Wykład - Rada Ministrów i administracja rządowa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Rada Ministrów i administracja rządowa - strona 1 Wykład - Rada Ministrów i administracja rządowa - strona 2 Wykład - Rada Ministrów i administracja rządowa - strona 3

Fragment notatki:

„Rada Ministrów i administracja rządowa”:
Art. 146 - funkcje RM: prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną państwa, kieruje i koordynuje pracami administracji rządowej (centralnej i terenowej - urzędami wojewódzkimi, zapewnia wykonanie ustaw, wydaje rozporządzenia, chroni interesy Skarbu Państwa, uchwala projekt budżetu i kieruje jego wykonaniem, zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne państwa, sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków zagranicznych i obronności kraju, zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne, decyduje corocznie o liczbie obywateli powołanych do czynnej służby wojskowej, itp., w sumie robi wszystko to, co nie jest zastrzeżone dla innych organów i samorządu, w razie sporów kompetencyjnych ma pierwszeństwo, wreszcie określa organizację i tryb swojej pracy (ustawa o RM, ustawa o działach i regulamin prac RM)
Art. 147 - skład RM: premier i ministrowie, fakultatywnie mogą też być powoływani wicepremierzy (którzy, jak nie kierują ministerstwem, jedynie zastępują premiera w razie potrzeby, więc jest to funkcja tylko prestiżowo - polityczna) i szefowie komitetów określonych w ustawie (KIE i kiedyś KBN), premier i wicepremierzy mogą też być ministrami, a w rządzie nie są: sekretarze i podsekretarze stanu, pracownicy Kancelarii Premiera (choć szef jest - ale jako minister powołany przez premiera, a nie z urzędu), szefowie urzędów centralnych (np. minister Jacek Dębski), rzecznik, itp.
Ustawa o Komitecie Integracji Europejskiej:
Co robi Komitet - jest naczelnym organem administracji rządowej ds. planowania i koordynowania działań dostosowawczych do standardów europejskich i otrzymywania pomocy zagranicznej, współpracuje w tym zakresie z KE i samorządami, ocenia przebieg procesów dostosowawczych, przedstawia RM założenia programów, projekty aktów prawnych i rozstrzygnięć w zakresie rozdysponowania środków z pomocy zagranicznej, opinie co do zgodności projektów aktów prawnych z prawem UE i sprawozdania z wykonania tych projektów i programów (art. 1-3), wydaje swój dziennik urzędowy (art. 10)
Skład - przewodniczący (członek RM), sekretarz (powoływany przez premiera na wniosek przewodniczącego - z tym, że teraz przewodniczącym jest sam premier) i członkowie: ministrowie finansów, gospodarki, pracy, rolnictwa, Skarbu Państwa, środowiska, sprawiedliwości, spraw wewnętrznych, spraw zagranicznych i zdrowia oraz 3 osoby powoływane przez premiera (art. 4)
Posiedzenia - co najmniej w połowie składu osobowego, uchwały podejmowane są przez konsensus, a jak się go nie da osiągnąć, przez głosowanie, przy równej liczbie głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia, wykonanie uchwały może być wstrzymane przez premiera na wniosek przewodniczącego lub członka Komitetu i przekazane do rozpatrzenia RM (art. 5)


(…)

… w sprawach unijnych oraz sam je podejmuje w sytuacjach niezastrzeżonych dla innych organów, a także wyraża opinię lub udziela rekomendację względem projektów dokumentów rządowych przedstawionych RM do rozpatrzenia (§ 4)
Rada Legislacyjna - wydaje opinie w sprawie zasad techniki prawodawczej oraz rejestrowania i ogłaszania aktów prawnych wydanych przez organy administracji rządowej, członkowie powoływani przez premiera, który określa tryb jej działania (art.14)
Rządowe Centrum Legislacji - koordynuje działalność legislacyjną RM, premiera i administracji rządowej, zapewnia obsługę prawną RM (czyli pisze dla rządu ustawy - patrz afera Rywina i redaguje MP) (art. 14a-14c)
Rządowe Centrum Studiów Strategicznych - przygotowuje dla rządu prognozy gospodarcze, społeczne, rozwoju przestrzennego, spraw zagranicznych…
…, ale musi jeszcze potwierdzić swoje poparcie w parlamencie, w tym celu w ciągu kolejnych 14 dni premier ma wygłosić w Sejmie expose i złożyć wniosek o wotum zaufania, wymagana jest większość bezwzględna w obecności co najmniej połowy posłów, jeśli jej nie ma, rząd podaje się do dymisji, sprawując obowiązki do czasu powołania nowego (art. 154.1-154.2)
Drugi krok - premiera i proponowanych przez niego członków RM wybiera…
… desygnowania), a Sejm w ciągu kolejnych 14 dni udziela mu wotum zaufania większością zwykłą w obecności co najmniej połowy posłów (czyli wystarczy, by było więcej za niż przeciw, a wstrzymać się może nawet większość), jeśli nie ma większości, to prezydent skraca kadencję i zarządza nowe wybory (a rządzi powołany przez niego rząd)
Art. 156 - odpowiedzialność konstytucyjna - przed TS, za naruszenie konstytucji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz