To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rodzaje budżetów Złożoność procedury budowy całkowitego planu jednostki gospodarczej w tym budżetu kosztów, zależy od rodzaju, wielkości i struktury organizacyjnej tej jednostki.
Opracowanie budżetu na następny rok rozpoczyna się zwykle kilka miesięcy przed zakończeniem bieżącego roku. Odpowiedzialność za przygotowanie całkowitego planu przedsiębiorstwa ponosi z reguły zespół w składzie: dyrektor ekonomiczny, główny księgowy, szef produkcji i kierownik działu sprzedaży. Istotne jest, aby przedstawiciele wszystkich poziomów kierownictwa i wszystkich działów uczestniczyli w przygotowaniu budżetów, ponieważ ma to znaczenie dla prawidłowego określenia celów działania i kontroli ich realizacji. Po zbieraniu szacunkowych danych od poszczególnych działów zespołów planujących analizuje je, sprawdza i weryfikuje oraz opracowuje całościowy budżet. Podstawowymi metodami sporządzania budżetu jest:
metoda przyrostowa,
metoda budżetowania od „zera”.
Budżetowanie według formuły przyrostowej polega na korygowaniu danych wynikowych charakteryzujących poziom działalności w analogicznym ubiegłym okresie o przewidywane zmiany w przyszłym okresie, spowodowane inflacją, wynikające z zamierzonych oszczędności lub zastosowania innych sposobów wykonania niektórych działań. Uwaga przygotowujących budżety jest więc skupiona na określeniu przyrostów różnych wielkości ekonomicznych mających nastąpić np.: w ciągu przyszłego roku w stosunku do tego typu wielkości osiągniętych w ubiegłym roku. Główną wadą metody przyrostowej jest uwzględnienie w budżetach nieefektywności zaistniałych w przyszłości. Metoda ta może mieć zastosowanie tylko w niektórych przypadkach np.: do sporządzenia budżetu sprzedaży stabilnych produktów przedsiębiorstwa, do określenia wysokości pensji pracowników zarządu, administracji i obsługi. Budżetowanie „ od zera” polega na szacowaniu wielkości produkcji sprzedaży, przychodów, kosztów, wydatków, zysków itd. Przy założeniu jakby realizowane przez jednostkę procesy i programy rozpoczynały się po raz pierwszy.
Budżet „od zera” szczególnie pożyteczny jest dla wydziałów pomocniczych. Zmusza on menedżerów odpowiedzialnych za budżety do ich uzasadnienia i określania priorytetów zgodnie z ich znaczeniem, a także do brania pod uwagę rozwiązań mniej lub bardziej kosztownych. Najwyższe kierownictwo musi następnie przejrzeć i przeanalizować znacznie wydajniejszą alokację zasobów. Dzieje się tak ponieważ menedżerowie muszą uzasadnić: ile potrzebują?, dlaczego potrzebują?, czy są inne sposoby osiągnięcia takich samych wyników?, znaczenie jakie przywiązują do danej sprawy.
Przy budżetowaniu „od zera” rekonstruuje się przyszłe procesy od poziomu zerowego oraz rozważa się alternatywne sposoby ich wykonania, co może doprowadzić do zastosowania, często niekonwencjonalnych rozwiązań i metod postępowania.
(…)
… kroczące są tworzone w sposób ciągły. Kolejna klasyfikacja budżetów oparta jest na kryterium odpowiedzialności za koszty. Budżetu brutto zawierają wszystkie koszty podmiotu, zarówno koszty kontrolowane, jak i koszty niekontrolowane w danym podmiocie. Budżety netto obejmują tylko koszty, za które kierownictwo podmiotu ponosi odpowiedzialność.
W rachunkowości zarządczej rozróżniamy jeszcze budżety stałe…
… jest tworzony budżet zbiorczy dla całej jednostki.
Biorąc pod uwagę charakter kosztów podlegających budżetowaniu wyróżniamy:
budżety kosztów stałych (opracowuje się przy założeniu pełnego wykorzystania zdolności produkcyjnych mierzonego w roboczogodzinach lub innych jednostkach;
wynika to z istoty kosztów stałych - są to koszty tworzone przez posiadany potencjał produkcyjny podmiotu), budżety kosztów zmiennych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)