To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PUNKTOWA OCENA POZYCJI ORGANIZACJI
Ułożenie listy kluczowych czynników sukcesu
Określenie wag poszczególnych rozpatrywanych czynników sukcesu
Zbadanie, czy w analizowanej organizacji każdy z kluczowych czynników sukcesu jest słabą, czy mocną stroną i wyrażenie tej oceny w sposób liczbowy
Porównanie sumy ważonych ocen dla badanej firmy z oceną maksymalną i/lub ocenami innych organizacji z grupy strategicznej lub sektora
5. ANALIZA PROFILI KONKURENCYJNYCH
Porównywanie mocnych i słabych stron organizacji z wybranymi konkurentami z sektora lub grupy strategicznej za pomocą graficznej prezentacji mocnych i słabych stron tej organizacji
Odkładamy kluczowe czynniki sukcesu i oceny im przypisane i porównujemy z wybranymi podmiotami w formie graficznych linii łączących przypisane oceny do poszczególnych KCS. Daje to nam mapę linii i pozwala określić naszą pozycję na tle wybranych podmiotów.
6. METODA BENCHMARKINGU, Benchmarking - jest systematyczną metodą mierzenia oraz porównywania sposobów działania firmy w stosunku do liderów. Jest to tzw. uczenie się od najlepszych. Wynikiem benchmarkingu jest twórcza adaptacja najlepszych wzorów innych firm, owocująca większą efektywnością działania. Jako pierwsza benchmarking zastosowała firma Xerox.
Benchmarking może być stosowany w zakresie:
Organizacji funkcjonowania firmy (np. systemy motywacyjne, finanse)
Procesów produkcyjnych
Sposobów projektowania oraz wdrożeń nowych rozwiązań
Produktu (atrybutów i rozwiązań projektowych) RODZAJE BENCHMARKINGU
Wewnętrzny - nastawiony na porównywanie oddziałów i przedsiębiorstw wewnątrz firmy zdywersyfikowanej, punktem odniesienia do porównania jest najlepszy pod jakimś względem oddział przedsiębiorstwa. Stosowany w dużych, wielozakładowych przedsiębiorstwach.
Zewnętrzny, Zorientowany na konkurencję, branżowy, (kontrowersyjny) - nastawiony na porównywanie się z liderem z tego samego sektora, wyróżniającym się pod względem wybranej umiejętności lub zasobów; obiektem porównywania są charakterystyczne dla sektora czynniki sukcesu: cena, jakość, marketing, sieć dystrybucji. Analizowanie w jaki sposób konkurent doszedł do wysokiego poziomu doskonałości pozwala skopiować dobre wzory na użytek organizacji. Ten rodzaj jest twórczą adaptacją a nie jak często się określa nasladownictwem.
Funkcjonalny - polega na analizowaniu, w jaki sposób pewne funkcje w organizacji rozwinęły organizacje o dużym doświadczeniu i mistrzostwie funkcjonalnym, pochodzące niekoniecznie z tego samego sektora, przedsiębiorstwo z sektora kosmetycznego może poszukiwać mistrzów marketingu czy innowacji produktowych również w innych dziedzinach przemysłu.
(…)
… ewolucję technologii w czasie i tak wyróżniamy w poszczególnych etapach życia technologii:
Narodziny - badać (technologie embrionalne);
Rozwój - inwestować selektywnie (technologie eksperymentalne);
Dojrzałość - rozwijać i systematycznie kontrolować ( technologie kluczowe);
Schyłek - selektywnie rezygnować (technologie bazowe).
10. METODA ŁAŃCUCH WARTOŚCI PORTER'A ( polowa lat 80-tych)
System działań firmy wg. Portera. Nawiązuje do koncepcji ścieżki ekonomicznej, pozwalającej śledzić produkt od źródeł surowcowych przez wszystkie ogniwa gospodarcze, aż do ostatecznego użytkownika, oraz do organizacyjnej koncepcji analizy wartości. Działania uzupełniające wspomagają działalność podstawową. Działania te tworzą wartość produktu, a tym samym wartość dodaną = marżę. Istota analizy jest analiza kosztów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)