Marketing - RODZAJE CEN

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1043
Wyświetleń: 7322
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing - RODZAJE CEN - strona 1 Marketing - RODZAJE CEN - strona 2 Marketing - RODZAJE CEN - strona 3

Fragment notatki:

RODZAJE CEN
CENA ZWYCZAJOWA To cena ustalona na dlugi okres czasu. CENA JEDNOLITA Zaklada jednakowa cene dla wszystkich nabywców dokonujacych zakupu w podobnych warunkach, tj. zblizonej wielkosci zakupu, tego samego czasu zakupu, podobnego zakresu uslug. CENA ELASTYCZNA Zaklada dostosowywanie poziomu cen do zdolnosci negocjowania i sily nabywczej partnerów wymiany. CENA WIODACA Ma zastosowanie w celu zainteresowania nabywców pelna oferta towarowa, przy czym kluczowe asortymenty sprzedaje sie z nizsza marza od zwyczajowo przyjetej. Najczesciej postepuja tak detalisci, wybierajac towary o wysokiej czestotliwosci zakupu. Ustalaja na nie cene przynoszaca strate na sprzedazy, lub cene wyzsza od kosztu sprzedazy, lecz nizsza od ceny zwykle oferowanej przez innych detalistów. CENY W ZESTAWACH WIELOSZTUKOWYCH Oferuje sie nizsza cene jednostkowa przy wyborze zestawu skladajacego sie z wielu sztuk danego towaru. CENY LINII PRODUKTÓW Opieraja sie na sprzedazy kilku wersji produktu po róznych cenach. CENY ZWIAZANA (SKLADANA) Ustalane jest dla produktu podstawowego lacznie z mozliwoscia wyboru dodatkowego wyposazenia i uslug wedlug okreslonych zestawów. Stosuja je zwykle detalisci, wyznaczajac cene na dany produkt obejmujaca równiez szereg uslug dodatkowych (np. cene lodówki obejmujaca transport i instalacje w domu klienta oraz uslugi posprzedazowe). KIERUNKI POLITYKI CEN
POLITYKA CEN Jest to caloksztalt dzialan zmierzajacych do okreslenia w niej miejsca i roli ceny oferowanego produktu. CELE POLTYKI CEN ·sprzedaz ·zysk ·zachowanie istniejacej pozycji (status quo) na rynku UKIERUNKOWANIE POLITYKI CEN To wyznaczenie szerokiej polityki cen w przedsiebiorstwie wiazace sie z wprowadzeniem na rynek nowego produktu. Nalezy sobie odpowiedziec na pytania: "czy dany produkt winien byc sprzedawany po niskich czy tez po wysokich cenach?" oraz "czy cena ma byc utrzymana na okreslonym poziomie czy tez zmieniana poprzez przechodzenie od cen wyzszych do nizszych lub przeciwnie?". Nalezy wskazac segmenty rynku, na których bedzie dzialac przedsiebiorstwo, nastepnie dokonaniu analizy wykorzystania pozostalych elementów marketingu-mix i wyznaczeniu kierunku polityki cen. MODELE WYZNACZENIA KIERUNKU POLITYKI CEN - polityka niskich cen (dyskontowa) - polityka wysokich cen - polityka przenikania - polityka zgarniania POLITYKA NISKICH CEN (DYSKONTOWA) Zaklada planowanie i utrzymanie cen na poziomie akceptowanym przez szeroki krag nabywców i kosztem eliminacji uslug dodatkowych i innych elementów podrazajacych produkt. POLITYKA WYSOKICH CEN Minimalizuje wplyw konkurencji, a niewrazliwi na ceny konsumenci staja sie szczególnie atrakcyjnym obiektem zainteresowania przedsiebiorstwa. Stosowana jest w odniesieniu do towarów najwyzszej jakosci, luksusowych i ekskluzywnych. POLITYKA PRZENIKANIA Polega na wejsciu na rynek z produktem o niskiej cenie i stymulowaniu wysokiego popytu poprzez intensywna promocje. Niska cena zniecheca konkurent

(…)

…. ELASTYCZNOSC CENOWA POPYTU
ELASTYCZNOSC CENOWA POPYTU To reakcja popytu konsumpcyjnego na zmiane ceny. WSKAZNIK ELASTYCZNOSCI POPYTU NA DANY PRODUKT Gdzie: Ep - wskaznik elastycznosci Okresla iloraz wyrazonej procentowo róznicy miedzy iloscia popytu przy danej cenie, a iloscia popytu po zmianie ceny M[%] i podobnie okreslonej róznicy - zmiany ceny danego produktu P[%] TECHNIKI WYZNACZANIA CEN
TECHNIKI…
…. wedlug pory dnia (oplaty za rozmowy telefoniczne, za seanse filmowe itp.) i wedlug sezonu sprzedazy (miejsca hotelowe). Ceny róznicuje sie równiez ze wzgledu na miejsce, np. w zaleznosci od polozenia miejsc (miejsce w teatrze, pietro w hotelu) lub polozenia geograficznego (ceny w uzdrowiskach). Popularne jest równiez róznicowanie cen ze wzgledu na rozmaite cechy produktu (np. ceny modelu samochodu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz