Psychologia ogólna - nagrody i kary - omówienie (sem.I)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 756
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia ogólna -  nagrody i kary - omówienie  (sem.I) - strona 1 Psychologia ogólna -  nagrody i kary - omówienie  (sem.I) - strona 2 Psychologia ogólna -  nagrody i kary - omówienie  (sem.I) - strona 3

Fragment notatki:

,Psychologia ogólna, wzmocnienia- nagrody i kary WZMOCNIENIA A NAGRODY I KARY Nagrody są bodźcami podnoszącymi częstość występowania zachowań i zwykle są to zdarzenia przyjemne. Skinner wolał posługiwać się pojęciem wzmocnienia niż nagrody, ponieważ ten pierwszy termin nie oznacza usiłowań badacza, by dotrzeć do" wnętrza głowy" badanego- czy to człowieka, czy to zwierzęcia by odgadnąć, co też może okazać się dla niego przyjemne lub nieprzyjemne. Lista wzmocnień jest konstruowana w wyniku obserwacji, jakiego rodzaju bodźce podnoszą częstość zachowań przejawianych przez badany organizm. Niektórzy psychologowie uważają jednak, że terminy "nagroda" i "wzmocnienie pozytywne" znaczą dokładnie to samo. Kary są nieprzyjemnymi zdarzeniami obniżającymi częstość pojawiania się zachowań, które je poprzedzają. Kary mogą szybko doprowadzić do zahamowania niepożądanego zachowania i są usprawiedliwione w krytycznych sytuacjach, wymagających szybkiej interwencji, gdy np dziecko wybiega na ruchliwą jezdnię. Choć kary niewątpliwie bywają skuteczne, wielu teoretyków uczenia się twierdzi, że rodzice rzadko osiągają zamierzone przez siebie cele poprzez stosowanie kar. Bywa tak gdy rodzice krając dziecko nie wskazują mu alternatywnego pożądanego zachowania bądź gdy dziecko wyuczy się że co karane przez jego rodziców czy nauczyciela jest dopuszczane przez innych. Karanie może prowadzić do wycofania się dziecka z sytuacji. Karanie może byc przez dziecko naśladowane jako sposób radzenia sobie z własnym stresem. Jeżeli nawet nie wykonuje zaobserwowanych zachowań od razu, może je ujawniać później, nawet jako osoba dorosła, gdy warunki będą podobne do tych, w których miało okazję obserwować postępowanie jakiegoś modela. Lepiej skupic się na nagradzaniu dziecka za zachowanie pożądane niż na karaniu zachowań niepożądanych. BODŹCE RÓŻNICUJĄCE Bodźce różnicujące dostarczają informacji o tym, kiedy zachowanie sprawcze zostanie wzmocnione nagrodą a kiedy nie. Niewzmacniane zachowania sprawcze ulegają wygaszeniu. Bodźce różnicujące wpływają na wiele sposobów na nasze własne zachowania. Np. Czy warto dalej spotykać się z chłopakiem pijącym jedno piwo za drugim lub dmuchającym ci dymem prosto w nos? Istotnym składnikiem umiejętności społecznych jest trafna interpretacja znaczenia społecznych bodźców różnicujących. SCHEMAT PODAWANIA WZMOCNIEŃ W warunkowaniu sprawczym pewne reakcje mogą być wzmacniane w sposób regularny. Zapewne zawsze robi się cieplej po ubraniu grubego swetra, a pragnienie zawsze się zmniejsza po wypiciu szklanki wody. Jednak przyglądając się osobom grywającym w totolotka czy wiele innych gier hazardowych, szybko da się dostrzec, że zachowania sprawcze mogą się utrzymywać także dzięki wzmocnieniom

(…)

… treningowych, skurcze mięśni u dziecka zaczęły zanikać po ekspozycji dźwięku, co w końcu doprowadziło do zaniku samych wymiotów. Wykonane po roku badanie kontrolne potwierdziło trwałość zaniku wymiotowania, a niemowlę znacznie przybrało na wadze. Terapeuci wykorzystali warunkowanie klasyczne. Systematycznie kojarzyli bodziec warunkowy w postaci dźwięku z bodźcem bezwarunkowym w postaci bólu. Dzięki temu…
… regulowanymi przez autonomiczny układ nerwowy. Dzieje się tak wtedy, gdy dowolne kontrolowanie tych funkcji umożliwia uzyskanie jakichś nagród. Trening ten jest ważną innowacją w leczeniu pewnych problemów zdrowotnych. Dzięki niemu można uzyskać kontrolę nad takimi funkcjami autonomicznymi, jak ilość krwi napływającej do palca, a także polepszyć kontrolę nad funkcjami dowolnymi, jak skurcze mięśni. W trakcie…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz