Fragment notatki:
Wiadomości zawarte w referacie pozwolą na uzyskanie odpowiedzi na pytania: czym jest behawioryzm? jakie są typy uczenia się? Czym jest sterowanie pozytywne, a czym negatywne? Dodatkowo notatka zawiera podsumowanie, a także bibliografię.
Semestr I
BEHAWIORYZM
Behawioryzm (ang. behavior lub behaviour - zachowanie) - kierunek psychologiczny, który rozwinął się w XX wieku, przede wszystkim w USA. Jest to kierunek w psychologii zajmujący się naukowym badaniem obiektywnie dostrzegalnych zachowań człowieka i zwierzęcia bez możliwości obserwacji zjawisk psychicznych (np. świadomości).
Założenia behawioryzmu są bardzo proste:
jakkolwiek kierunek ten nie neguje występowania zjawisk psychicznych, twierdzi, że są one swoistymi, ubocznymi artefaktami działania mózgu, których nie da się skutecznie badać metodami naukowymi, gdyż są one niedostępne obserwacji,dlatego, jeśli psychologia ma być rzetelną nauką, musi się ograniczyć do mierzalnych, jasno zdefiniowanych eksperymentów, w których ludzi poddaje się działaniu określonych bodźców i obserwuje się ich określone reakcje na te bodźce.
Behawioryzm powstał jako odpowiedź na psychologię introspektywną, która zajmowała się badaniem oraz opisywaniem przeżyć człowieka. Natomiast przedstawiciele behawioryzmu skierowali zainteresowania na ludzkie zachowanie, które rozumieli jako system reakcji będących odpowiedzią na oddziaływanie środowiska, dzięki którym dany osobnik mógł funkcjonować w otaczającym go świecie. Prekursorem owej koncepcji był John Watson; wyróżnił on dwa podstawowe założenia behawioryzmu:
badacz zajmować się powinien nie świadomością, a ludzkim zachowaniem
problemy badawcze powinny być definiowane nie za pomocą metod introspekcyjnych, a w kategorii dających się zaobserwować zachowań.
Badacz (jak również nauczyciel czy wychowawca) przestał być odkrywcą ludzkiej duszy, lecz jest on bardziej aktywny poprzez posiadania bezpośredniego wpływu na reakcje swojego ucznia, które musi on przewidywać oraz kontrolować. Świadomość ludzka, będąca zamkniętym światem, do którego z zewnątrz nie można mieć dostępu - przestała stanowić już przedmiot badań.
John B. Watson wyciągnął wkrótce wniosek, że całokształt skomplikowanego zachowania człowieka jest kombinacją wielu prostych odruchów warunkowych (inaczej nabytych). Zasugerował nawet, że wszystkie przykłady ludzkiego zachowania są nabyte. "Dajcie mi tuzin zdrowych dzieciaków (...) i określony przeze mnie świat, w którym będę je wychowywał" - głosił - "a gwarantuję, że po przypadkowym wybraniu któregoś z nich wykształcę go na takiego specjalistę, jakiego będę chciał - lekarza, prawnika, artystę, nawet żebraka i złodzieja, niezależnie od jego talentu, tendencji, zdolności i rasy jego przodków".
Myśl Watsona kontynuowana była przez rosyjskiego fizjologa I. P. Pawłowa, oraz E.L.Thorndike'a.
Behawioryzm jest próbą zastosowania ścisłych, znanych z nauk przyrodniczych metod badawczych do badania ludzkiej psychiki. Behawioryzm doprowadził do ulepszenia metodologii nauk psychologicznych, kładąc nacisk na statystyczne zależności między obiektywnie mierzalnymi bodźcami i reakcjami. W swej złagodzonej postaci w dużym stopniu współtworzył współczesną teorię uczenia się, psychologię poznawczą oraz psychologię społeczną.
(…)
… działają wg stosunkowo prostych zasad opierających na stałych, odruchowych lub wyuczonych reakcjach na bodźce. Według tego skrajnego poglądu, większość zdrowych osobników ludzkich, niezależnie od ich "zawartości mózgu" będzie w tych samych warunkach reagować podobnie na podobne zestawy bodźców. W ramach behawioryzmu rozwinęły się dwa podstawowe paradygmaty: warunkowanie klasyczne (inaczej warunkowanie reaktywne lub warunkowanie pawłowowskie) i warunkowanie instrumentalne nazywane także zamiennie warunkowaniem sprawczym.
Typy uczenia sie
Warunkowanie klasyczne (Pawłow i Watson)
Warunkowanie sprawcze (Skinner i inni)
Poznawczo-behawioralny sposób uczenia się (Bandura)
Uczenie się przez obserwacje i naśladownictwo.
Warunkowanie klasyczne polega na wywoływaniu zachowania wrodzonego bodźcem wyuczonym…
…) to takie zachowanie zaniknie.
Tradycyjne warunkowanie instrumentalne skupia się wyłącznie na widocznych zachowaniach, które opisuje się jako bodziec i reakcja. Pomija wszelkie inne czynniki, które uczestniczą w występowaniu danego zachowania (np.. stany motywacyjne, wyobrażenia, rodzaj psychiki). 3. Poznawczo-behawioralny sposób uczenia zakłada obecność czynników pośredniczących miedzy bodźcem a reakcja, co czyni…
…, które są ważne dla człowieka, które sterują jego działaniem nazywamy wzmocnieniem Wzmocnienia są różnorodne, szczególne znaczenie ma jednak wyróżnienie wzmocnień pozytywnych i negatywnych. Do pierwszych z nich należą te konsekwencje zachowania, które są pożądane i korzystne, mogą być nim: pokarm, wynagrodzenie, uznanie społeczne. Z kolei wzmocnienie negatywne to bodźce awersyjne tj. zagrożenie, porażka, przymus…
…, lecz na tym, że badanie ich jest potrzebne analizie funkcjonalnej. Trzeba analizować siły działające na ten system z zewnątrz”. I tak na przykład u wielu ludzi dzikie zwierzęta np. węże wywołują reakcje lękowe dlatego uciekają przed nimi. Reakcji ucieczki może towarzyszyć stan lękowy czy uczucie lęku ale zgodnie z poglądami behawiorystów to bodziec zewnętrzny wywołuje ucieczkę, którym w tym przypadku jest widok…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)