POJĘCIE I STRUKTURA PRODUKTU
PRODUKTJest to kazdy obiekt rynkowej wymiany albo wszystko, co mozna oferowac na rynku. Produktem moze byc dobro materialne, usluga, miejsce, organizacja, idea. Produkt to nie tylko ziemia, lokomotywa czy kurtka, lecz takze rozmowa telefoniczna, lekarska porada, strzyzenie u fryzjera i inne. Wiele produktów jest kompozycja elementów materialnych i niematerialnych np. obiad w stolówce, wymiana zuzytych czesci w maszynie. RDZEN KORZYSCI Jedna lub kilka cech produktu, którymi kierujacy kieruja sie przy dokonywaniu wyboru danego produktu. Przy zakupie radia rdzeniem korzysci jest jego zdolnosc dostarczania informacji i wrazen sluchowych, natomiast rdzeniem korzysci termometru - mierzenie temperatury. PRODUKT RZECZYWISTY Rdzen produktu przybiera ta forme w warunkach slabo rozwinietej produkcji. Przykladami takich produktów jest sprzedaz wody, nasion, warzyw czy mineralnych surowców. Prostymi produktami rzeczywistymi sa sprzedawane luzem: cukier, maka, ryz i inne. PRODUKT POSZERZONY To produkt rzeczywisty, do którego wlaczono dodatkowe wartosci uzytkowe. Sprzedawcy udzielaja coraz dluzszych gwarancji, zapewniaja instalacje zakupionych urzadzen, posprzedazowy serwis, mozliwosc zakupu nowego modelu po znizonej cenie za zwrotem starego, bezplatne poradnictwo, udzial w konkursach konsumenckich z losowaniem nagród itd. PRODUKT POTENCJALNY Obejmuje wszystko to, co moze uczynic produkt bardziej atrakcyjnym i przyciagac nabywce. WARTOSC UZYTKOWA Jakosc produktu jest stopniem, w jakim zaspokaja on wymagania uzytkownika. Wyrózniamy cechy decydujace o wartosci uzytkowej materialnej (np. trwalosc, niezawodnosc, bezpieczenstwo eksploatacji) oraz grupe cech decydujacych o wartosci uzytkowej emocjonalnej, które okreslaja oddzialywanie dobra czy uslugi na psychike uzytkownika (np. zgodnosc z osobistymi zainteresowaniami, panujaca moda, nakazem obyczaju). KLASYFIKACJA PRODUKTÓW
PRODUKT KONSUMPCYJNY Zaspokaja potrzeby jednostek, grup nabywców i gospodarstw domowych. PRODUKT ZAOPATRZENIOWY Nabywany przez przedsiebiorstwa celem wytworzenia innych dóbr i uslug. KLASYFIKACJA PRODUKTÓW KONSUMPCYJNYCH Klasyfikujemy na podstawie kryteriów: ·materialnosci i sposobu konsumpcji ·zachowan konsumentów w procesie zakupu Ze wzgledu na kryterium materialnosci i sposobu konsumpcji dzielimy produkty na: ·dobra nietrwale ·dobra trwale ·uslugi Ze wzgledu na kryterium zachowan konsumenta w procesie planowania i dokonywania zakupu wyrózniamy: ·dobra wygodnego zakupu ·dobra wybieralne ·produkty specjalne ·dobra nie spostrzegane DOBRA NIETRWALE To artykuly zywnosciowe i nie zywnosciowe zuzywane w jednym czy kilkunastu aktach konsumpcji. Wyrózniamy: ·dobra o stalych preferencjach konsumpcyjnych, które odznaczaja sie mala elastycznoscia popytu (np. mleko, chleb, proszki do prania)
(…)
… i ceny sa znane juz wczesniej (np. pieczywo, nabial, prasa). Dzielimy je na: ·podstawowe Sa przedmiotem zakupów rutynowych. Sprzedaz tych dóbr odznacza sie masowoscia, konkurencyjnoscia cenowa, niskimi marzami jednostkowymi i duza lojalnoscia konsumentów wobec marek (np. herbaty, kawy, napojów bezalkoholowych, popularnych kosmetyków) ·nabywane pod wplywem impulsu Kupuje sie bez wczesniejszego planowania…
…). Materialne komponenty podlegaja dalszemu przetworzeniu (np. przedza sluzy do wyrobu tkanin, skóry - do wyrobu obuwia), natomiast akcesoria sa montowane bez zmian jako czesci produktu (np. silnik elektryczny w odkurzaczu, termostat w pralce). WYPOSAZENIE GLÓWNE Tworza dóbr, które stopniowo przenosza swoja wartosc na produkt finalny. Wyrózniamy wyposazenie: ·stacjonarne Sa to budynki (fabryczne, biurowe…
… odróznienia danego produktu od produktów konkurencyjnych. NAZWA HANDLOWA To nazwa lub skrót nazwy przedsiebiorstwa wytwarzajacego produkt lub zajmujacego sie jego sprzedaza. MARKA HANDLOWA To nazwa handlowa gdy zostaje wpisana w pewna figure lub jest napisana w charakterystyczny sposób. LOGO ZNAKU TOWAROWEGO To niewerbalna czesc znaku towarowego, tworzona przez symbole, figury geometryczne, specyficzny…
… kosmetyków marki Adidas, przeznaczonych dla sportowców i turystów. …
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)