Teorie uczenia się i teorie poznawcze

Nasza ocena:

5
Pobrań: 462
Wyświetleń: 2394
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie uczenia się i teorie poznawcze - strona 1 Teorie uczenia się i teorie poznawcze - strona 2 Teorie uczenia się i teorie poznawcze - strona 3

Fragment notatki:

Blok VIII. Teorie uczenia się i teorie poznawcze Mechanizmy uczenia kształtujące osobowość (w interpretacji np. B. Skinnera czy innych). Prek ursor - behawioryzm Johna Watsona, który stworzył fundament teorii. Osobowość wg behawioryzmu została zanegowana, gdyż uważał, że wszystko można tłumaczyć układem reakcji i bodźców oraz jego niepowtarzalnością, która wskazuje na indywidualność człowieka, dlatego nie ma sensu mówić o osobowości. Później jednak w swoim schemacie bodziec - reakcja zobaczył zmienne pośredniczące, które modyfikują przebieg reakcji i musiał uciec się do pojęcia osobowości. Warunkowanie prowadzi do powstawania pewnych nawyków. Osobowość to konfiguracja nawyków ludzkich.
Obecnie teoria Skinnera jest najpopularniejsza. Strukturę osobowości tworzą pewne reakcje. Od najprostszych odruchów do bardzo złożonych sposobów zachowania. Reakcja człowieka jest obserwowalna i na podstawie powtarzalności reakcji można sądzić o indywidualności człowieka, jego osobowości.
Skinner dzieli reakcje na te, które są uwalniane przez znane bodźce, np. podmuch wiatru powoduje zamykanie oka oraz reakcje, które są emitowane przez organizm - opernaty (sprawczy). Zatem bodźce w otoczeniu nie zawsze inicjują działanie, ale często robią to operanty, czyli człowiek też może być sprawcą. Mechanizmy uczenia to:
warunkowanie instrumentalne (sprawcze) - reakcja, która oddziałuje na środowisko, zmienia je; czynnik wzmacniający nie jest związany z bodźcem wywołującym, ale z reakcją
warunkowanie reaktywne (klasyczne) - czynnik wzmacniający jest związany z bodźcem wywołującym
wzmocnienie danego zachowania oznacza dokonanie pewnej operacji, która zmienia prawdopodobieństwo wystąpienia tego zachowania w przyszłości.
wygaszanie jest to stopniowe zanikanie reakcji warunkowej, które zachodzi wówczas, gdy po reakcji tej przestaje następować wzmocnienie.
Osobowość stanowi zbiór wzorów zachowań, a rozwój osobowości to rozwój tych wzorów.
Podstawowe założenia społeczno - poznawczego podejścia. Założenia:
- ludzie są aktywni.
- istotna rola procesów poznawczych we wszystkich wymiarach. Układ społeczny niezbędny jest do zrozumienia zachowania.
- zachowanie ma charakter społeczny.
- zachowanie jest uzależnione nie tyle od cech człowieka, co od sytuacji, która je wyzwala.
- istotna jest systematyczna obserwacja człowieka w różnych układach.
- żeby zrozumieć osobowość trzeba zrozumieć sposób uczenia się człowieka.
Rozwój osobowości w interpretacji psychologów z kręgu społeczno - poznawczego (Bandura, Mischel). Trzy elementy osobowości: a/ oczekiwania - przekonania

(…)

….
Warunkowanie zastępcze - ludzie przejmują stany emocjonalne modela, np. widzę w domu bladego ojca, a gdy spotykam go ponownie, to sam robię się blady. Następuje przejęcie emocjonalnego klimatu modela.
Teoria konstruktów osobistych G. Kelly - podstawowe założenia oraz sposób interpretacji osobowości i jej rozwoju.
Konstrukt tworzy osobowość. Konstrukt to sposób interpretowania świata, schemat interpretacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz