To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
BEHAWIORYZM 1.Założenia behawioryzmu: -człowiek jest układem zewnątrzsterownym, jego zachowanie jest całkowicie kontrolowane przez środowisko zewnętrzne, -dzięki odpowiednim sposobom manipulacji środowiskiem można modyfikować reakcje ludzkie, -system kar i nagród decyduje o tym czego człowiek unika i do czego dąży -procesy psychiczne nie odgrywają żadnej roli w nawigowaniu ludzkim zachowaniem, w żaden sposób nie wpływają na człowieka. 2.Przedstawiciele behawioryzmu: Watson(ojciec behawioryzmu), Pawłow, Hull, Skinner, Tolman, Thorndeik. 3. Warunkowanie klasyczne to uczenie się znaczenia jakiegoś pierwotnie obojętnego bodźca dzięki temu, że systematycznie poprzedza on jakiś bodziec, który znaczenie już ma. I etap Pożywienie Ślinienie się (bodziec bezwarunkowy) (reakcja) II etap Dzwonek + Pożywienie Ślinienie się (bodziec obojętny) (bodziec bezwarunkowy) (reakcja) III etap Dzwonek Ślinienie się (bodziec bezwarunkowy) (reakcja) Warunkowanie instrumentalne Uczenie się znaczenia jakiejś pierwotnie obojętnej reakcji dzięki temu, ze po niej pojawia się jakiś pożądany stan rzeczy (wzmocnienie pozytywne, nagroda), albo unikamy czegoś niepożądanego(wzmocnienie negatywne, kara). 4.Generalizacje bodźca Jest to zjawisko polegające na tym, że reagujemy na wszystkie bodźce podobne do bodźca warunkowego. Np. Jeżeli dziecko doznaje przemocy w rodzinie ze strony ojca to jego reakcja na ojca może zostać przeniesiona na wszystkich mężczyzn. 5. Konsekwencje stosowania kar: -kara nie eliminuje zachowań niepożądanych, jedynie tłumi je i wycofuje na pewien czas, -kara generalizuje proces hamowania i uogólnia go, -unikanie źródła karania -kara zawsze wywołuje emocje negatywne często zaburzenia emocjonalne, które zwrotnie zwiększają ilość zachowań niepożądanych, -wielkość kary jest zwykle nie adekwatna do zachowania, natomiast jest adekwatna do stanu emocjonalnego osoby karzącej, -kara modeluje podobne zachowania -kara może okazać się nagrodą, -skutki kary najczęściej są krótkotrwałe, -kara dostarcza informacji jak nie powinno się postępować, ale nie pokazuje jak powinno się postępować, 6. Procedury nagradzania: - procedura stałych odstępów czasowych - zachowanie jest regularnie nagradzane po upływie określonego czasu. Procedura ta wywołuje jednak ujemne skutki. Skoro nie ma wyraźnej zależności pomiędzy osiągnięciami a wielkością wzmocnienia materialnego i moralnego ludzie często działają na zwolnionych obrotach, często pracują nierytmicznie; zwalniają tempo pracy po otrzymaniu wypłaty (nagrody) a jednocześnie zwiększają wysiłek tuz przed jej otrzymaniem. Np. pracownik otrzymuje wypłatę co miesiąc. -procedura stałych proporcji - człowiek otrzymuje wzmocnienia po wykonaniu określonej pracy. W tej sytuacji człowiek otrzymuje wzmocnienie regularnie po każdej n-tej reakcji. Procedura ta pobudza aktywność i zwiększa tempo działania. Jego skuteczność w dużym stopniu zależy od tego czy umiemy prawidłowo określić, po ilu reakcjach człowieka należy podać wzmocnienie.
(…)
…, po których następuje wzmocnienie (w grze losowej przeciętnie co 10 los wygrywa jednak gracz może wygrać już za pierwszym razem albo dopiero za 100). Rozkład o zmiennych proporcjach jest najbardziej efektywny, gdyż ludzie pracują na wytężonych obrotach i żyją jakby „w nadziei” że wcześniej czy później zostaną nagrodzeni. Np. naukowiec pracujący nad projektem liczy na to, że pewnego dnia spotka go za to uznanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)