Rękojmia za wady

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rękojmia za wady - strona 1 Rękojmia za wady - strona 2 Rękojmia za wady - strona 3

Fragment notatki:

Rękojmia za wady Jeśli rzecz sprzedana jest niezgodna z umową np. sprzedana lodówka grzeje a nie chłodzi. Wedle ogólnych zasad sprzedawca miał wydać lodówkę i wydał. Kupujący otrzymał lodówkę. Po 1 tygodniu lodówka przestała działać bo ujawniła się wada. Umowa została wykonana, zobowiązanie wygasa. To niechłodzenie lodówki to nienależyte wykonanie. Jest szkoda u kupującego więc kupujący mógłby od sprzedawcy dochodzić odszkodowania. Sprzedawca mógłby się bronić przed taką odpowiedzialnością wykazując, że przyczyny tego go nie obciążają. On odpowiada tylko za zawinione naruszenie zobowiązania. Sprzedawcy byłoby więc dość łatwo zwolnić się od odpowiedzialności bo to nie on wykonuje rzeczy, które sprzedaje. Mógłby odpowiadać jedynie za to, że nie wykrył wady. To trudne do ustalenia bo wady mogą być niewidoczne. Kupujący do wytwórcy nie miałby roszczenia z tytułu niewykonania zobowiązania bo z wytwórcą umowy nie zawarł sytuacją kupującego byłaby bardzo niewygodna.
Doszłoby do naruszenia zasady ekwiwalentności świadczeń. Pieniądze są bez wad albo prawdziwe albo fałszywe (wtedy nie dochodzi do zapłaty) a rzecz może być wadliwa. Stąd szczególna ochrona kupującego - rękojmia za wady rzeczy . Oznacza to, że kupującemu zostaną przyznane szczególne, dodatkowe uprawnienia, środki jakie może kierować przeciwko sprzedawcy. Powstaje rękojmia z mocy samego prawa - niezależnie od woli stron (treści umowy). Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmii podlega dyspozycji stron (art.558). Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmii rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednak w umowach z udziałem konsumentów ograniczeniu lub wyłączeniu rękojmii może nastąpić wyłącznie w przypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych. Umowa sprzedaży konsumencka - z jednej strony konsument a z drugiej strony profesjonalista dokonuje sprzedaży w ramach prowadzonej działalność gospodarczą. Konsument - osoba fizyczna, która dokonuje nabycia dla potrzeb innych niż związanych z działalnością gospodarczą i zawodową. Dokonuje nabycia dla potrzeb własnych, osobistych lub rodzinnych. Wywieszki na sklepach są nieskuteczne np. sklep nie ponosi odpowiedzialności, reklamacji nie przyjmuje się.
Tych przepisów szczególnych jest bardzo niewiele. Zasadą jest, że przy sprzedaży rzeczy używanej strony mogą taką odpowiedzialność rozszerzyć, wyłączyć lub ograniczyć np. przy kupnie samochodów używanych jest zawsze w umowie wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmii (kupujący zapoznała się ze stanem technicznym pojazdu i nie zgłasza a tego tytułu roszczeń i pretensji). Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmii jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym

(…)

… wystarczy wysłanie listu poleconego przed upływem terminu. To zawiadomienie nie jest oświadczeniem woli to jest akt wiedzy.
Nie zawsze to zawiadomienie sprzedawcy o wadzie jest konieczne dla zachowania roszczeń rękojmi. Są dwa wyjątki :
nie jest to konieczne zawiadomienie sprzedawcy gdy sprzedawca wadę zataił,
nie jest konieczne także gdy sprzedawca zapewnił kupującego, że wady nie istnieją. Przy sprzedaży…
… to odstąpienie od umowy.
Skutkiem upływu tego terminu jest wygaśnięcie uprawnień z tytułu rękojmi skutkiem przedawnienia jest niemożność dochodzenia świadczenia, przymusowego wyegzekwowania świadczenia). To termin zawity. Termin 1 roku dotyczy wszystkich rzeczy oprócz budynków. Przy sprzedaży wadliwego budynku termin ten wynosi 3 lata od dnia wydania budynku kupującemu. Kupujący może wykonać uprawnienia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz