METODA BENCHMARKINGU Benchmarking - jest systematyczną metodą mierzenia oraz porównywania sposobów działania firmy w stosunku do liderów . Wynikiem benchmarkingu jest twórcza adaptacja najlepszych wzorów innych firm , owocująca większą efektywnością działania.
Jako pierwsza benchmarking zastosowała firma Xerox.
Benchmarking może być stosowany w zakresie: Organizacji funkcjonowania firmy (np. systemy motywacyjne, finanse)
Procesów produkcyjnych
Sposobów projektowania oraz wdrożeń nowych rozwiązań
Produktu (atrybutów i rozwiązań projektowych)
RODZAJE BENCHMARKINGU Wewnętrzny - nastawiony na porównywanie oddziałów i przedsiębiorstw wewnątrz firmy zdywersyfikowanej , punktem odniesienia do porównania jest najlepszy pod jakimś względem oddział przedsiębiorstwa.
Zorientowany na konkurencję - nastawiony na porównywanie się z liderem z tego samego sektora, wyróżniającym się pod względem wybranej umiejętności lub zasobów; obiektem porównywania są charakterystyczne dla sektora czynniki sukcesu - cena, jakość, marketing, sieć dystrybucji. Analizowanie w jaki sposób konkurent doszedł do wysokiego poziomu doskonałości pozwala skopiować dobre wzory na użytek organizacji.
Funkcjonalny - polega na analizowaniu w jaki sposób pewne funkcje w organizacji rozwinęły organizacje o dużym doświadczeniu i mistrzostwie funkcjonalnym, pochodzące niekoniecznie z tego samego sektora, przedsiębiorstwo z sektora kosmetycznego może poszukiwać mistrzów marketingu czy innowacji produktowych również w innych dziedzinach przemysłu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)