To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
BEHAWIORYZM Język psychologiczny musi być ściśle naukowy.
Psychologia ma być konkretną dziedzina nauki.
Człowiek ma być tylko opisywany w kategoriach tego, co można zmierzyć porównać.
To, co da się porównać, to zachowanie człowieka, bodźce, reakcje itp.
To, jacy jesteśmy zależy od genetyki i od środowiska.
Środowisko - zestaw, zbiór bodźców.
Człowiek jest kopią swojego środowiska.
Behawioryści twierdzili, że można zaprogramować człowieka.
PRAWO EFEKTÓW: jeśli zachowanie kończy się wzmocnieniem pozytywnym, to będzie ono powtarzane. DWA RODZAJE WZMOCNIEŃ: nagroda i kara
WARUNKOWANIE KLASYCZNE (PAWLOWSKIE): Na bodziec dotąd obojętny, który występuje w styczności z bodźcem warunkowym, występuje reakcja
WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE:
Nauczenie się reakcji na bodźce, co mamy robić by odnieść korzyści lub by czegoś uniknąć.
KONCEPCJA POZNAWCZA Powstaje w opozycji do poprzednich teorii.
Przeciwstawia się wizji człowieka uzależnionego od popędów.
Człowiek jest samodzielnym badaczem
Nie jest uzależniony od potrzeb, środowiska.
Jest jak badacz, zbiera informacje o sobie i wyciąga wnioski.
Człowiek funkcjonuj głównie po wpływem informacji.
Informacje wpływają na nasze działanie i poglądy.
TEORIA KONSTRUKTÓW POZNAWCZYCH FFELIEGO:
Każdy człowiek zbierając informacje o świecie tworzy własny konstrukt (pogląd, opinie).
TEORIA DYSONANSU POZNAWCZEGO FESTINGERA:
Informacje sprzeczne w człowieku powodują poznawczy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)