W pracy poruszane są takie zagadnienia, jak: definicja kampanii wyborczej, marketing polityczny, hasło wyborcze, reklama polityczna,.
Zasady budowy
strategii wyborczej
Swą pracę pragnę rozpocząć od podania definicji kampanii wyborczej:
Kampania wyborcza- w najszerszym tego słowa znaczeniu jest to wyodrębnioną fazą procesu wyborczego obejmującą okres od zgłoszenia decyzji o przeprowadzeniu wyborów do ściśle określonego momentu poprzedzającego głosowanie. Kampania wyborcza to mechanizm , który wykorzystują partie lub indywidualni kandydaci w dążeniu do maksymalizacji zysków wyborczych . Cel ten może zostać osiągnięty poprzez zastosowanie kombinowanej strategii opartej na wykorzystaniu działań o charakterze organizacyjnym, finansowym i promocyjnym. Ze względu na podejmowane działania wyróżniamy kampanię pozytywną ( działania zwiększające szanse kandydata) i negatywną ( zmniejszającą szanse kontrkandydatów). Kampania wyborcza jest procesem bezpośredniego i pośredniego komunikowania się z wyborcami poprzez wysyłanie informacji od kandydata w stronę rynku wyborczego, przy wykorzystaniu wielu technik i manewrów , mających na celu zdominowanie tego rynku. Im lepszy jest proces komunikowania się z wyborcami, tym większy sukces może odnieść kandydat. Musi on realizować kampanię w trzech aspektach: Promocyjnym- sprzedać się w najlepszy sposób
Organizacyjnym- stworzyć strukturę , która w efektywny i umiejętny sposób zdobędzie rynek wyborczy
finansowym - wykorzystać na szeroką skalę środki finansowe
Najistotniejszym elementem kampanii wyborczej jest marketing polityczny. Jego istota jest przekonanie obywateli do swojej koncepcji politycznej. Mamy do czynienia z różnorodną ofertą .Wyborcy, podobnie jak klienci, oczekują podpowiedzi ,która z nich jest najlepsza i dlaczego .Marketing polityczny może być rozumiany jako zespół teorii, metod, technik i praktyk społecznych , mających na celu przekonanie obywateli , by udzielili poparcia politykowi, partii lub projektowi politycznemu. Jest jedną z form komunikacji politycznej. Stosowanie marketingu politycznego zaczyna się więc od zmiany sposobu myślenia o osobie polityka i zdobywaniu przez niego poparcia dla swoich działań. Polityk i partie traktowani są w myśl marketingu politycznego , jak produkty, które trzeba sprzedać. Przeprowadzone są kampanie reklamowe, podobne do tych obmyślanych dla samochodów, czy proszków do prania. Prowadzą je profesjonalne agencje reklamowe, w przygotowaniu materiałów biorą udział profesjonalne studia graficzne i zespoły autorów. Z równą starannością , jak dla produktów handlowych , opracowywane są znaki graficzne partii, hasła wyborcze, treść i forma plakatów i ulotek. Politycy starają się zniwelować skutek działań ich konkurentów , poddając je krytyce.Taka negatywna kampania stosowana jest na znacznie większą skalę , niż w marketingu towarów czy usług. Marketing polityczny często odwołuje się do emocji odbiorców .
(…)
… zł, a nieoficjalnie 20 mln. Dla porównania wypromowanie nowej marki margaryny kosztuje dziś koło 5 mln, Aleksander Kwaśniewski wydał na kampanię 3 mln zł, a Lech Wałęsa połowę mniej.
Wykreowanie lidera jest kosztowne, chociaż nie tak bardzo jak margaryny.
2
…
….
Techniki marketingu politycznego stosowane są do prowadzenia reklamy, budowania wizerunku, działań wobec opinii publicznej , Public Relations, marketingu bezpośredniego, a także organizowania akcji masowych. Prowadzenie reklamy obejmuje takie narzędzia jak ulotki, plakaty, billboardy, reklama jest planowana , przygotowywana , po czym publikowana w środkach przekazu, a jej wpływ na odbiorców jest analizowany przez badania opinii publicznej, a jej wpływ na odbiorców analizowany poprzez badania opinii publicznej, narzędzia te służą działaniom skierowanym do społeczeństwa. Budowanie wizerunku dotyczyć może całej partii, pojedynczego polityka .
Public Relations obejmują takie narzędzia jak: konferencja prasowa, sprostowanie. Praktyki marketingu politycznego to m.in. korzystanie z doradców, wynajmowanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)