Marketing - dystrybucja

Nasza ocena:

5
Pobrań: 42
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing - dystrybucja - strona 1 Marketing - dystrybucja - strona 2 Marketing - dystrybucja - strona 3

Fragment notatki:

ISTOTA DYSTRYBUCJI
DYSTRYBUCJA Obejmuje wszystkie decyzje i czynnosci zwiazane z dostarczeniem wytworzonych produktów finalnemu nabywcy (konsumentowi, uzytkownikowi). Jej zadaniem jest rozmieszczenie produktów na rynku w sposób umozliwiajacy nabywcom zakup pozadanych produktów w dogodnych dla nich warunkach, odpowiadajacym im miejscu i czasie oraz po mozliwej do zaakceptowania cenie. W celu realizacji celów dystrybucyjnych przedsiebiorstwa trzeba podjac wiele dzialan koordynacyjnych i organizacyjnych. Dzialania koordynacyjne umozliwiaja zawarcie transakcji kupna - sprzedazy. Obejmuja: zbieranie i przekazywanie informacji rynkowych, promocje produktów i firm, poszukiwanie ofert, nawiazywanie kontaktów handlowych, negocjowanie warunków umów i ich zawieranie, przenoszenie produktów i prawa wlasnosci produktu. Dzialania organizacyjne wiaza sie z realizacja transakcji kupna - sprzedazy. Obejmuja: transport, magazynowanie, przerób handlowy (sortowanie, paczkowanie), przeksztalcanie asortymentu produkcyjnego w handlowy, sprzedaz produktów posrednikom i ostatecznym nabywcom i inne. Dzialania te realizuja fizyczny przeplyw towarów od wytwórcy do nabywcy i skladaja sie na fizyczna dystrybucje produktów. Wszystkie czynnosci dystrybucyjne moga byc realizowane przez samych wytwórców produktów badz zlecane wyspecjalizowanym posrednikom. FUNKCJE I RODZAJE KANALÓW DYSTRYBUCJI
KANAL DYSTRYBUCJI (UJECIE PODMIOTOWE) To struktura komórek organizacyjnych firmy oraz zewnetrznych instytucji uczestniczacych w sprzedazy produktu na rynku lub siec osób i organizacji wzajemnie powiazanych w procesie udostepniania produktów lub uslug do uzytku lub konsumpcji. KANAL DYSTRYBUCJI (UJECIE PRZEDMIOTOWE) To zespól kolejnych ogniw, za posrednictwem których dokonuje sie przeplyw jednego lub wiekszej liczby strumieni zwiazanych z dzialalnoscia marketingowa. Do najwazniejszych z nich mozna zaliczyc: przeplyw informacji, prawa wlasnosci towaru, fizyczny przeplyw towaru, naleznosci, promocji, ryzyka. Strumienie te przeplywaja w róznych kierunkach. To takze lancuch firm i osób, które przejmuja prawo wlasnosci lub pomagaja w przekazywaniu prawa wlasnosci do dóbr i uslug w ich drodze od producenta do finalnego odbiorcy, konsumenta lub firmy. PRZEKRÓJ PIONOWY KANALU Obrazuje liczbe i powiazania wystepujace miedzy kolejnymi szczeblami (ogniwami) kanalu na drodze od producenta do ostatecznego nabywcy. PRZEKRÓJ POZIOMY KANALU Odzwierciedla liczbe uczestników na kazdym ze szczebli (ogniw) kanalu na drodze od producenta do ostatecznego nabywcy. KANAL BEZPOSREDNI Producent sam, na wlasny koszt i ryzyko, zajmuje sie rozmieszczeniem i sprzedaza swych produktów finalnym nabywcom. Organizuje sprzedaz wysylkowa, domokrazna, detaliczna, we wlasnych placówkach (sklepach, magazynach) badz tez sprzedaz z automatów. Producent sam nawiazuje kontakty z finalnymi nabywcami za posrednictwem poczty, telefonu, telewizji, wlasnych pracowników (agentów, sprzedawców). Organizacja bezposredniego kanalu dystrybucji wymaga prowadzenia dwóch róznych form dzialalnosci: produkcji i handlu. Zalety:

(…)

… dostarczonej partii towarów. ·hurtowników sprzedajacych towary za zamówieniem pocztowym Przesylaja katalogi z ofertami sprzedazy produktów do detalistów i innych instytucji dzialajacych na niewielkich obszarach rynku. Za posrednictwem poczty otrzymuja zamówienia i realizuja dostawy korzystajac z uslug poczty lub wlasnego transportu. ·spóldzielnie producentów rolnych Stanowia one wlasnosc czlonków - rolników…
… ich podmiotu (np. producenta). Wsród nich wyrózniamy: brokerów, agentów przemyslowych, przedstawicieli handlowych, producentów, komisantów i innych. BROKER To hurtownik, którego podstawowym zadaniem jest kontaktowanie sprzedajacych i kupujacych, asystowanie w negocjacjach, kontrolowanie realizacji umów zawartych przy ich posrednictwie. AGENT PRZEMYSLOWY To hurtownik reprezentujacy na ogól albo producentów…
…, nie posiadajacych tego prawa PRZEDSTAWICIEL HANDLOWY Pojawia sie kanalach dystrybucji wówczas, gdy wytwórcy nie sa zainteresowani w rozwijaniu funkcji sprzedazy lub nie posiadaja wykwalifikowanych sprzedawców. AGENT HANDLOWY Jego celem jest rozmieszczenie wszystkich swoich produktów na rynku. Za swoje uslugi pobieraja prowizje zróznicowane w zaleznosci od wielkosci transakcji oraz fazy wprowadzania nowych produktów na rynek. AGENT REPREZENTUJACY KUPUJACE FIRMY Angazuja ich zazwyczaj detalisci zlokalizowani w malych miastach. Agenci w ich imieniu i na ich rachunek dokonuja zakupów. Czesto takze zajmuja sie organizacja dostaw, wysylka, przechowywaniem towarów oraz ich transportem. HANDEL DETALICZNY Stanowi ostatnie ogniwo w kanale dystrybucji, za posrednictwem którego produkty docieraja do ostatecznego…
… punktów sprzedazy detalicznej w zaleznosci od lokalizacji sieci detalicznej ·detalisci prowadzacy dzialalnosc w sieci skoncentrowanej (w centrach handlowych, sródmiejskich) ·detalisci prowadzacy dzialalnosc w sieci rozproszonej w zaleznosci od formy sprzedazy ·detalisci obslugujacy nabywców w systemie sprzedazy tradycyjnej ·detalisci obslugujacy nabywców w systemie sprzedazy preselekcyjnej ·detalisci…
… obslugujacy nabywców w systemie sprzedazy samoobslugowej ·detalisci obslugujacy nabywców w systemie sprzedazy wysylkowej ·detalisci obslugujacy nabywców w systemie sprzedazy kombinowanej SKLEPY DETALICZNE Rozróznia sie: ·sklepy specjalistyczne ·powszechne sklepy samoobslugowe ·wielkopowierzchniowe sklepy samoobslugowe (supermarket) ·domy towarowe i wysylkowe SPRZEDAZ WYSYLKOWA Jest prowadzona…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz