Rodzaje i gatunki literackie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 567
Wyświetleń: 2394
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzaje i gatunki literackie - strona 1 Rodzaje i gatunki literackie - strona 2 Rodzaje i gatunki literackie - strona 3

Fragment notatki:

TWORZENIE POEZJI oczekiwanie na natchnienie, trans
konstruktywizm, analiza, synteza, spotkanie rozumu i wyobraźni
CZTERY GATUNKI TRAGEDIA- szlachetny temat wyrażony w sposób dramatyczny
EPOJEJA - szlachetny temat wyrażony w sposób narracyjny
KOMEDIA - wulgarny temat wyrażony w sposób dramatyczny
PARODIA - wulgarny temat wyrażony w sposób narracyjny
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE PLATON wypędzenie poetów z miasta
treść dzieł nie jest moralna, poeta nie powinien przedstawiać bohaterów i bogów w złym świetle
potępienie poetów za naśladowanie naśladowania - poeci nie naśladują świata idei tylko ich cienie (podwójne kłamstwo)
złe zachowania są atrakcyjne, źli bohaterowie interesujący
trzy sposoby przedstawiania rzeczywistości za pomocą opowieści poetyckiej:
narracja
dramatyczne naśladowanie (dialogi)
forma mieszana - narracja i dialog (Homer)
platon wyklucza wszelką poezję nieprzedstawiającą
ARYSTOTELES poezja - sztuka tworzenia za pomocą wiersza, rytmu, języka i melodii
poetyckość - naśladowanie
obiekt naśladowania i sposób naśladowania
poeta może opowiedzieć o działaniach i postaciach wyższej lub niższej rangi
świat wysoki - tragedia, epopeja
świat niski - komedia, gatunek narracyjny
TRAGEDIA naśladowanie działania o wzniosłym charakterze, wzbudzającego litość i trwogę, prowadzącego d oczyszczenia emocji - catharsis elementy tragedii: fabuła ( mythos) , postaci, myśli, spektakl, śpiew
zaskakujące powiązanie, zwrot akcji, fatalny błąd
TRAGIZM Zjawisko niezależne od tragedii, ironia losu, okrucieństwo bogów, sytuacja bez wyjścia, fatalizm. Podobnie jest z komizmem - uniezależnił się od komedii.
POETYCKOŚĆ, LIRYKA twórcy poetyk renesansowych zastanawiają się nad poezją liryczną
poezja liryczna jest imitacją emocji (mimetyczny porządek literatury)
ZWROT ROMANTYCZNY: SCHLEGEL liryka - subiektywizm, podmiotowość, wyrażanie siebie
epika - obiektywizm, opis rzeczywistości
HUGO liryka wyraża czasy pierwotne (początek ludzkości, dzieciństwo i marzenia, czasy bogów) epika wyraża czasy dawne (historia ludzkości, historie ludzi) dramat wyraża czasy współczesne (tu i teraz)
GOETHE Jedna idea opowieści, jedna idealna forma.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE Współcześni badacze kontestują podział na gatunki i rodzaje. Istnieją

(…)

… dla komedii
NISKI - bajka, epigramat, powieść
RES - VERBA - dopasowanie języka do tematu.
MIMESIS - OD AUERBACHA DO BAUDRILLARDA
DWA SPOSOBY PRZEDSTAWIANIA RZECZYWISTOŚCI
E. Auerbach “Blizna Odyseusza” - exphrasis, rozbudowany opis pełen szczegółów i dygresji
Ks. Rodzaju, scena składania przez Abraham ofiary ze swojego syna - opis oszczędny, konkretny, mało szczegółów
Analogia między znakiem językowe a rzeczywistością
MIMESIS (IMITATNIO)
mimesis - naśladowanie - przedstawienie
Darstellung a Vorstellung
IKONOKLAŚCI I IKONOLATRZY
przedstawienie może odsyłać do rzeczywistości, ale może również być skierowane samo na siebie
kryzys wewnątrzchrześcijański w VIII i IX w. wywołany stosunkiem do obrazu boskości
ikonoklaści - przeciwnicy przedstawiania Boga na obrazach, “Nie będziesz miał bogów cudzych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz