To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
RADA MINISTRÓW Pojęcie administracji i rządu. Terminu rząd używa się w kilku znaczeniach:
w znaczeniu wąskim - termin rząd traktuje się jako inne określenie RM - w tym samym znaczeniu używa się terminu gabinet, rząd jako cały system organizacyjny podporządkowany RM, a więc te wszystkie organy i obsługujące je aparaty urzędnicze, które zaliczyć można do administracji rządowej . Poza RM i jej kierownictwem są to: ministrowie (i podległe im ministerstwa), kierownicy urzędów centralnych oraz terenowa administracja rządowa zorganizowana wokół urzędu wojewody bądź bezpośrednio podporządkowana określonym organom szczebla centralnego. Poza tym systemem organizacyjnym pozostaje administracja samorządowa , to znaczy te organy terenowe, które podporządkowane są samorządowi lokalnemu,
pojęcie rząd odnosi się też do określenia całego sytemu sprawowania władzy w państwie; w tym znaczeniu termin ten obejmuje całokształt organów państwowych, a czasem również pewne elementy politycznej organizacji społeczeństwa.
Charakter prawny Rady Ministrów. Podstawowe unormowania prawne dot. RM i administracji rządowej zawiera sama Konstytucja (zwłaszcza jej VI Rozdział ). Regulacja ustawowa obejmuje w szczególności: ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (uRM) , ustawę z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (weszła w życie 1 kwietnia 1999 r.), ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie ,
wewnętrzne funkcjonowanie RM określa jej uchwała nr 49 z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy RM. RM jest jednym z dwu podstawowych organów władzy wykonawczej, istnieje obok Prezydenta jako równorzędny organ konstytucyjny. RM i jej poszczególni członkowie ponoszą odpowiedzialność wobec Sejmu, a także indywidualną odpowiedzialność konstytucyjną przed TS. RM jest organem kolegialnym, ale większość jej członków to zarazem odrębne, jednoosobowe organy konstytucyjne o własnym zakresie kompetencji. Rola premiera w procesie powoływania rządu. Premier proponuje skład Rady Ministrów (jest to wyłącznie jego prawo), a także w ciągu 14 dni od dnia powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej, przedstawia Sejmowi program działania Rady Ministrów z wnioskiem o udzielenie jej wotum zaufania. Program podlega zatwierdzeniu przez Sejm większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Odrzucenie wniosku rodzi obowiązek premiera do złożenia dymisji Rady Ministrów, a Prezydent ma obowiązek tą dymisję przyjąć.
Rola prezydenta w procesie powoływania rządu.
(…)
…, Minister Kultury i Sztuki, Minister Pracy i Polityki Socjalnej, Minister Sprawiedliwości, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, Prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Dziedziną jego działania były:
1) sprawy projektów aktów normatywnych i projektów programów oraz analiz i sprawozdań dotyczących zagadnień społeczno-politycznych, w tym szczególnie…
… się z tradycyjnym rozróżnieniem na ministrów resortowych i ministrów bez teki (przyznanie im zadań musi być dokonane w formie rozporządzenia). Obecnie jest 15 ministrów resortowych oraz jeden minister - członek RM (bez teki),
wiceprezesi - mogą się znaleźć w składzie rządu, na ogół pełnią jednocześnie stanowisko ministra,
przewodniczący komitetów określonych w ustawach.
Kompetencje RM.
Podstawowe zadania RM…
… wotum nieufności dokonano jednocześnie wyboru nowego premiera (tzw. konstruktywne wotum nieufności) - więcej - pytanie nr 139. Zmiany w składzie RM.
Skład RM ma charakter zamknięty i nie ma możliwości powołania do jej składu osoby, która nie zajmuje jednego z 4 stanowisk wymienionych w art. 147 Konstytucji.
Premier może (przy stosownym współdziałaniu prezydenta) odwoływać z rządu ministrów, z którymi…
… rachunków państwowych i sprawozdania z wykonania budżetu,
zapewnienie wykonywania ustaw, co m.in. znajduje wyraz w jej kompetencji w zakresie wydawania aktów wykonawczych - rozporządzeń,
zapewnienie wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa oraz porządku publicznego - m.in. coroczne określanie liczby obywateli powoływanych do czynnej służby wojskowej, wyrażanie zgody na pobyt lub przemieszczanie…
… telekomunikacyjnego państwa,
2) inne sprawy zlecone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
Komitet Spraw Obronnych RM.
Komitet ten został utworzony na podstawie rozporządzenia RM z dnia 11 lutego 1997. Obecnie Komitet ten już nie istnieje. W jego skład wchodzili: Minister Gospodarki, Minister Obrony Narodowej, Minister Skarbu Państwa, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Komitetu Badań Naukowych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)