Specjalne tryby ustawodawcze

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 2863
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Specjalne tryby ustawodawcze - strona 1 Specjalne tryby ustawodawcze - strona 2

Fragment notatki:


SPECJALNE TRYBY USTAWODAWCZE: tryb pilny (art. 123) to uprzywilejowanie danego projektu, polegające na priorytetowym traktowaniu go, jak i na znacznie szybszej procedurze ustawodawczej; tylko RM może uznać dany projekt za pilny (z wyjątkiem ustaw podatkowych, ordynacji, dot. ustroju władz publicznych, kodeksów);
Sejm ma obowiązek rozpatrzenia projektu w krótszym terminie, ale K. nie podaje tego terminu . Jedynie skraca terminy Senatu (14 dni) i Prezydenta (7 dni) ;
odesłanie do regulaminów w sprawie trybu postępowania: art. 73 RSejm komisja ma na zakończenie prac 30 dni , ale jeśli nie dochowa tego terminu, nie ma żadnych prawnych konsekwencji ; Tryb budżetowy art. 219 ust. 1 - Sejm uchwala budżet w formie ustawy budżetowej → odrębności: uregulowania :
Konstytucja;
ustawa o finansach publicznych → procedura przygotowywania i uchwalania projektu budżetu oraz procedurę jej wykonywania i kontroli;
regulamin Sejmu; inicjatywa tylko RM (art. 221) i jest obowiązkiem RM (art. 222), a projekt musi być złożony na 3 miesiące przed zakończeniem roku budżetowego, chyba że wyjątkowy wypadek , wtedy ustawa o prowizorium budżetowym (na krótszy czas); rozpatrywanie przez Sejm → w 3 czytaniach, bez możliwości trybu pilnego , ale 1-wsze czytanie tylko na posiedzeniu Sejmu (art. 37 RSejm), a następnie projekt kierowany do Komisji Finansów Publicznych , a poszczególne części do innych (art. 106);
na posiedzeniu KFP rozpatrywane są wnioski i poprawki z poszczególnych komisji (art. 107 RSejm) i sporządza sprawozdanie, w którym może albo zaproponować przyjęcie bez poprawek, albo z poprawkami (art. 108 RSejm); sejm nie może zwiększyć deficytu budżetowego niż ustalony w projekcie (art. 220 ust. 1);
2-gie i 3-cie czytanie jak w zwyczajnym trybie; rozpatrywanie przez Sejm uchwały Senatu → jak w zwyczajnym trybie; rozpatrywanie przez Senat (art. 223) - ma na to 20 dni i nie może zaproponować odrzucenia ustawy ; podpisanie przez prezydenta (art. 224) - ma na to 7 dni i nie ma veta , ale może do TK , który ma 2 miesiące ( jedyny przypadek gdy TK ma termin );
jeśli ustawa budżetowa (o prowizorium) nie weszły w życie z dniem nowego roku budżetowego RM prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przedłożonego projektu (art. 219 ust. 4);
prezydent ma 14 dni na podjęcie decyzji o rozwiązaniu Sejmu , jeśli w ciągu 4 miesięcy od przedłożenia Sejmowi projektu nie do stanie ustawy do podpisu (art. 225); Tryb zmiany Konstytucji art. 235 ; Tryb ustawy ratyfikującej z art. 90 art. 90 ; Tryb kodeksowy : kodeks to usystematyzowany zbiór przepisów z jednej gałęzi prawa ( ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz