Senat - strona 1 Rozpatrywanie projektu ustawy przez Sejm i Senat - strona 2 Rozpatrywanie projektu ustawy przez Sejm i Senat - strona 3

Fragment notatki:

Rozpatrywanie projektu ustawy przez Sejm: art. 119 → Sejm rozpatruje projekt w trzech czytaniach; czytanie - rozpatrzenie projektu ustawy na posiedzeniu plenarnym Sejmu; pierwsze czytanie: na posiedzeniu lub w komisji (art. 37 RSejm), ale musi być na posiedzeniu gdy dot. ustaw :
zmiana Konstytucji;
budżetowe;
dot. wyboru Prezydenta, Sejmu, Senatu oraz samorządu;
regulujące ustrój i właściwość władz publicznych;
kodeksów;
gdy przemawiają za tym ważne względy może tak zdecydować Marszałek; obejmuje (art. 39 RSejm): uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę; debatę w sprawie ogólnych zasad projektu; pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy ; gdy na posiedzeniu → (art. 39 RSejm) kończy się uchwałą o skierowaniu do komisji (z możliwością wyznaczenia jej terminu sprawozdania) albo o odrzuceniu projektu w całości (jeśli był taki wniosek); właściwe prace toczą się w komisjach (szczególna rola K. Ustawodawczej)  komisje mogą powoływać podkomisje (art. 41 RSejm) → biorą pod uwagę opinie innych komisji i posłów , mogą też wysłuchać zaproszonych ekspertów (art. 42 ust. 1 RSejm)  Marszałek może zwrócić wnioskodawcy projekt do przepracowania projektu z rozważeniem zmian postulowanych przez komisje oraz przedstawienie skutków tych zmian, potem projekt ten Marszałek kieruje wprost do komisji (art. 42 ust. 5 RSejm)  ze swoich prac komisje przedstawiają sprawozdanie (art. 43 ust. 1 i 2 RSejm), w którym komisja może wnioskować przyjęcie projektu bez poprawek albo przyjęcie tekstu z poprawkami w formie tekstu jednolitego albo odrzucenie projektu  wnioski mniejszości (art. 43 ust. 3) wnioski i propozycje poprawek zgłoszone pisemnie, ale odrzucone przez komisję, na żądanie wnioskodawcy mogą być dołączone do sprawozdania; rola K. Ustawodawczej → gdy tylko w tej komisji - prace j/w; a gdy w innej komisji, KU może wysłać tam swojego przedstawiciela , który ma prawo proponowania poprawek i wniosków , ale bez prawa głosowania. Jeśli te wnioski nie zostaną przyjęte, KU może zwrócić się o ich ponowne rozpatrzenie, a gdy ponownie zostaną odrzucone są dołączane do sprawozdania z zaznaczeniem, że pochodzą od KU ; drugie czytanie: obejmuje (art. 44 RSejm): przedstawienie sprawozdania komisji ; przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie poprawek i wniosków przez posłów, wnioskodawcę i RM (TK: poprawki nie mogą całkowicie zmieniać treści, gdyż stanowiłoby to obejście przepisów o inicjatywie);
sejm może projekt ponownie skierować do komisji lub od razu przejść do trzeciego czytania (art. 48 RSejm);
wnioskodawca może wycofać projekt do zakończenia drugiego czytania (art. 119 ust. 4);

(…)

…. retroaktywnego działania przepisów 3 zasady ogólne:
generalny zakaz, gdy przepisy pogarszają sytuację obywateli;
nakaz takiego vacatio legis, by adresaci mieli odpowiedni czas na przygotowanie się;
nakaz ustanowienia przepisów przejściowych, chroniących interesy w toku;
wg art. 9 ustawy w Dz. U. ogłasza się: Konstytucję; ustawy, rozporządzenia prezydenta z mocą ustawy; rozporządzenia prezydenta, RM, premiera…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz