Reklama polityczna a reklama komercyjna- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1589
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reklama polityczna a reklama komercyjna- opracowanie - strona 1 Reklama polityczna a reklama komercyjna- opracowanie - strona 2 Reklama polityczna a reklama komercyjna- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Reklama polityczna, a reklama „komercyjna”.
Najkrótsza definicja reklamy mówi, że jest to informacja wzbogacona o elementy perswazji. Informacja mogąca dotyczyć zarówno nowego produktu wprowadzanego na rynek, jak też nowego ugrupowania politycznego. Już na poziomie znaczeniowym widać związek między dwoma tytułowymi rodzajami reklamy - komercyjną i polityczną. Wspólne elementy można zaobserwować także na takich polach jak: odbiorca, budowa, cel, etc.
NADAWCA i ODBIORCA REKLAMY: Naturalne jest, że niezależnie od wykształcenia, statusu społecznego, religii czy rasy każdy z nas ma jakieś potrzeby. Wszystkie one są bardzo podobne w działaniu, wszystkie powodują chęć ich zaspokajania. Właśnie tą „chęć” próbują wykorzystać reklamy handlowa i polityczna. W przypadku tej pierwszej może to być zwykła potrzeba posiadania jakiegoś przedmiotu np. nowego samochodu, wykorzystywana przez producentów czterech kółek. W przypadku tzw. reklamy politycznej, potrzebą na jakiej „żerują” partie i ruchy polityczne może być chęć uczestnictwa w życiu politycznym. Chęć uczestnictwa zarówno aktywnego (kandydowanie z ramienia danej partii) lub też biernego (głosowanie na wybrana partię). Warto także wspomnieć o grupie działań podejmowanych przez nadawców reklamy (firmy, partie). Działania te mające na celu pozyskanie przychylności opinii publicznej noszą wspólną nazwę public relations. Także tutaj widzimy podobieństwa. Działaniami public relations w reklamie handlowej zajmują się wyspecjalizowane agencje reklamowe (zwłaszcza tzw. agencje full service), w dziedzinie polityki są to sztaby wyborcze. W obu przypadkach są to zespoły skupiające kilku, kilkudziesięciu specjalistów z takich dziedzin jak: socjologia, socjotechnika, psychologia, ekonomia, stylistyka itp. Oba rodzaje zespołów pracują podobnie, używają podobnych technik, podobny też jest efekt końcowy ich pracy.
BUDOWA PRZEKAZU:
Przy porównaniu budowy obu rodzajów reklam można zauważyć duże podobieństwo wynikające z tego, że specjalistów od marketingu i reklamy handlowej często zatrudnia się do przeprowadzania kampanii wyborczych. Wynika to głównie z faktu, że cele i budowa kampanii wyborczej i reklamowej są do siebie bardzo podobne. Obie usiłują trafić w przekonania odbiorcy i wykorzystać je dla swoich celów, obie zawierają treści oparte na obietnicach, (czasem na drobnych przekłamaniach rzeczywistości), obie powołują się na jak najbardziej znane autorytety. Często oba przekazy są budowane tak, że obok podstawowej warstwy informacyjnej, która dociera do świadomości odbiorcy, obecna jest i inna warstwa zwana podświadomą. Warstwę tą tworzą elementy ukryte przed racjonalnym poznaniem, a mające na celu stworzenie przyjemniej atmosfery, dodatkowo wzmacniającej efekt reklamowy.

(…)

…. w reklamie cukierków Werthers Original, gdzie widzimy przechodzenie przywiązania do produktu z pokolenia na pokolenie. W podobny sposób reklamują się także partie polityczne, umieszczając na swoich plakatach równocześnie wizerunki osób starszych i młodych - sugerując w ten sposób przywiązanie całych rodzin do konkretnej opcji politycznej.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o niebezpieczeństwach jakie niesie…
… przecież porównywać ze sobą takich wielkości jak powierzenie politykowi władzy i wybranie nowego rodzaju margaryny ze sklepowej półki. Inna jest skala ważności tych wyborów i inne są ich skutki. Jednak mimo tych różnic wielkości takie jak: odbiorca reklamy, metody wykorzystywane do jego pozyskania, kanał jakich się do tego używa i zamierzony cel tego działania, czynią reklamę handlową i reklamę polityczną podobnymi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz